Hallituksen kokous pidettiin Zoomilla 5.5.2021.

Hallitus käsitteli JSM-toimikunnan esitystä sarjan jatkamisesta. Sen lisäksi hallitus päätti toteuttaa JSM-joukkueille kyselyn, jossa toimikunnan esitysten lisäksi vaihtoehtoina ovat joko koko sarjakauden keskeyttäminen ja uuden kauden aloittaminen syksyllä 2021, sarjakauden jatkaminen aina kevääseen 2022 saakka tai sarjakauden osittainen keskeyttäminen ja uuden kauden aloittaminen syksyllä isommin I-divisioonan lohkoin. Neuvoa antava kysely toteutetaan 7.–16.5., ja hallitus päättää asiasta 19.5.

Koulushakkiprojekti on edennyt. Alustan bugit häiritsevät kuitenkin mm. turnausten järjestämistä huomattavasti. Tehtävät ja muut tukitoiminnot toimivat hyvin. Koulut pelaavat turnauksen viikolla 20. Päätettiin, että Tauriainen ja Kopsa valmistelevat Harrastamisen Suomen malliin liittyviä tarjouksia kuntien järjestämiin kilpailutuksiin. Pilottihanketta voidaan syksyllä jatkaa, mutta sitä ei tässä vaiheessa laajenneta.

Todettiin, että lichessissä pelattavaan joukkueiden PM-kilpailuun ovat alustavasti tulossa mukaan kaikki muut Pohjoismaat paitsi Islanti, jonka tilalle harkitaan esimerkiksi Viroa. Turnaus on tarkoitus pelata ennen juhannusta. Lisätietoja asiasta liiton kotisivuilla ja seuraavissa kokouksissa.

Todettiin, että liiton talouden sopeutustarve on vuoden 2021 loppuun vähintään 15 000 euroa. Keskusteltiin ja osin päätettiin toimenpiteistä, joita ovat mm. työntekijöiden lomautukset, Areenan vuokra ja myytävä omaisuus. Lomautuksiin joudutaan turvautumaan 1.7. alkaen, ja Areenan tilanteesta keskustellaan Bridgeliiton kanssa mahdollisimman pian. Omaisuutta ei myydä tässä vaiheessa. Todettiin, että sopeutustarve kuitenkin jatkuu vuoden 2022 loppuun.

Päätettiin, että lauantain liittokokoukseen voi osallistua rajoitetusti etäyhteydellä. Hyväksyttiin uusi seura, Tunturi-Lapin Shakki ry liiton jäseneksi.

Tervehdittiin ilolla tietoa, että Päivölässä järjestetään koulujen syyslomaviikolla viikon mittainen nuorten shakkitapahtuma, jonka ohjelmassa on shakkileiri ja SM-tason kilpailuja.

Seuraava liiton hallituksen kokous on 19.5.2021.

Shakkiliiton hallituksen Zoom-kokous pidettiin 31.3.

Käytiin läpi Suomi–Ruotsi-shakkimaaottelun palautetta. Todettiin palaute pääosin positiiviseksi ja myös sidosryhmäkumppanit Assembly ja Yle olivat hyvin tyytyväisiä tapahtumaan. Kilpailujärjestelmä erikokoisin joukkuein suosi pienemällä joukkueella ollutta Ruotsia ja aiheutti joillekin suoalaisille pelaajille kohtuuttoman pitkän odotusajan. Todettiin, että jatkossa joukkueiden tulee olla edes suunnilleen samankokoiset. Seuraava mahdollinen tapahtuma on kesäkuussa pelattava joukkue-PM-kilpailu, jossa Yle on alustavasti mukana.

Naisshakkihanke käynnistyi Assembly Winter -tapahtuman yhteydessä, jossa julkaistiin video mm. maajoukkuepelaajista. Ensimmäinen naisten shakkikurssi aloitteleville järjestetään huhti-toukokuussa.

Koulushakkipilotissa on mukana 350 koululaista ja 15 koulua. Opettajien koulutus järjestetään huhtikuun alussa, mukana olevat kerhot on koulutettu edellisellä viikolla. Shakkiyrittäjät ovat tuottaneet palveluun videoita ja tehtäviä. Valitussa Chesslang-ohjelmassa on havaittu jonkin verran bugeja, joista suurin osa on saatu korjatuksi.

Todettiin, että liiton taloustilanne on heikko. Strategiaryhmä (Asko Hentunen, Petri Kopsa, Aleksi Olander, Jyrki Kytöniemi, Ksenia Palmu ja Juha Patosalmi) kokoontuvat viimeistään huhtikuun puolivälissä pohtimaan toimenpiteitä liiton talouden korjaamiseksi. Strategiaryhmän työhön kuuluu myös liiton strategiatyö 3–5 vuodeksi.

Liiton tilinpäätös ja toimintakertomus päätettiin hyväksyä sähköpostikokouksessa, kun asiakirjat valmistuvat.

Päätettiin, että toimikunnat jatkavat nykyisillä kokoonpanoillaan. Päätös SM-kilpailuista 2021 ja muusta kilpailutoiminnasta tehdään toukokuun loppuun mennessä. Seuraava kokous pidetään 5.5.2021.

Hallituksen Zoom-etäkokous pidettiin 4.3.

Liiton perinteinen kilpailutoiminta on koronan vuoksi edelleen keskeytyksissä, mutta verkossa toimintaan on paljon: turnauksia järjestetään useita viikossa ja niissä on ollut keskimäärin 20–30 pelaajaa kerralla.  Shakkiliiton lichess-joukkueessa on yli 500 pelaajaa. Iso tapahtuma on Assemblyn kanssa yhdessä järjestettävä Suomi–Ruotsi-maaottelu 20.3., johon odotetaan satoja pelaajia molemmista maista. Ottelu lähetetään suorana lähetyksenä Yle Areenassa.

Perinteisen kilpailutoiminnan osalta päätettiin, että SM-kilpailut (yleinen, naiset ja seniorit) pyritään näillä näkymin pelaamaan heinäkuussa, mutta lopullinen päätös tehdään toukokuun loppuun mennessä. Koronan vuoksi päätöstä ei voida tehdä aiemmin. Samalla tullaan päättämään joukkuepikashakin SM-kisoista, jotka mahdollisesti pelataan tänä vuonna Porissa. JSM:n osalta odotetaan JSM-toimikunnan toimenpiteitä. Koulujoukkueiden SM-kisan osalta päätettiin tutkia mahdollisuutta pelata kilpailu jossain muodossa verkossa.

Koulushakkiprojekti etenee laaditun suunnitelman mukaisesti. Verkkoalustaksi valittiin Chesslang kuudesta vaihtoehdosta. Projektissa työntekijöinä ovat Kai Sippola ja Jorma Paavilainen 1.2.2021 alkaen. Shakkiyrittäjien kanssa (Karttunen, Tiitta, Virtanen) on sovittu materiaalien tekemisestä. Hankkeeseen mukaan valittujen seurojen kanssa on pidetty ensimmäinen palaveri ja varmistettu koulujen mukana oleminen hankkeessa.

Käynnistettiin vuoden mittainen naisshakkiprojekti, johon on palkattu palkkatuella Heli Sirkiä. Tavoitteena on lisätä shakin harrastamista naisten ja tyttöjen keskuudessa. Helin tehtävänä on vasta projektin suunnittelusta ja toteutuksesta. Niaset pelaa -hanke on näkyvillä liiton sivuilla ja esiinnymme myös Assembly Winter -tapahtumassa, johon on tehty video- ja muuta materiaalia.

Todettiin liiton taloudellinen tilanne huonoksi, koska lisenssimaksuja saatiin viime vuonna selvästi aiempaa vähemmän eikä tämän vuoden lisenssimaksuja ole vielä saatu. Päätettiin, että strategiatyöryhmä alkaa työstämään liiton taloutta ja rahoitusta.

Todettiin, että Fiden online-pelaamista koskevien sääntöjen suomennos alkaa olla valmiina. Säännöt julkaistaan liiton sivuilla heti, kun ne valmistuvat. Mika Hakala ja Eetu Tiiva ovay saaneet ECUn Online Arbiter -sertifikaatin.

Seuraava kokous pidetään 31.3. klo 18.

Shakkiliiton hallitus kokoontui Zoom-kokouksessa torstaina 4.2.

Yhtenä kokouksen pääaiheena oli kevään koulushakkihanke, jolle Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt 40 000 euron apurahan. Hallitus hyväksyi koulushakin ohjausryhmän luoman hankesuunnitelman ja valitsi kuusi seuraa yhteistyökumppaneiksi hankkeeseen. Hakemuksia kumppaniksi tuli kaikkiaan kuudelta seuralta (TammerSh, VammSK, KurVi, KokkSK, KYS ja Aatos), ja ne hyväksyttiin kaikki. Lisäksi yhteistyötä tehdään shakkiyrittäjien kanssa. Hankkeeseen palkataan myös koordinaattori Kai Sippola ja tekninen tukihenkilö Jorma Paavilainen.

Toisena asiana hallitus hyväksyi JSM-toimikunnan esityksen JSM-kauden jatkosta.

Todettiin seuraavat hankkeet ja niiden eteneminen:

Kokeiluluontoisena järjestetään (järjestettiin) viikonloppuna 6.–7.2. viikonlopputurnaus Tornelossa. Turnaukseen osallistui lähes 30 pelaajaa kahdessa ryhmässä.

Maaliskuun puolivälissä osallistumme Assembly Winter21 -tapahtumaan. Järjestämme 15.3. alkavalla viikolla ystävyysottelun Ruotsia vastaan, joka lähetetään myös Yle Areenassa. Tästä lisätietoja heti, kun yksityiskohdat tarkentuvat.

Shakki oli esillä Lotto-arvontalähetyksessä 6.2. ja on ollut muutenkin hyvin esillä viime aikoina (osin Netflix-sarjan Queen’s Gambit innoittamana) niin lehdistössä kuin televisiossakin. Yksi tällainen positiivinen juttu on oppilastyönä syntyvä lyhytdokumentti shakinpelaajista. Toivottavasti tästäkin pystytään kertomaan lisää kevään aikana.

Todettiin eettisen ja kurinpitovaliokunnan päätös epävirallisen nettipikashakin SM-kilpailun tapahtumista. Valiokunnan kannanottoon anonyymina pelaamisesta nettikilpailuissa päätettiin reagoida niin, että virallisissa kilpailuissa ja epävirallisissa SM-tason kilpailuissa sekä kilpailuissa, joissa jaetaan palkintoja, vaaditaan pelaajien tunnistautuminen, mutta muissa kilpailuissa tunnistautumista ei vaadita.

Todettiin, että Fide on julkaissut online-pelaamisen säännöt, ja niitä käännetään paraikaa myös suomeksi. Käännös valmistuu alkukevään aikana.

Varsinaisten SM-kilpailujen ajankohta on edelleen avoinna. Tutkitaan vaihtoehtoja pelata SM normaaliajankohtana kesäkuussa tai myöhemmin kesällä. Joukkuepikashakin SM-kisat voidaan pelata Porissa, jos koronatilanne mahdollistaa.

Lopuksi todettiin, että hallituksen kokouksista aletaan jälleen julkaista kokoustiedotteita. Seuraava hallituksen kokous pidetään 4.3.2021.