Shakkiliiton hallitus on vahvistanut sähköpostimenettelyssä vuoden 2022 SM-kilpailujen ja shakkiolympialaisten valintakriteerit.

Yleinen, naisten ja S65-seniorien SM-kilpailu järjestetään Shakkiareenalla 15.–23.4.2022.

Shakkiolympialaiset järjestetään Moskovassa 26.7.-8.8.2022.

Valintakriteerit SM-kilpailuihin ja shakkiolympialaisiin ovat seuraavat:

Yleinen SM 2022 pelataan 10 pelaajan suljettuna kilpailuna. Kilpailuun voivat ilmoittautua pelaajat, joiden huippuselo ajalla 1.1.2019-31.3.2022 on vähintään 2200. Osanottajien valinta tapahtuu huippuselolistan mukaisessa järjestyksessä määräaikaan mennessä ilmoittautuneista. Pelimäärävaatimusta ei ole.

Naisten SM pelataan avoimena kilpailuna. Kilpailuformaatti päätetään osallistujamäärän perusteella.

Viimeinen ilmoittautumispäivä yleiseen ja naisten SM-kilpailuun on 31.3.2022. Kilpailukutsu julkaistaan lähiaikoina.

Yleisessä sarjassa SM-kilpailun 2022 kaksi parasta (kolme, jos kolmanneksi tullut on valintalistalla 10 parhaan joukossa) saa kiintiöpaikan olympiajoukkueeseen. Naisten sarjassa SM-kilpailun 2022 voittaja saa kiintiöpaikan olympiajoukkueeseen.

Muut olympiajoukkuepaikat täytetään valintalistan mukaisessa järjestyksessä.

Valintajakso alkaa 1.1.2019 ja päättyy 23.4.2022. Olympiajoukkueisiin valittavilla tulee olla pelattuna vähintään kymmenen täydellä kertoimella vahvuuslukulaskentaan (SELO/ELO) laskettua peliä tuolla aikavälillä.

Koronatilanne voi aiheuttaa tähän muutoksia.

Valintalistat:

Valintalista: http://www.shakki.net/selo/valintalista.html