Hallituksen Zoom-etäkokous pidettiin 4.3.

Liiton perinteinen kilpailutoiminta on koronan vuoksi edelleen keskeytyksissä, mutta verkossa toimintaan on paljon: turnauksia järjestetään useita viikossa ja niissä on ollut keskimäärin 20–30 pelaajaa kerralla.  Shakkiliiton lichess-joukkueessa on yli 500 pelaajaa. Iso tapahtuma on Assemblyn kanssa yhdessä järjestettävä Suomi–Ruotsi-maaottelu 20.3., johon odotetaan satoja pelaajia molemmista maista. Ottelu lähetetään suorana lähetyksenä Yle Areenassa.

Perinteisen kilpailutoiminnan osalta päätettiin, että SM-kilpailut (yleinen, naiset ja seniorit) pyritään näillä näkymin pelaamaan heinäkuussa, mutta lopullinen päätös tehdään toukokuun loppuun mennessä. Koronan vuoksi päätöstä ei voida tehdä aiemmin. Samalla tullaan päättämään joukkuepikashakin SM-kisoista, jotka mahdollisesti pelataan tänä vuonna Porissa. JSM:n osalta odotetaan JSM-toimikunnan toimenpiteitä. Koulujoukkueiden SM-kisan osalta päätettiin tutkia mahdollisuutta pelata kilpailu jossain muodossa verkossa.

Koulushakkiprojekti etenee laaditun suunnitelman mukaisesti. Verkkoalustaksi valittiin Chesslang kuudesta vaihtoehdosta. Projektissa työntekijöinä ovat Kai Sippola ja Jorma Paavilainen 1.2.2021 alkaen. Shakkiyrittäjien kanssa (Karttunen, Tiitta, Virtanen) on sovittu materiaalien tekemisestä. Hankkeeseen mukaan valittujen seurojen kanssa on pidetty ensimmäinen palaveri ja varmistettu koulujen mukana oleminen hankkeessa.

Käynnistettiin vuoden mittainen naisshakkiprojekti, johon on palkattu palkkatuella Heli Sirkiä. Tavoitteena on lisätä shakin harrastamista naisten ja tyttöjen keskuudessa. Helin tehtävänä on vasta projektin suunnittelusta ja toteutuksesta. Niaset pelaa -hanke on näkyvillä liiton sivuilla ja esiinnymme myös Assembly Winter -tapahtumassa, johon on tehty video- ja muuta materiaalia.

Todettiin liiton taloudellinen tilanne huonoksi, koska lisenssimaksuja saatiin viime vuonna selvästi aiempaa vähemmän eikä tämän vuoden lisenssimaksuja ole vielä saatu. Päätettiin, että strategiatyöryhmä alkaa työstämään liiton taloutta ja rahoitusta.

Todettiin, että Fiden online-pelaamista koskevien sääntöjen suomennos alkaa olla valmiina. Säännöt julkaistaan liiton sivuilla heti, kun ne valmistuvat. Mika Hakala ja Eetu Tiiva ovay saaneet ECUn Online Arbiter -sertifikaatin.

Seuraava kokous pidetään 31.3. klo 18.

Shakkiliiton hallitus kokoontui Zoom-kokouksessa torstaina 4.2.

Yhtenä kokouksen pääaiheena oli kevään koulushakkihanke, jolle Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt 40 000 euron apurahan. Hallitus hyväksyi koulushakin ohjausryhmän luoman hankesuunnitelman ja valitsi kuusi seuraa yhteistyökumppaneiksi hankkeeseen. Hakemuksia kumppaniksi tuli kaikkiaan kuudelta seuralta (TammerSh, VammSK, KurVi, KokkSK, KYS ja Aatos), ja ne hyväksyttiin kaikki. Lisäksi yhteistyötä tehdään shakkiyrittäjien kanssa. Hankkeeseen palkataan myös koordinaattori Kai Sippola ja tekninen tukihenkilö Jorma Paavilainen.

Toisena asiana hallitus hyväksyi JSM-toimikunnan esityksen JSM-kauden jatkosta.

Todettiin seuraavat hankkeet ja niiden eteneminen:

Kokeiluluontoisena järjestetään (järjestettiin) viikonloppuna 6.–7.2. viikonlopputurnaus Tornelossa. Turnaukseen osallistui lähes 30 pelaajaa kahdessa ryhmässä.

Maaliskuun puolivälissä osallistumme Assembly Winter21 -tapahtumaan. Järjestämme 15.3. alkavalla viikolla ystävyysottelun Ruotsia vastaan, joka lähetetään myös Yle Areenassa. Tästä lisätietoja heti, kun yksityiskohdat tarkentuvat.

Shakki oli esillä Lotto-arvontalähetyksessä 6.2. ja on ollut muutenkin hyvin esillä viime aikoina (osin Netflix-sarjan Queen’s Gambit innoittamana) niin lehdistössä kuin televisiossakin. Yksi tällainen positiivinen juttu on oppilastyönä syntyvä lyhytdokumentti shakinpelaajista. Toivottavasti tästäkin pystytään kertomaan lisää kevään aikana.

Todettiin eettisen ja kurinpitovaliokunnan päätös epävirallisen nettipikashakin SM-kilpailun tapahtumista. Valiokunnan kannanottoon anonyymina pelaamisesta nettikilpailuissa päätettiin reagoida niin, että virallisissa kilpailuissa ja epävirallisissa SM-tason kilpailuissa sekä kilpailuissa, joissa jaetaan palkintoja, vaaditaan pelaajien tunnistautuminen, mutta muissa kilpailuissa tunnistautumista ei vaadita.

Todettiin, että Fide on julkaissut online-pelaamisen säännöt, ja niitä käännetään paraikaa myös suomeksi. Käännös valmistuu alkukevään aikana.

Varsinaisten SM-kilpailujen ajankohta on edelleen avoinna. Tutkitaan vaihtoehtoja pelata SM normaaliajankohtana kesäkuussa tai myöhemmin kesällä. Joukkuepikashakin SM-kisat voidaan pelata Porissa, jos koronatilanne mahdollistaa.

Lopuksi todettiin, että hallituksen kokouksista aletaan jälleen julkaista kokoustiedotteita. Seuraava hallituksen kokous pidetään 4.3.2021.