Shakkiliiton alainen kilpailutoiminta ja tapahtumat voivat jatkua 1.6.2020 alkaen rajoitetusti alle 50 hengen ryhmissä, kun huolehditaan muun muassa riittävistä turvaväleistä ja hyvästä käsihygieniasta. Alla olevat ohjeet ovat voimassa 1.6. alkaen ja liitto toivoo niitä käytettävän soveltuvin osin myös seuratoiminnassa ja kerhoilloissa.

Ohjeita shakin kilpailu- ja seuratoimintaan 1.6.2020 alkaen

Suomen Shakkiliitto noudattaa Olympiakomitean kirjaamia yhteisiä linjauksia kilpailu- ja harrastustoiminnassa.

Uusissa ohjeistuksissa lajinomaisen harjoittelun ja kilpailutoiminnan käynnistäminen on mahdollista 1.6.2020 alkaen. Toiminnan tulee tapahtua alle 50 hengen ryhmissä. Kilpailuissa ja harjoituksissa tulisi pitää 1–2 metrin turvavälit ja välttää kontaktia aina kun se on mahdollista. Hyvästä käsihygieniasta ja yhteisten pelivälineiden puhtaudesta huolehtiminen on tärkeää.

Olympiakomitean linjaus koronatilanteen vaikutuksesta urheiluun: https://www.olympiakomitea.fi/2020/05/19/ajankohtaista-tietoa-koronavirustilanteen-vaikutuksesta-urheiluun/

Olympiakomitean ohjeiden lisäksi Shakkiliiton kilpailuissa ja seuratoiminnassa tulisi noudattaa seuraavia ohjeita:

• Seurat vastaavat ohjeistuksesta omissa kerhoilloissaan, mutta liitto suosittaa näiden ohjeiden soveltavaa käyttöä myös seuroissa.
  • Kilpailuihin ja Shakkiareenalle tulo on kielletty, jos itsellä tai lähipiirillä on pieniäkään koronavirustartunnan oireita.
  • Kädet on pestävä huolellisesti saippualla ja lämpimällä vedellä ennen peliä ja sen jälkeen. Pelipaikalla tulisi olla käsidesiä.
  • Aivastaessa tai yskiessä käytetään kertakäyttöistä nenäliinaa tai aivastetaan ja yskitään omaan hihaan. Kädet pestään aivastamisen tai yskimisen jälkeen.
  • Pelitilat tulee siivota tehostetusti.
  • Pelisaliin saavutaan juuri ennen pelin alkua ja sieltä tulee poistua heti pelin päätyttyä. Yhteistä analyysitilaa ei järjestetä.
  • Pidetään 1–2 metrin välimatka pelaajien välillä.
  • Lähikontakteja vältetään, esimerkiksi pelin alussa tai lopussa ei kätellä vastustajaa.
  • Koska käytetään yhteisiä pelivälineitä, hyvästä käsihygieniasta huolehtiminen on erityisen tärkeää. Pelivälineet desinfioidaan pelin jälkeen, esimerkiksi desinfioivalla suihkeella.
  • Astiat on palautettava heti käytön jälkeen asianmukaiseen paikkaan, kertakäyttöastiat viedään roskiin.
  • Kasvomaskin käyttö on sallittua ottaen huomioon niihin liittyvät THL:n ohjeet.
  • Shakkiareenalla kilpailun tai tapahtuman järjestäjä nimeää tilaisuudelle vastuuhenkilön, joka pitää huolen sääntöjen noudattamisesta ja erityisesti:
    • huolehtii asianmukaisista turvaväleistä.
    • huolehtii pelivälineiden puhtaudesta.
    • huolehtii pintojen (pöytien, ovenkahvojen jne.) pyyhkimisestä.
    • varmistaa, että käsidesiä on saatavilla.
    • varmistaa kahvilayrittäjän kanssa WC-tilojen siisteyden ja mm. kertakäyttöisten käsipyyhkeiden riittävyyden.
    • sopii kahvi- ym. tarjoiluista kahvilayrittäjän kanssa.
  • Jos kilpailuun tai tapahtumaan osallistuneella todetaan koronatartunta tai sitä on syytä epäillä, on noudatettava viranomaisten ohjeita ryhmän jäsenten karanteenin asettamisesta.