Hyvä shakinystävä!

On jälleen se aika vuodesta, kun on aika hankkia Shakkiliiton pelaajalisenssi seuraavalle vuodelle. Tänä vuonna olemme siirtyneet Olynpiakomitean ja lajiliittojen yhteiseen sähköiseen palveluun Suomisporttiin (www.suomisport.fi)

Lisätietoja ja pikaohjeet Suomisportin käyttöön on liiton sivuilla:
www.shakkiliitto.fi/ostamassa-lisenssia

Lisenssin hankkimalla lunastat paitsi pelioikeuden, tuet myös monipuolista kotimaista shakkitoimintaa. Lisenssituotot mahdollistavat suurimman osan liiton toiminnasta, ja niiden avulla pystymme muun muassa:

• Järjestämään ja tukemaan laadukkaita kotimaisia ja kansainvälisiä turnauksia
• Lähettämään miesten ja naisten maajoukkueet edustamaan Suomea arvokisoihin
• Lähettämään nuoria kansainvälisiin edustustehtäviin
• Järjestämään valmennustoimintaa aikuisille ja lapsille
• Kustantamaan Shakki-lehden, joka toimitetaan lisenssipelaajille neljästi vuodessa
• Julkaisemaan ajankohtaista verkkosisältöä kotisivuilla ja sosiaalisessa mediassa
• Panostamaan nuoriso- ja koulushakkitoimintaan
• Tuottamaan materiaaleja, palveluita ja ohjelmistoja seuroille ja turnausten järjestäjille
• Pitämään yllä kansainvälisiä suhteita mm. Fideen ja Pohjoismaihin

Shakkiliiton lisenssin ostaminen tapahtuu siis helposti Suomisportissa! Ostosi jälkeen voit aina tarkistaa voimassaolevat lisenssisi kirjautumalla takaisin Suomisporttiin. Palvelussa voi ostaa haluamansa lisenssin tai maksaa seuransiirtomaksun. Maksuvaihtoehtoja on useita: mobiilimaksu, verkkopankki tai lasku (laskuun tulee järjestelmässä 5 euron laskutuslisä).

Lisätietoja asiasta saa Markolta (etunimi.sukunimi@shakkiliitto.fi, 050 5813500) tai Aleksilta (etunimi.sukunimi@shakkiliitto.fi,, 040 5116464).

Lopuksi vielä pienimuotoinen UKK (Usein kysytyt kysymykset):

Miksi siirryttiin Suomisporttiin?
Jatkossa myös lajiliittojen valtionapu on sidottu tarkasti todennettuihin harrastajamääriin, ja tässä Suomisport tulee olemaan tärkeässä osassa. Ministeriö edellyttää liikuntaa edistäviltä järjestöiltä jäsenyhdistysten henkilöjäsenten määrätietoa tai liiton henkilöjäsenten määrätietoa, joka on todennettavissa. Mikäli tätä ei voida todentaa, on se valtionavustuksen määrää vähentävä peruste vuodesta 2019 alkaen.

Tämän lisäksi Suomisportti on todella hyvä palvelu lisenssien ostamiseen, seuran jäsenmaksun maksamiseen ja tapahtumiin osallistumiseen. Näistä otamme käyttöön ensimmäisenä lisenssien ostamisen mahdollisuuden, myöhemmin kyllä muutkin. Suomisport tehostaa jäsenrekisterin hallintaa ja ylläpitoa ja automatisoi monta työvaihetta niin että meillä jää aikaa enemmän keskittyä kaikkeen muuhun olennaiseen. Palvelu ei myöskään maksa liitolle yhtään enempää kuin vanha systeemi, jossa lähetettiin lisenssilaskukirje vuoden lopussa postitse jokaiselle. Päinvastoin kun työaikaa vapautuu muuhun, niin säästämme myös kustannuksissa.

Mitä maksutapoja Suomisportissa on?
Maksutapoja on useita. Voit valita mobiilimaksun, verkkopankkimaksun tai laskun. Kätevimpiä ovat tietysti kaksi ensin mainittua. Jos jollakulla ei ole verkkopankkia, niin vaihtoehdoksi voi valita laskun. Tällöin palvelu lisää lisenssin hintaan laskutuslisän 5 eur. Lisenssin voi maksaa laskulla myös osamaksuna, mutta se on sen verran tyyristä hommaa, että en itse ainakaan suosittele sitä vaihtoehtoa.

Voiko seurakäyttäjä maksaa seuran jäsenten lisenssit?
Seurakäyttäjä voi tosiaan maksaa seuran jäsenten lisenssit ns. nipputoiminnolla. Seurakäyttäjäksi rekisteröitymisestä ja nippumaksamisesta on ohje liiton sivuilla: m http://www.shakkiliitto.fi/suomisport-seurakayttaja m

Onko Suomisportia muilla kielillä?
Suomisportti on luvattu englanniksi ja ruotsiksi lähiaikoina. Julkistuksen piti alun perin olla joulukuun alussa, mutta se on näemmä hieman viivästynyt.

Mistä saan lisätietoja Suomisportista?
Palvelusta saat lisätietoja ja apua sen käyttöön liiton nettisivuilta sekä liiton toimihenkilöiltä esim. sähköpostitse: info@shakkiliitto.fi. Olemme myös lähettäneet seuroille pyynnön, että he opastavat jäseniään Suomisportin käytössä. Helsingissä HSL järjestää Suomisport-infon Helsingin mestaruusturnauksen aikana.

Hyvää joulun odotusta. Ja suuret kiitokset kaikille vuodesta 2017! Tehdään ensi vuodesta vielä parempi.

Terveisin
Marko