Lisensseistä
  • Muistutamme, että pelaajilla tulee olla voimassa oleva pelaajalisenssi JSM-kilpailussa. Lisenssi tulee olla voimassa sillä hetkellä, kun pelaaja on pelaamassa ottelua. Suosittelemme lämpimästi henkilökohtaisen vuosilisenssin hankintaa, mutta vaihtoehtoisesti hankittavissa on kertalisenssi JSM-kilpailua varten. Lisenssit ovat saatavilla Suomisportissa. Lisätietoja lisensseistä löytyy lisenssi-infosta.
  • JSM-kautta 2020-2021 varten aiemmin hankitut JSM-kertalisenssit & III-divisioonan joukkuekohtaiset lisenssit ovat voimassa kauden loppuun saakka
COVID-19 ja JSM-kilpailu
päivitetty 6.8.2021

Käynnissä olevalla JSM-kaudella menetellään Shakkiliiton antamien ohjeistuksien ja määräyksien mukaisesti COVID-19 -tilanteen osalta. Lisäksi JSM-toimikunta antaa joitakin suosituksia ottelutapahtumien osalta. Nämä määräykset ja ohjeet ovat voimassa toistaiseksi, ja niiden voimassaolon päättymisestä tiedotetaan erikseen.

Näiden ohjeiden lisäksi menetellään viranomaisten antamien ohjeiden ja määräyksien mukaisesti. Rajoituksien muuttuessa näiden ohjeiden sisältöä arvioidaan tarvittaessa uudelleen.

Ottelutapahtumia ja sarjajärjestelmää koskevia määräyksiä
  • Kasvomaskien käyttäminen ja hankinta
      • Shakkiliiton hallitus on päättänyt heinäkuussa 2021, että kasvomaskisääntö muutetaan kasvomaskisuositukseksi
      • On suositeltavaa, että ottelujärjestäjällä on tarjolla maskeja niitä haluaville pelaajille
  • Kotijoukkueen/ottelujärjestäjän tarjoiluvelvoitetta lievennetään
    • Kotijoukkue tai ottelujärjestäjä ei ole toistaiseksi velvoitettu tarjoamaan mitään syötävää ottelutapahtumien yhteydessä. Kahvitarjoilu on kuitenkin järjestettävä. On kuitenkin suositeltavaa, että kotijoukkue tai ottelujärjestäjä ilmoittaa etukäteen siitä, että tarjoilua ei järjestetä, jotta pelaajat voivat tarvittaessa varautua omin eväin.
    • Mikäli kotijoukkue tai ottelujärjestäjä haluaa tästä huolimatta tarjoilla myös syötävää, niin hygieniaseikkoihin on kiinnitettävä erityistä huomiota. On esimerkiksi suositeltavaa, että kaikki tarjolla oleva syötävä on yksittäispakattua, jotta useat ihmiset eivät ole kontaktissa samoihin tuotteisiin.
    • Tarjoilua ei saa järjestää siten, että kotijoukkue järjestää vain oman joukkueensa pelaajille tarjoilun, johon kuuluu myös syötävää. Tarjoilun on oltava sama kaikille ottelussa pelaaville.
  • Laudan ääressä syöminen ei ole suositeltavaa.
  • Luovutustapauksissa sanktiokäytäntöjä huojennetaan
      • Mikäli joukkue joutuu luovuttamaan yksittäisen ottelunsa pätevästä syystä, niin sille ei määrätä JSM-erikoismääräysten mukaisia jatkosanktiota, kuten sarjaporrasta alemmaksi putoamista.
      • Ottelun luovuttamisesta on kuitenkin ilmoitettava ensisijaisesti viimeistään 7 päivää ennen ottelua vastajoukkueelle ja JSM-toimikunnalle, ja ilmoitettava peruste, miksi joukkue joutuu luovuttamaan ottelun. Mikäli peruste todetaan päteväksi, muista sanktioista luovutaan.
      • Mikäli COVID-19 -tilanne esimerkiksi pahenee huomattavasti em. 7 päivän takarajan jälkeen, voidaan sanktioista luopua tapauskohtaisesti myös myöhemmin tulevan luovutusilmoituksen perusteella.
      • Pöytäluovutuksien osalta menetellään erikoismääräysten mukaisesti, mutta pätevästä syystä rahasanktioista voidaan luopua.
  • Pelaajien mahdolliset karanteenit sekä eristykset
      • Mahdollisten karanteenien ja eristyksien osalta menetellään viranomaisten ohjeiden ja määräyksien mukaisesti.
      • Henkilö ei saa osallistua ottelutapahtumaan missään roolissa, mikäli hänet on määrätty tartuntatautilain 60.1 §:n mukaiseen karanteeniin tai 63.1 §:n mukaiseen eristykseen.
  • Ottelutapahtumaan ei saa osallistua kipeänä tai mikäli COVID-19 -oireita ilmenee
      • Tämä koskee niin pelaajia, tuomareita kuin muitakin järjestelyistä vastaavia henkilöitä. Ylimääräisten henkilöiden, kuten katsojien päästämistä pelitilaan ei suositella, vaan paikalla tulee olla vain välttämätön määrä henkilöitä.
      • THL listaa COVID-19 -infektion mahdollisiksi oireiksi seuraavat:
        • kuume, yskä, kurkkukipu, hengenahdistus, lihaskivut, väsymys, nuha, pahoinvointi, ripuli sekä maku- ja hajuaistin häiriöt
  • Jos ottelutapahtumaan osallistuneella todetaan koronatartunta tai sitä on syytä epäillä, on noudatettava viranomaisten ohjeita ryhmän jäsenten karanteenin asettamisesta.
Muita ottelutapahtumaa koskevia ohjeita
  • Käsihygieniaan tulee kiinnittää erityistä huomiota
    • Kädet tulee pestä saippualla ennen peliä ja sen jälkeen. Suositeltavaa on, että pelipaikalla on käsidesiä saatavilla.
    • Ennen syömistä ja syömisen jälkeen kädet tulee pestä saippualla.
    • Aivastaessa tai yskiessä käytetään kertakäyttöistä nenäliinaa tai aivastetaan ja yskitään omaan hihaan. Kädet pestään aivastamisen tai yskimisen jälkeen.
  • Vastapelaajaa ei kätellä ennen peliä eikä pelin päätyttyä.
  • Ottelutapahtumaan osallistuvat vain välttämättömät henkilöt
      • Katsoijen päästäminen pelitilaan ei ole sallittua
  • Pelitilassa oleskellaan vain oman pelin kestäessä
      • Pelitilaan saavutaan juuri ennen pelin alkamista ja sieltä poistutaan välittömästi. oman pelin päätyttyä, mikäli se on kohtuudella mahdollista myös vierasjoukkueen pelaajille. Muita kesken olevia pelejä ei kokoonnuta seuraamaan lautojen viereen, koska tällöin turvavälit unohtuvat.
      • Joukkueiden kapteeneilla on oikeus seurata joukkueensa pelejä pelitilassa.
  • Tehostettu siisteys
      • Pelitilat tulee siivota tehostetusti.
      • Nappulat on suositeltavaa desinfioida desinfioivalla suihkeella ennen ottelun alkamista.
  • Riittävä väljyys
    • Pelaajien välillä tulee olla vähintään 1-2 metrin välimatka. Tämä koskee myös muita ottelutapahtumaan osallistuvia henkilöitä.
    • Pelitilassa paikalla tulee olla vain välttämätön määrä henkilöitä (pelaajat ja toimihenkilöt)

Näitä ohjeita ja COVID-19 -tilanteen vaikutusta JSM-kilpailuun koskevat kysymykset voi esittää JSM-toimikunnalle: jsm2021@shakkiliitto.fi TAI puhelimitse 040 935 7959/Eetu Tiiva.

Ottelutapahtumien aikana ilmenevät kiistatilanteet ratkaisee ensimmäisenä asteena joko paikalla oleva ottelutuomari tai joukkueiden kapteenit, mikäli tuomaria ei ole paikalla. Mikäli kapteenit eivät pääse yhteisymmärrykseen, otetaan puhelinyhteys johonkin ko. kierrokselle nimettyyn SM-liigan ottelutuomariin.

Mahdolliset vastalauseet käsitellään JSM-erikoismääräysten mukaisesti.