Lisenssi-info

Shakkiliiton pelaajalisenssit ostetaan Suomisport-palvelussa. Lisenssinhaltijan on kuuluttava johonkin Shakkiliiton jäsenseuraan. Vaatimuksesta voidaan poiketa kertalisenssien osalta.

Vuoden 2024 lisenssien hinnat:

• A-lisenssi maksaa 100 euroa, B-lisenssi (jonka voi hankkia, jos samaan talouteen on jo hankittu A-lisenssi) 70 euroa
  • nuorten (2004 tai myöhemmin syntyneet) A-lisenssi 50 euroa, B-lisenssi (jonka voi hankkia, jos samaan talouteen on jo hankittu A-lisenssi) 35 euroa
  • ns. loppuvuoden lisenssi (voimassa maksuhetkestä vuoden 2025 loppuun) maksaa vuosilisenssin hinnan ja jäljellä olevien kalenterikuukausien osuuden (esimerkiksi syyskuussa maksettu loppuvuoden A-lisenssi maksaa 100 eur + 3 x 8,333 eur = 125 eur)
  • Kertalisenssit kaikkiin kilpailuihin (henkilökohtaiset kilpailut, JSM, joukkuepikashakin SM): aikuiset 40 euroa ja nuoret 20 euroa

A-lisenssi sisältää Shakki-lehden lisenssin voimassaolon ajan. Lehti ilmestyy neljä kertaa vuodessa. B-lisenssiin ei kuulu Shakki-lehteä ja sen voi saada vain henkilö, jonka osoitteeseen on jo lunastettu A-lisenssi. Lisenssi 2024 on voimassa ostohetkestä 31.12.2024 saakka.

Loppuvuoden lisenssi on pelaajalisenssi, joka maksaa vuosilisenssin hinnan + jäljellä olevan osuuden kuluvan vuoden vuosilisenssin hinnasta. Loppuvuoden lisenssi on voimassa seuraavan kalenterivuoden loppuun.

Kertalisenssi yksittäiseen kilpailuun maksaa 40 euroa (alle 20-vuotiaalta 20 euroa).

Milloin pelaajalisenssiä edellytetään?

Voimassa olevaa pelaajalisenssiä edellytetään lähtökohtaisesti kaikissa Shakkiliiton alaisissa vahvuuslukukelpoisissa kilpailuissa.

Pelaajalisenssiä ei kuitenkaan edellytetä seuraavissa tilanteissa ja kilpailuissa:

• Pelaajalisenssiä ei edellytetä pelaajilta, jotka ovat pelanneet ennen kilpailun alkua korkeintaan 10 vahvuuslukukelpoista peliä. Tämä ei koske kilpailuja, joissa edellytetään aina lisenssiä.
  • Koulujoukkueiden SM-kilpailuissa ei edellytetä pelaajalisenssiä.
  • Koululaisten SM-kilpailussa pelaajalisenssiä ei edellytetä pelaajilta, jotka ovat pelanneet ennen kilpailun alkua korkeintaan 10 vahvuuslukukelpoista peliä.
  • Seurajoukkueiden SM-kilpailun III divisioonassa pelaajalisenssiä ei edellytetä pelaajilta, jotka ovat pelanneet ennen pelin alkua korkeintaan 10 vahvuuslukukelpoista peliä.

Pelaajalisenssi edellytetään aina kaikilta pelaajilta seuraavissa kilpailuissa:

• SM-kilpailuissa (pl. edellä kuvatut poikkeukset)
  • Kansainvälisissä edustustehtävissä (MM-, EM-, EU-, ja PM-kilpailut)

Tieto lisenssin maksamisesta tulee sähköpostiisi, kun olet maksanut lisenssin Suomisportissa. Liitto toimittaa kilpailun järjestäjälle tiedon lisenssin maksaneista, ja kilpailun järjestäjä on vastuussa lisenssitiedon tarkistamisesta. Seurajoukkueiden SM-kilpailussa pelaajan seura on vastuussa siitä, että kaikkien pelaajien lisenssit ovat voimassa.

Lisenssin voimassaolo julkaistaan selolistan verkkoversiossa L-kirjaimella, ellei pelaaja itse kiellä tiedon julkaisemista.

Ulkomaalaiselta pelaajalta vaaditaan lisenssi samoin periaattein kuin kotimaiselta pelaajalta, mikäli hän edustaa suomalaista seuraa. Mikäli ulkomaalainen pelaaja ei edusta suomalaista seuraa, häneltä ei vaadita pelaajalisenssiä Suomessa.

Lisätietoja pelaajalisenssiin ja Suomisportiin liittyvistä asioista liiton palvelupäälliköltä: Toni Pönniö, p. 040 4851547 (ti–pe klo 10–14), toni.ponnio@shakkiliitto.fi.

Avainsiirto