Nyt on tarjolla jälleen mahdollisuus hankkia tai päivittää toimitsija- ja tuomariehdokaspätevyydet kotisohvalta käsin koronavirusajan jälkeisiä kilpailuja varten! Shakkituomaritoimikunta nimittäin järjestää shakkitoimitsijakurssin lauantaina 2.4. ja tuomariehdokaskurssin sunnuntaina 3.4. (ks. tarkempi informaatio kursseista alempaa).

Luennot järjestetään Microsoft Teamsin välityksellä ja koe tehdään verkkolomakkeella. Osallistumislinkki ja kurssimateriaali jaetaan sähköpostitse osallistujille ilmoittautumisen jälkeen. Kuulokemikrofonia suositellaan lämpimästi, jotta saamme myös keskustelua aikaan. Välttämättöminä vaatimuksina ovat kuitenkin vain jonkinlainen äänentoistovälineistö sekä tietokone, tabletti tai älypuhelin (sujuvinta käyttää tietokoneella).

Kurssit ovat kaikille osallistujille ilmaisia, ja osallistumiseen ei vaadita maksullisia ohjelmia.

Kurssien järjestelyistä ja luennoinnista vastaavat IA Mika Hakala, FA Eetu Tiiva ja NA Kalle Kumpulainen.

Ilmoittautuminen kurssille tapahtuu verkkolomakkeella perjantaina 1.4. klo 21 mennessä: https://forms.office.com/r/k07pc0A083. Tiedustelut sähköpostitse: eetu.tiiva@shakkiliitto.fi TAI puhelimitse 0409357959/Tiiva.

Ilmoittautumisen yhteydessä on tärkeää jättää sähköpostiosoite, koska kurssimateriaali sekä tarvittavat linkit toimitetaan sähköpostitse. Koulutusmateriaaliin voi tutustua myös ennakkoon Shakkiliiton kotisivujen materiaalipankissa

Ennen kurssia järjestämme mahdollisuuden testata Microsoft Teamsia perjantaina 1.4.2022 klo 18–20. Testauslinkki jaetaan osallistujille sähköpostitse torstaina ennen testausta.

Kokeessa hyödynnettävää verkkolomaketta pääsee testaamaan täältä. Lomake pidetään avoimena kurssin alkuun saakka.

Shakkitoimitsijakurssi la 2.4.2022

Kohderyhmät: Shakkitoimitsijatehtävistä kiinnostuneet, joilla ei ole aiempaa toimitsijakokemusta, toimitsijapätevyyden kertaajat

Toimitsijapätevyys voidaan myöntää 15 vuotta täyttäneelle. Alle 15 vuoden ikä ei estä kurssille osallistumista, tällöin arvo myönnetään kurssisuorituksen perusteella silloin, kun henkilö täyttää 15 vuotta.

Kurssin aikataulu: klo 10.00–17.00 (sisältäen luennot, tentin ja pari lyhyttä taukoa). Aikataulu on arvio, ja kurssi voi olla päättynyt jo aiemmin.

Käsiteltävät aihealueet:

• Lähishakin ja pikashakin säännöt tulkintoineen
  • Lisenssisäännöt
  • Digitaalisten shakkikellojen käyttö
  • Muita kilpailujen järjestämiseen liittyviä perusteita
  • Eettiset periaatteet toimitsijatehtävissä

Kurssipäivän päätteeksi järjestetään em. aiheisiin perustuva koe verkkolomakkeella (Microsoft Forms). Kokeessa osallistujat saavat käyttää vapaasti materiaalia. Kurssille osallistumisen ja hyväksytyn kokeen perusteella osallistujalle myönnetään shakkitoimitsijan arvo.

—————————————————————————-
Tuomariehdokaskurssi su 3.4.2022

Kohderyhmät: Lauantain toimitsijakurssilaiset, toimitsijakokemusta hankkineet shakkitoimitsijat, tuomariehdokkaan pätevyyttä kertaavat tai päivittävät, kertaavat shakkituomarit

Tuomariehdokkaan pätevyys voidaan myöntää 18 vuotta täyttäneelle. Alle 18 vuoden ikä ei estä kurssille osallistumista, tällöin arvo myönnetään kurssisuorituksen perusteella silloin, kun henkilö täyttää 18 vuotta.

Käsiteltävät aihealueet:

• Eettiset periaatteet tuomaritehtävissä & kurinpitoilmoitukseen johtavista toimista
  • Ajankohtaisia huomioita shakin säännöistä & kertausta esimerkkitapauksien avulla
  • Vahvuuslukujärjestelmä
  • Vajaakierroskilpailun järjestäminen
  • Parien määräämisen perusteet
  • Vertailujärjestelmät
  • Swiss-Manager (vapaaehtoinen ennakkoon jaettava harjoitustehtävä, jonka tekemisestä saa 0–10 lisäpistettä kokeeseen. Ei käsitellä luennoilla. Yksityinen neuvonta mahdollista sovittaessa, ota yhteyttä). Tehtävä palautetaan sähköpostin liitetiedostona osoitteeseen eetu.tiiva@shakkiliitto.fi. Tehtävän viimeinen palautusajankohta on su 10.4.2022.

Kurssipäivän päätteeksi järjestetään em. aiheisiin perustuva koe verkkolomakkeella (Microsoft Forms). Kurssille osallistumisen ja hyväksytyn kokeen perusteella osallistujalle myönnetään tuomariehdokkaan arvo.

Tervetuloa kursseille!