Hyvä shakinystävä!

On jälleen se aika vuodesta, kun on aika hankkia Shakkiliiton pelaajalisenssi seuraavalle vuodelle. Lisenssit hankitaan Olympiakomitean ja lajiliittojen yhteisestä sähköisestä palvelusta Suomisportista (www.suomisport.fi).

Vuoden 2024 lisenssien hinnat:

• A-lisenssi maksaa 100 euroa, B-lisenssi (jonka voi hankkia, jos samaan talouteen on jo hankittu A-lisenssi) 70 euroa
  • nuorten (2004 tai myöhemmin syntyneet) A-lisenssi 50 euroa, B-lisenssi (jonka voi hankkia, jos samaan talouteen on jo hankittu A-lisenssi) 35 euroa
  • ns. loppuvuoden lisenssi (voimassa maksuhetkestä vuoden 2025 loppuun) maksaa vuosilisenssin hinnan ja jäljellä olevien kalenterikuukausien osuuden (esimerkiksi syyskuussa maksettu loppuvuoden A-lisenssi maksaa 100 eur + 3 x 8,333 eur = 125 eur)
  • Kertalisenssit kaikkiin kilpailuihin (henkilökohtaiset kilpailut, JSM, joukkuepikashakin SM): aikuiset 40 euroa ja nuoret 20 euroa

Lisätietoja ja pikaohjeet Suomisportin käyttöön on liiton sivuilla:
www.shakkiliitto.fi/ostamassa-lisenssia

Lisenssin hankkimalla lunastat paitsi pelioikeuden, tuet myös monipuolista kotimaista shakkitoimintaa. Lisenssituotot mahdollistavat suurimman osan liiton toiminnasta, ja niiden avulla pystymme muun muassa:

• Järjestämään ja tukemaan laadukkaita kotimaisia ja kansainvälisiä turnauksia
• Lähettämään miesten ja naisten maajoukkueet edustamaan Suomea arvokisoihin
• Lähettämään nuoria kansainvälisiin edustustehtäviin
• Järjestämään valmennustoimintaa aikuisille ja lapsille
• Kustantamaan Shakki-lehden, joka toimitetaan lisenssipelaajille neljästi vuodessa
• Julkaisemaan ajankohtaista verkkosisältöä kotisivuilla ja sosiaalisessa mediassa
• Panostamaan nuoriso- ja koulushakkitoimintaan
• Tuottamaan materiaaleja, palveluita ja ohjelmistoja seuroille ja turnausten järjestäjille
• Pitämään yllä kansainvälisiä suhteita mm. Fideen ja Pohjoismaihin

Shakkiliiton lisenssin ostaminen tapahtuu siis helposti Suomisportissa! Ostosi jälkeen voit aina tarkistaa voimassaolevat lisenssisi kirjautumalla takaisin Suomisporttiin. Palvelussa voi ostaa haluamansa lisenssin tai maksaa seuransiirtomaksun. Maksuvaihtoehtoja on useita: mobiilimaksu, verkkopankki tai lasku (laskuun tulee järjestelmässä 5 euron laskutuslisä).

Lisätietoja asiasta saa Toni Pönniöltä (toni.ponnio@shakkiliitto.fi).

Lopuksi vielä pienimuotoinen UKK (Usein kysytyt kysymykset):

Miksi siirryttiin Suomisporttiin?
Jatkossa myös lajiliittojen valtionapu on sidottu tarkasti todennettuihin harrastajamääriin, ja tässä Suomisport tulee olemaan tärkeässä osassa. Ministeriö edellyttää liikuntaa edistäviltä järjestöiltä jäsenyhdistysten henkilöjäsenten määrätietoa tai liiton henkilöjäsenten määrätietoa, joka on todennettavissa. Mikäli tätä ei voida todentaa, on se valtionavustuksen määrää vähentävä peruste vuodesta 2019 alkaen.

Tämän lisäksi Suomisport on todella hyvä palvelu lisenssien ostamiseen, seuran jäsenmaksun maksamiseen ja tapahtumiin osallistumiseen. Näistä otamme käyttöön ensimmäisenä lisenssien ostamisen mahdollisuuden, myöhemmin kyllä muutkin. Suomisport tehostaa jäsenrekisterin hallintaa ja ylläpitoa ja automatisoi monta työvaihetta niin että meillä jää aikaa enemmän keskittyä kaikkeen muuhun olennaiseen. Palvelu ei myöskään maksa liitolle yhtään enempää kuin vanha systeemi, jossa lähetettiin lisenssilaskukirje vuoden lopussa postitse jokaiselle. Päinvastoin kun työaikaa vapautuu muuhun, niin säästämme myös kustannuksissa.

Mitä maksutapoja Suomisportissa on?
Maksutapoja on useita. Voit valita mobiilimaksun, verkkopankkimaksun tai laskun. Kätevimpiä ovat tietysti kaksi ensin mainittua. Jos jollakulla ei ole verkkopankkia, niin vaihtoehdoksi voi valita laskun. Tällöin palvelu lisää lisenssin hintaan laskutuslisän 5 eur. Lisenssin voi maksaa laskulla myös osamaksuna, mutta se on sen verran tyyristä hommaa, että en itse ainakaan suosittele sitä vaihtoehtoa.

Voiko seurakäyttäjä maksaa seuran jäsenten lisenssit?
Seurakäyttäjä voi tosiaan maksaa seuran jäsenten lisenssit ns. nipputoiminnolla. Seurakäyttäjäksi rekisteröitymisestä ja nippumaksamisesta on ohje liiton sivuilla:  https://www.shakkiliitto.fi/suomisport-seurakayttaja

Voiko lisenssiä maksaa muuten kuin Suomisportissa?
Lisenssit tulisi maksaa ensi sijassa Suomisportissa. Jos palvelun käyttö ei kuitenkaan onnistu, kannattaa olla yhteydessä Liiton toimihenkilöihin. Löydämme varmasti yhteisen ratkaisun!

Onko Suomisportia muilla kielillä?
Suomisport on käytettävissä myös englanniksi ja ruotsiksi.

Mistä saan lisätietoja Suomisportista?
Palvelusta saat lisätietoja ja apua sen käyttöön liiton nettisivuilta sekä liiton toimihenkilöiltä esim. sähköpostitse: info@shakkiliitto.fi. Olemme myös lähettäneet seuroille pyynnön, että he opastavat jäseniään Suomisportin käytössä. Lisätietoa saa myös Suomisportin nettisivuilta.