Vuoden 2021 nopean shakin Suomen mestaruuksista kamppailtiin koronatilanteen vaikutuksesta normaalista aikataulusta poiketen vasta joulukuun alkupuolella. Osallistujamäärän perusteella ajankohdan valinta oli oikein onnistunut, sillä lukemat ovat selvästi parempia kuin viime vuosina koronatilanteen aiheuttamista haasteista huolimatta. Kilpailuun osallistui peräti 63 pelaajaa, joista 53 pelaajaa pelasi avoimessa ryhmässä. Kymmenen senioria kamppaili S65-sarjan Suomen mestaruudesta täyskierroskilpailussa.

Kuvassa yleisen sarjan mitalistit. Keskellä Suomen mestari KvM Toivo Keinänen (MatSK). Oikealla hopeamitalisti KvM Vilka Sipilä (TuTS) ja vasemmalla pronssille tiukan vertailun jälkeen noussut FM Jari Järvenpää (TuTS). Taustalla kilpailun päätuomari Mika Hakala.

Liiton varapuheenjohtaja Jouko Viljanen onnittelee tuoretta nopean shakin Suomen mestaria Toivo Keinästä.

Naisten sarjaan osallistui ilahduttavasti 8 pelaajaa, mikä on runsas luku verrattuna viime vuosiin. Naisten Suomen mestaruuden voitti shakkimestari, NFM Anastasia Nazarova (MatSK). Himmeämpien mitalien kohtalo ratkaistiin vertailuilla. Vertailujen perusteella hopeamitalin nappasi Heini Rinne (SK Ninja) ja pronssia sai vasemmalla oleva NKvM Tanja Tuominen (TSY)

S50-sarjan Suomen mestaruuden ratkaisemiseen tarvittiin uusintapelejä. Oikealla uusinnan voittanut FM Timo Pääkkönen (SK Ninja) ja vasemmalla hopeamitalisti Pekka Hietala (MatSK). Kuvasta puuttuu pronssimitalisti Teemu Vihinen (EtVaS)

Kuvassa S65-sarjan mitalistit. Keskellä Suomen mestaruuden voittanut Seppo Aakio (LauttSSK), oikealla hopeamitalisti Helge Ruotanen (KS-58) ja vasemmalla pronssille paremmalla vertailulla noussut Henrik Järnström (ESK).

Nuorten (U20) Suomen mestaruuden voitti yleisen sarjan voittaja KvM Toivo Keinänen (kesk.). Naisten mestaruuden voittanut Anastasia Nazarova (oik.) nappasi hopeamitalin ja pronssille nousi vertailujen perusteella Aku Salonen (Aatos).

Täydelliset tulokset ovat totuttuun tapaan nähtävissä Chess-Resultsissa.

Kahdeksan kärkipöydän livepelit löytyvät täältä.

Toivo Pudaksen kilpailussa ottamat videot ja valokuvat

Tänään jatketaan nopean shakin JSM:n merkeissä. Kirjoittamishetkellä ilmoittautuneita joukkueita on 25.

HUOM: Palkintojen saajat, toimittakaa tilinumero ja verokortti sähköpostitse Marko Tauriaiselle (marko.tauriainen@shakkiliitto.fi) palkintojen maksamista varten! Palkintolista löytyy Chess-Resultsista.

Kuvat: Kalle Kumpulainen