Aiemmin sairastapauksen vuoksi peruutettu Ehlvest-ilta pidetään nyt ensi tiistaina. KvM Joose Norri esitelmöi meille Paul Keresin jälkeen Viron tunnetuimman suurmestarin Jaan Ehlvestin shakkiurasta ja elämästä hänen täyttäessään 60 v lokakuun 14. päivänä 2022. Jaan on kotoisin Tallinnasta ja hän on opiskellut Tarton yliopistossa. Shakin suurmestariksi hän nousi 1987, jolloin hänet valittiin Viron vuoden urheilijaksi, kuten myös vuonna 1989.

Kansainväliseen kuuluisuuteen hän kohosi tultuaan kolmanneksi Neuvostoliiton mestaruusturnauksessa 1987. Tämä sijoitus oikeutti hänet Zagrebin alueiden väliseen turnaukseen, jossa saavutettu toinen sija Kortšnoin jälkeen avasi tien MM-ehdokasotteluihin. Ensimmäisessä ottelussa tuli tappio Artur Jusupoville, mutta saavutettu menestys toi paikan vastikään perustetun suurmestariyhdistys GMA:n maailmancup-sarjaan.  Siinä saavutettu neljäs sija Kasparovin, Karpovin ja Salovin jälkeen, todisti Ehlvestin kuuluneen terävimmälle huipulle. Paras yksittäinen turnausvoitto oli Reggio Emilia 1989, jolloin hän oli Ivantšukin, Karpovin ja muiden huippusuurmestareiden edellä. Tammikuussa 1991 Ehlvest oli ELO-listalla viides luvulla 2660.

Viron itsenäistyminen elokuussa 1991 ja vihdoin joulukuussa samana vuonna tapahtunut Neuvostoliiton hajoaminen merkitsivät samalla neuvostoshakin hajoamista 15 eri valtioon. Paradoksaalista oli, että Jaan Ehlvest menetti samalla työnsä, kuten hän vuonna 2004 julkaistussa omaelämäkerrassaan The Story of a Chess Player kirjoittaa. Niinpä lähivuodet eivät olleet aivan yhtä menestyksekkäitä kuin 80-luvun loppu, vaikka nousi vielä 1996 takaisin 20 parhaan joukkoon. Vuodesta 2006 lähtien Jaan on edustanut Yhdysvaltoja ja voitti 2008 Amerikan mantereen mestaruuden.

Tervetuloa tutustumaan aikamme parhaaseen suomalais-ugrilaiseen pelaajaan.

– Petri Saharinen

P.S.  Seuraava analyysi-ilta on tiistaina 1.11. jolloin Aulikki Ristoja & Co kertovat Chennain olympialaisten naisten ryhmästä ja loistavasti pelanneesta suurmestari Pia Cramlingista.