JSM-toimikunnan päätös kokonaisuudessaan

Tiivistelmä päätöksestä:

Asian tausta:

Asia koskee maaliskuun 19.–20. päivien JSM-kierrosta, jolloin Matinkylän Shakkikerhon 2. joukkueen oli määrä kohdata Jyväskylässä pelattavissa SM-liigaotteluissa lauantaina 19.3.2022 Raahen Linnoitus ja sunnuntaina 20.3.2022 Jyväs-Shakki.

MatSK 2 ilmoitti torstaina torstaina 17.3, etteivät he saa joukkuetta kasaan ja päättivät näin ollen luovuttaa ottelut.

Asiassa ratkaistava kysymys:

1) Mitkä ovat MatSK 2:n toimittamien otteluluovutuksien seuraamukset tapauksessa?

Päätös:

JSM-toimikunta katsoo, että MatSK 2:lla ei ole JSM-erikoismääräysten tai JSM-kilpailua koskevan koronaohjeen mukaista pätevää perustetta luovuttaa käsillä olevia otteluita MatSK 2 – RaahLi ja JyS – MatSK 2. Näin ollen JSM-toimikunta katsoo, että asiassa on meneteltävä JSM-erikoismääräysten kohdan 6 mukaisesti siten, että MatSK 2:n pelaamat ottelut poistetaan sarjataulukosta ja MatSK 2 pudotetaan I-divisioonaan seuraavalle JSM-kaudelle. Muita jatkosanktioita asiassa ei määrätä.

Päätös ei kuitenkaan rajaa pois JSM-toimikunnan oikeutta soveltaa edelleen erikoismääräysten kohtaa 6, mikäli jokin joukkue luovuttaa JSM-ottelunsa sellaisella perusteella, jota JSM-toimikunta ei katso päteväksi otteluluovutuksen syyksi.

Erikoismääräysten kohdan 6 mukaisesti kausi suositellaan pelattavaksi loppuun saakka vahvuuslukukelpoisina peleinä, mutta koronavirustilanne huomioiden JSM-toimikunta ei katso perustelluksi velvoittaa joukkueita tähän. MatSK 2 ja sen tulevat vastajoukkueet voivat yksipuolisella ilmoituksella kieltäytyä pelaamasta MatSK 2:n sarjaohjelman mukaisia otteluita.

Päätös on täytäntöönpanokelpoinen siitä huolimatta, että asiasta jätettäisiin valitus Shakkiliiton hallitukselle, jollei Shakkiliiton hallitus päätä keskeyttää päätöksen toimeenpanoa mahdollisen valituksen käsittelyn ajaksi.

Päätöksen ovat tehneet JSM-toimikunnan jäsenet Eetu Tiiva (pj.), Aleksi Olander (vpj.) ja Lauri Hagelberg. Sami Hämäläinen jääväsi itsensä asian käsittelystä.

Muutoksenhaku:

Tästä päätöksestä voi valittaa JSM-erikoismääräysten kohdan 10 mukaisesti Shakkiliiton hallitukselle kirjallisesti 5 vuorokauden kuluessa siitä, kun päätös on annettu tiedoksi. Valitus toimitetaan sähkö-postitse Shakkiliiton toiminnanjohtaja Marko Tauriaiselle (marko.tauriainen@shakkiliitto.fi). Vastalauseen jättämisen osalta edellytetään erikoismääräysten kohdan 10 mukaisen 100 euron vetorahan mak-samista Shakkiliiton tilille valituksen jättämisen yhteydessä.

JSM-erikoismääräysten kohdan 10 perusteella valitusoikeus päätöksestä on kaikilla SM-liigan joukkueilla.