Saksassa Karlsruhessa pelattava pääsiäisturnaus GRENKE Open on Euroopan suurin avoin turnaus: tänä vuonna kisaan on ilmoittautunut peräti 2093 pelaajaa! Kilpailu pelataan kolmessa ryhmässä. A ryhmään voivat osallistua kaikki yli 1900 ELO-luvun omaavat, B-ryhmään pelaajien pitää olla alle 2000 ELO-lukuisia ja aloitteleville pelaajille tarkoitettu C-ryhmä on alle 1400 tasoisille.

Näiden ryhmien lisäksi samaan aikaan Karlsruhen kongressikeskuksella pelataan GRENKE Classic huipputurnaus, joten avoimen kisan pelaajilla on omien pelien ohessa mahdollisuus päästä seuraamaan maailman huippujen edesottamuksia.

Classicissa pelaavat tänä vuonna maailmanmestari Magnus Carlsen (ELO 2845). viime vuoden MM-ottelun haastaja Fabiano Caruana (ELO 2828), entinen maailmanmestari Viswanathan Anand (ELO 2779), Ranskan kärkipelaaja Maxime Vachier-Lagrave (ELO 2775), Armenian shakin kirkkain tähti Levon Aronian (ELO 2797), kahdeksankertainen Venäjän mestari Peter Svidler (ELO 2737), Saksan maajoukkueessa pelaavat Arkadij Naiditsch (ELO 2710) ja Georg Meier (ELO 2621), espanjalainen huippupelaaja Francisco Vallejo Pons (ELO 2698) ja kilpailun mustana hevosena viime vuoden GRENKE Openin sensaatiomaisesti voittanut marraskuussa 15-vuotta täyttävä KvM Vincent Keymer (ELO 2509).

Myös monet suomalaiset ovat huomanneet mahdollisuuden viettää pääsiäispyhänsä nauttien valtavan shakkikisan tunnelmasta ja haasteista, mukana on peräti 14 pelaajaa Suomesta:

# Nimi Seura Elo Turnaus
109 FM Keinanen, Toivo Matinkylän Shakkikerho 2404 A-Open
208 IM Nyysti, Sampsa SK ComeOn 2309 A-Open
240 Ronka, Erik Kuopion Shakinystävät 2288 A-Open
287 FM Kivistö, Mikko OSG Baden-Baden 2253 A-Open
316 Ristoja, Samu Kymen Shakki 2239 A-Open
326 Valkama, Eero Salon Shakkikerho 2233 A-Open
599 Johansson, Jukka Shakkikerho Gambiitti 2082 A-Open
671 Olander, Aleksi Porin Shakinystävät 2055 A-Open
754 Wartiovaara, Oliver Matinkylän Shakkikerho 2015 A-Open
825 Miettinen, Teemu Shakkikerho Gambiitti 1980 A-Open
866 Kivimaki, Kasper Pässi 1959 A-Open
951 Hynnä, Kevin Käpylän Shakkikerho 1922 A-Open
1166 Ojala, Matias Porin Shakinystävät 1814 B-Open

Ensimmäinen kierros starttaa torstaina 18.4 klo 19.30 Suomen aikaa ja ensimmäisen kevyemmän päivän jälkeen pelit jatkuvat intensiivisellä kahden pelin päivätahdilla maanantai-iltaan asti. Avoimen kisan kärkisijoitettuja ovat nimekkäät suurmestarit Korobov, Bacrot, Kamsky, Firouzja ja Kuzubov ja kokonaisuudessaan palkintopotista taistelevia tittelipelaajia on mukana valtava määrä. Kisa on suomalaisille hyvä näytön paikka, täällä ei ainakaan vastus lopu kesken.

Turnaus pelataan suomalaisille nykyään harvinaisemmalla kiinteällä 2h + 30min/40 siirtoa kiinteällä peliajalla. Järjestäjät ovat varmaan laskeneet sen varaan, että tiukka kahden pelin päiväaikataulu voisi liian helposti venähtää inkrementtiajoilla. Yli tuhannen pelin joukosta löytyisi aina vähintään yksi pelipari, joka päätyisi jauhamaan loppupelejä ”koko rahan edestä”.

Kisasta raportoidaan liiton kotisivuilla ja shakkifoorumissa mahdollisimman reaaliaikaisesti sen verran, mitä tiukka kisa-aikataulu antaa myöden. Pyrin myös julkaisemaan suomalaisten onnistumisia joko kevyillä pelianalyyseillä tai ilman niitä.

Eli jos tätä tekstiä lukiessasi olet pelaamassa Grenkessä ja haluat pelejäsi julkaistavaksi, niin laita niitä maililla tulemaan osoitteeseen aleksi.olander(at)shakkiliitto.fi.

Hyviä kisoja kaikille!

GRENKE Open kisasivut: https://grenkechessopen.de/en