Shakkiliiton hallitus kokoontui Zoom-kokouksessa torstaina 4.2.

Yhtenä kokouksen pääaiheena oli kevään koulushakkihanke, jolle Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt 40 000 euron apurahan. Hallitus hyväksyi koulushakin ohjausryhmän luoman hankesuunnitelman ja valitsi kuusi seuraa yhteistyökumppaneiksi hankkeeseen. Hakemuksia kumppaniksi tuli kaikkiaan kuudelta seuralta (TammerSh, VammSK, KurVi, KokkSK, KYS ja Aatos), ja ne hyväksyttiin kaikki. Lisäksi yhteistyötä tehdään shakkiyrittäjien kanssa. Hankkeeseen palkataan myös koordinaattori Kai Sippola ja tekninen tukihenkilö Jorma Paavilainen.

Toisena asiana hallitus hyväksyi JSM-toimikunnan esityksen JSM-kauden jatkosta.

Todettiin seuraavat hankkeet ja niiden eteneminen:

Kokeiluluontoisena järjestetään (järjestettiin) viikonloppuna 6.–7.2. viikonlopputurnaus Tornelossa. Turnaukseen osallistui lähes 30 pelaajaa kahdessa ryhmässä.

Maaliskuun puolivälissä osallistumme Assembly Winter21 -tapahtumaan. Järjestämme 15.3. alkavalla viikolla ystävyysottelun Ruotsia vastaan, joka lähetetään myös Yle Areenassa. Tästä lisätietoja heti, kun yksityiskohdat tarkentuvat.

Shakki oli esillä Lotto-arvontalähetyksessä 6.2. ja on ollut muutenkin hyvin esillä viime aikoina (osin Netflix-sarjan Queen’s Gambit innoittamana) niin lehdistössä kuin televisiossakin. Yksi tällainen positiivinen juttu on oppilastyönä syntyvä lyhytdokumentti shakinpelaajista. Toivottavasti tästäkin pystytään kertomaan lisää kevään aikana.

Todettiin eettisen ja kurinpitovaliokunnan päätös epävirallisen nettipikashakin SM-kilpailun tapahtumista. Valiokunnan kannanottoon anonyymina pelaamisesta nettikilpailuissa päätettiin reagoida niin, että virallisissa kilpailuissa ja epävirallisissa SM-tason kilpailuissa sekä kilpailuissa, joissa jaetaan palkintoja, vaaditaan pelaajien tunnistautuminen, mutta muissa kilpailuissa tunnistautumista ei vaadita.

Todettiin, että Fide on julkaissut online-pelaamisen säännöt, ja niitä käännetään paraikaa myös suomeksi. Käännös valmistuu alkukevään aikana.

Varsinaisten SM-kilpailujen ajankohta on edelleen avoinna. Tutkitaan vaihtoehtoja pelata SM normaaliajankohtana kesäkuussa tai myöhemmin kesällä. Joukkuepikashakin SM-kisat voidaan pelata Porissa, jos koronatilanne mahdollistaa.

Lopuksi todettiin, että hallituksen kokouksista aletaan jälleen julkaista kokoustiedotteita. Seuraava hallituksen kokous pidetään 4.3.2021.