Shakin Suomen mestaruuskilpailut 2021, SM-kilpailujen seuraamukset ja EM-joukkueiden valintakriteerit

SM-kilpailut (yleinen, naiset ja seniorit) on tarkoitus pelata Sastamalassa 17.–25.7.2021. Shakkiliiton hallitus päätti kokouksessaan 31.5., että kilpailu pelataan kyseisenä ajankohtana, jos viranomaismääräykset eivät estä järjestämistä. Tarkempi aikataulu ja kilpailukutsu julkaistaan ensi viikolla.

Liiton hallitus päätti sähköpostikokouksessaan 2.6.2021 yksimielisesti SM-kisojen seuraamuksista ja EM-joukkueiden valintakriteereistä, katso alla. Päätöksessään hallitus huomioi maajoukkuerinkiin kuuluville tehdyn kyselyn vastaukset ja liiton hallituksen vuonna 2016 määrittelemät EM-joukkuekilpailun valintakriteerit.

Huom. Liiton hallitus kumosi vuoden 2020 syksyllä tehdyn päätöksen EM-kisavalinnoista, sillä se perustui oletukselle, että myös olympialaiset järjestetään 2021, ja siksi syksyn päätöksessä ei ollut haluttu nostaa liikaa SM-kilpailujen painoarvoa. Tilanne on kuitenkin muuttunut, joten syksyn päätös ei ollut enää pätevä.

SM-kilpailut, SM-kilpailujen seuraamukset ja EM-joukkueiden valintakriteerit:

1. Yleisen sarjan SM-kilpailussa pelataan yhdeksän kierrosta, yksi peli päivässä 17.7.-25.7.2021.

SM-kilpailun yleisessä sarjassa kaksi parasta (kolme, jos kolmanneksi tullut on valintalistalla 10 parhaan joukossa) saa kiintiöpaikan EM-joukkueeseen.

1. Naisten SM-kilpailussa pelataan seitsemän kierrosta nopeutetusti viiden päivän aikana siten, että kahtena päivänä pelataan kaksi peliä päivässä. Naisten SM-kilpailun ajankohdan ja pelien määrän per päivä päättää järjestävä seura, ja tiedot julkaistaan kilpailukutsussa.

Naisten SM-kilpailun voittaja saa kiintiöpaikan EM-joukkueeseen.

1. Seniorien SM-kilpailujen tarkemman ajankohdan ja kierrosmäärän päättää järjestävä seura, ja tiedot julkaistaan kilpailukutsussa.

Muut EM-joukkuepaikat täytetään valintalistan mukaisessa järjestyksessä. Valintajakso alkaa 1.1.2019 ja päättyy 25.7.2021. EM-joukkueisiin valittavilla tulee olla pelattuna vähintään viisi vahvuuslukulaskentaan laskettua peliä tuolla aikavälillä.

Jos SM-kilpailuja ei viranomaismääräysten vuoksi voida järjestää kyseisenä ajankohtana, kilpailuja ei järjestetä tänä vuonna lainkaan. Siinä tapauksessa valinnat joukkue-EM-kilpailuun tehdään valintalistan mukaisesti. Edellä mainittu valintajakson pelimäärävaatimus on voimassa.

Huom. Liiton taloudellinen tilanne on koronavirusepidemian vuoksi erittäin huono, koska lisenssimaksuja ei ole saatu vuonna 2020 lähellekään normaalisti ja tänä vuonna lisenssin on maksanut vain n. 250 pelaajaa. Tämän vuoksi liitto ei pysty sitoutumaan taloudellisesti joukkueen lähettämiseen EM-kilpailuun. Ellei tilanne muutu merkittävästi, kilpailuun lähtijät saattavat joutua maksamaan kilpailumatkansa kokonaan itse.