Shakkiliiton hallitus käsitteli tänään 16.9. kokouksessaan Seurajoukkueiden SM-kilpailuun liittyviä kysymyksiä. Asialistalla oli liigakauden käynnistäminen ja ulkomaalaisvahvistusten salliminen tai kieltäminen.

Hallitus päätti, että SM-liiga ja ykkösdivisioona käynnistyvät virallisesti 17.10. alkuperäisen ohjelman mukaisilla otteluilla. Kakkos- ja kolmosdivisioonathan käynnistettiin jo syyskuussa, samoin pelattiin jo osa liigan ja ykkösdivarin otteluista.

Samalla päätettiin rajoittaa SM-liigassa ulkomaalaispelaajien käyttöä niin, että kullakin liigakierroksella joukkueessa saa pelata vain yksi ulkomaalainen. Joukkueeseen nimettynä saa edelleen olla kaksi ulkomaalaista, mutta siis vain toinen voi pelata kerrallaan.

Liiton hallitus käytti päätöksissään suuntaa antavana JSM-kaudesta tehtyä kyselyä, johon vastasivat kaikki kaksitoista liigaseuraa ja yksitoista ykkösdivarin joukkuetta. Kyselyssä kauden käynnistämistä lokakuussa kannatti 13 joukkuetta ja 8 olisi halunnut, että sarja aloitetaan myöhemmin. Ulkomaalaisvahvistukset olisi kokonaan kieltänyt 5 liigaseuraa, rajoittamista yhteen kannatti 1, ja ilman rajoituksia olisi halunnut pelata 4 joukkuetta. Vastanneista ykkösdivisioonan joukkueista 6 olisi halunnut rajoittaa liigan ulkomaalaisvahvistusten pelaamista.

Kyselyn tulokset:

SM-liiga

Oletko sitä mieltä, että liiga / I-divari voidaan aloittaa lokakuussa 17.10.?
Kyllä 6
En osaa sanoa 2

Pitäisikö liigassa (ei koske I-divaria) ulkomaalaisvahvistusten käyttö kieltää kaudella 2020–21?
Kyllä 5
Pitäisi rajoittaa yhteen 1
En osaa sanoa 2

I-divisioona

Oletko sitä mieltä, että liiga / I-divari voidaan aloittaa lokakuussa 17.10.?
Kyllä 7

Kyllä 4
Ei 0
Pitäisi rajoittaa yhteen 2
En osaa sanoa 5

Liiton päätös kasvomaskien käytöstä

JSM-tiedote koronan vaikutuksista JSM-ottelutapahtumiin

Kilpailu- ja seuratoiminnan ohjeet 1.6. alkaen

(Uutinen on julkaistu 16.9. klo 20.55. Sitä on päivitetty 18.9. klo 18.20 lisäämällä kyselyn tulokset.)