Tiedotteen päivämääriä ja linkkejä päivitetty 4.10.2023.

Suomen Shakkiliitto tuomitsee jyrkästi Venäjän sotatoimet Ukrainassa ja osoittaa tukensa ukrainalaisille.

Shakkiliiton hallitus on päättänyt keskiviikkona 2.3.2022 tilanteen vaikutuksista toimintaamme.

Olemme päättäneet seuraavista toimista:

• Pelaajat ja toimihenkilöt, joiden federaatioksi on rekisteröity Maailman Shakkiliitto FIDEssä Venäjä tai Valko-Venäjä, eivät saa osallistua Suomen Shakkiliiton alaisiin kilpailuihin tai tapahtumiin. Päätös koskee kaikkia (myös Suomessa asuvia) pelaajia ja toimihenkilöitä, joiden federaatioksi on rekisteröity FIDEssä Venäjä tai Valko-Venäjä.

Venäjän tai Valko-Venäjän liiton alaisuuteen rekisteröidyt pelaajat ja toimihenkilöt saavat osallistua SSL:n alaisiin kilpailuihin, mikäli he:

1) Siirtyvät pelaamaan FIDEn lipun alaisuuteen. Ohjeet tähän: https://www.fide.com/news/1618 TAI
2) Siirtyvät pelaamaan toisen liiton alaisuuteen. Tässä tapauksessa ota yhteyttä, yhteystiedot löytyvät tiedotteen lopusta

• Venäjän tai Valko-Venäjän kansalaisuuden omaavat pelaajat ja toimihenkilöt, joita ei ole rekisteröity minkään federaation pelaajiksi FIDEssä, saavat osallistua Shakkiliiton alaisiin kilpailuihin ja tapahtumiin siinä tapauksessa, että heidät voidaan rekisteröidä FIDEen Suomen Shakkiliiton alaisina pelaajina. Tämä edellyttää käytännössä vakituista asumista Suomessa.
  • Pelaajat ja toimihenkilöt, jotka on rekisteröity jonkin muun kuin Venäjän tai Valko-Venäjän federaation edustajiksi FIDEssä, saavat osallistua kilpailuihimme normaalisti kansalaisuudesta riippumatta.
  • Emme osallistu liittona Venäjällä tai Valko-Venäjällä järjestettäviin kilpailuihin.
  • Suosittelemme vahvasti, että pelaajamme eivät osallistu Venäjällä tai Valko-Venäjällä järjestettäviin kilpailuihin.
  • Tapahtumissamme ei pidetä esillä Venäjän tai Valko-Venäjän kansallisia tunnuksia.

Poikkeukset:

• Osallistumisoikeutta rajoittava päätös ei koske alle 18-vuotiaita pelaajia ja toimihenkilöitä. He saavat osallistua Shakkiliiton alaisiin kilpailuihin ja tapahtumiin normaalisti.
  • Päätös ei koske JSM-kautta 2020–2022(Hallituksen jäsenet Kytöniemi ja Tanni eivät osallistuneet tästä osuudesta päättämiseen)

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Haluamme korostaa, että kilpailumme ja tapahtumamme ovat kaikille osallistujille turvallisia. Emme hyväksy minkäänlaista syrjintää tai rasismia tapahtumissamme.

Seuraamme Olympiakomitean ja kansainvälisen shakkiliitto FIDEn linjauksia asiassa, ja tarvittaessa teemme muutoksia päätökseemme.

Asiaa koskevat yhteydenotot ja tiedustelut ottaa vastaan Shakkiliiton hallituksen puheenjohtaja: Eetu Tiiva, eetu.tiiva@shakkiliitto.fi, 0409357959 (ma–pe klo 12–14).