Kun Heikki Westerinen (78 v) valmistui 1965 Helsingin yliopistosta matematiikan maisteriksi, matemaatikot ja fyysikot yleensä sijoittuivat nousevan tietotekniikan, teollisuuden tai opetustoimen palvelukseen, mutta Heikki valitsi toisin. Voitettuaan shakin Suomen mestaruudet vuosina 1965, -66, -68 ja -70 sekä saatuaan kansainvälisen mestarin arvon 1967, hän päätti ryhtyä shakin ammattipelaajaksi. Hän oli saavuttanut olympialaisissa 2.-pöydällä Tel Avivissa 1964 hopeaa ja Havannassa 1966 pronssia, joten Caissa oli imaissut nuoren miehen. Monien vuosien ulkomailla pelaamisen jälkeen hän nousi suurmestariksi 1975 ensimmäisenä suomalaisena. Samana vuonna hän voitti arvostetun Dotrtmundin suurmestariturnauksen loistotuloksella 9½/11.  Taakse jäivät sellaiset kuuluisuudet kuin Ogaard, Savon, Parma, Kupreichnik ja Keene. Heikki kilpaili ja osin asuikin pitkiä aikoja Luoteis-Saksassa, Hollannissa, Tanskassa ja Norjassa, joissa hänet tunnetaan hyvin. Hän pelasi vuosia Bundesliigassa SK Solingenissa, jonka tähtipelaaja oli tuolloin Boris Spasski.

Erityisesti Heikin uran alkuvuosina hän pelasi samoissa turnauksissa SM Robert Hübnerin kanssa. Tämä kölniläinen egyptologian tutkija oli myöhemmin Länsi-Saksan paras pelaaja. Heikki ja Roope ystävystyivät Luganossa 1968, missä Roope tutustui myös joukkueeseemme. Hän ihastui patikka- ja lomamatkoillaan Suomen luontoon. Ilkka Kangon kanssa Kuhmon musiikkijuhlat tulivat Roopelle tutuiksi, samoin Suomen shakkielämä. Shakkiolympialaisista Heikille tuli melkoinen maraton, kun osallistui niihin peräti 19 kertaa. Hän pelasi niissä yhteensä 238 peliä tuloksella 56,1%.

Myöhemmin seniorivuosina Heikki pelasi maajoukkueemme 1.-pöydällä menestyksekkäästi, kun Suomi saavutti seniorijoukkueiden EM-turnauksissa kolme kertaa pronssia: Dresden 2006 (Westerinen, Sorri, Kanko, Hurme), Velden 2009 (Westerinen, Kanko, Hurme, Kivipelto) ja Dresden 2010 (Westerinen, Hurme, Havansi, Sarén). Nämä mitalit ovat siivittäneet kymmeniä suomalaisjoukkueita veteraanien ja seniorien turnauksiin eri puolille Eurooppaa.

Tervetuloa kevään viimeiseen analyysi-iltaan ennen 100-vuotisjuhlia 10. kesäkuuta. Panu Laine kertoo kuvin tunnetuimman suurmestarimme vaiheista ja innostaa nuoria mestareitamme lähtemään Eurooppaan, koska siellä voi nousta suurmestariksi. Suomessa pelaamalla se ei onnistu. Joose Norri analysoi meille muutaman Heikin huippupelin. Ehkäpä näemme voitot Spasskista 1974 ja Kortšnoista 2006.

Syksyn tilaisuuksista informoimme elokuussa.

Hyvää kesää ja peli-iloa,

Petri Saharinen