JSM-toimikunta on 26.11.2021 tehnyt päätöksen, jonka mukaan Aatoksen otteluiden Aatos–Raahli ja JyS-Aatos 20.–21.11.2021 siirrolle ei ollut päteviä perusteita, jolloin Aatoksen katsotaan tosiallisesti luovuttaneen kyseiset ottelut. Näin ollen JSM-toimikunta on katsonut, että asiassa on meneteltävä JSM-erikoismääräysten kohdan 6 mukaisesti siten, että Aatoksen pelaamat ottelut poistetaan sarjataulukosta ja Aatos pudotetaan I-divisioonaan seuraavalle JSM-kaudelle. Muita jatkosanktioita asiassa ei määrätä.

Päätöksen ovat tehneet JSM-toimikunnan jäsenet Eetu Tiiva (pj.), Aleksi Olander (vpj.) ja Lauri Hagelberg. Sami Hämäläinen jääväsi itsensä asian käsittelystä.

Aatos on valittanut JSM-toimikunnan päätöksestä Shakkiliiton hallitukselle 29.11.2021.

Shakkiliiton hallitus on käsitellyt Aatoksen valituksen kokouksessaan 1.12.2021.

Shakkiliiton hallitus päätti hylätä Aatoksen tekemän valituksen ja vahvistaa JSM-toimikunnan tekemän päätöksen.

Shakkiliiton hallitus katsoo, että Aatoksella ei ole ollut JSM-erikoismääräysten tai JSM-kilpailua koskevan koronaohjeen mukaista pätevää perustetta luovuttaa käsillä olevia otteluita Aatos–RaahLi ja JyS–Aatos. Näin ollen Shakkiliiton hallitus katsoo, että asiassa on meneteltävä JSM-erikoismääräysten kohdan 6 mukaisesti siten, että Aatoksen pelaamat ottelut poistetaan sarjataulukosta ja Aatos pudotetaan I-divisioonaan seuraavalle JSM-kaudelle. Muita jatkosanktioita asiassa ei määrätä.

Erikoismääräysten kohdan 6 mukaisesti kausi suositellaan pelattavaksi loppuun saakka vahvuuslukukelpoisina peleinä, mutta koronavirustilanne huomioiden Shakkiliiton hallitus JSM-toimikunnan tavoin ei katso perustelluksi velvoittaa joukkueita tähän. Aatos ja sen tulevat vastajoukkueet voivat yksipuolisella ilmoituksella kieltäytyä pelaamasta Aatoksen sarjaohjelman mukaisia otteluita.

Shakkiliiton hallitus päätti palauttaa Aatokselle valituksesta jätetyn vetorahan.

Päätös syntyi äänestyksen jälkeen. Päätöksen puolesta äänestivät Suomen Shakkiliiton hallituksen jäsenet Jouko Viljanen (vpj), Mika Hakala sekä varajäsen Petri Kopsa. Jyrki Kytöniemi äänesti tyhjää. Päätöksentekoon eivät osallistuneet hallituksen puheenjohtaja Asko Hentunen eikä Johanna Tanni. Aleksi Olander oli poissa eikä osallistunut asian käsittelyyn.

JSM-toimikunnan päätös

Shakkiliiton hallituksen päätös