Suomen Shakkiliiton hallitus on kokouksessaan 12.8. päättänyt, että 17.8. alkaen kaikissa Shakkiliiton alaisissa kilpailuissa tulee lähtökohtaisesti käyttää kasvomaskia vallitsevan koronavirustilanteen vuoksi. Päätös on voimassa toistaiseksi. Hallitus on täydentänyt ohjeistustaan kokouksessaan 19.8. Täydennykset lihavoituna.

Kasvomaskeja voidaan tarvita tilanteissa, joissa turvavälejä ei voida
noudattaa, lähikontaktit kestävät yli 15 minuuttia ja on tarve suojata
muita henkilöitä. Kasvomaskin asianmukainen käyttö voi vähentää
tartuntoja estämällä pisaroiden leviämistä ympäristöön. Kasvomaskeja
on monenlaisia: erilaiset itse valmistetut tai kaupoista hankittavat
kankaasta tai muista materiaaleista valmistetut maskit.
(Lähde: thl.fi ja ttl.fi)

Päätös koskee siis mm. JSM-otteluita, viikonlopputurnauksia, pika- ja nopean shakin kilpailuja ja kaikkia liiton alaisia kilpailuja. Maskien käytöstä voidaan kuitenkin sopia kahden pelaajan välillä eli maskia ei tarvitse käyttää, jos pelaaja ja tämän vastapelaaja niin sopivat. Pelaajalla on myös oikeus kieltäytyä pelaamasta, jos hänen vastapelaajansa ei suostu käyttämään maskia.

Kukin pelaaja varautuu kilpailuihin ottamalla itse maskin/maskeja mukaansa. JSM-otteluissa kukin seura huolehtii, että sen pelaajilla on riittävästi kasvomaskeja. Kilpailuissa myös järjestävä seura tai taho varustautuu siihen, että pelaajille on tarvittaessa varalta maskeja.

Shakkiliiton hallitus on kokouksessaan 19.8. päättänyt, että jos maskia itse käyttävä pelaaja edellyttää vastustajaltaan kasvomaskin käyttämistä, maskia on käytettävä. Kieltäytyminen johtaa pelin häviämiseen. Päätös koskee kaikkia Shakkiliiton alaisia kilpailuja ja on voimassa toistaiseksi. Peliä ei kuitenkaan tässä tapauksessa oteta huomioon selolaskennassa.

Kasvomaskeja on monenlaisia. Tärkeää on, että sillä voidaan suojata vastapelaajaa mahdollisilta roiskeilta. Maskin tulisikin peittää kokonaan suu ja nenä. Maskiksi kelpaa myös kasvovisiiri.

Liito suosittelee, että myös seurojen peli-illoissa käytetään kasvomaskeja. Seurat päättävät kuitenkin käytännöistään kukin itse.

Liiton aiemmat suositukset koronavirustilanteeseen ovat edelleen voimassa. Ne voit lukea täältä. Erityisesti on syytä huomioida edelleen hyvä käsihygienia sekä se, että kilpailuihin tulo on kielletty, jos tuntee itsensä sairaaksi tai itsellä tai lähipiirillä on pieniäkään koronavirustartunnan oireita.