Kuukausi sitten julkaistu esitys liiton nuorisomaajoukkuuesta ja edustusvalinnoista on poikinut paljon keskustelua ja palautetta. Olemme myös kysyneet kommentteja mahdollisesti maajoukkueeseen valittavilta ja kuulleet heidän palautteitaan.

Saadun palautteen perusteella olemme päätyneet tässä vaiheessa siihen, että ainakin tänä vuonna vielä edustuspaikkojen suhteen mennään vanhoilla kriteereillä. Eli SM-kisojen ja koululaisten SM-kisojen perusteella jaetaan edustuspaikat EM-, MM- ja PM-kisoihin, eikä maajoukkuetta aseteta valinnoissa etusijalle.

Yhdessä valittavan nuorten maajoukkuevalmentajan kanssa päätetään sitten, miten jatkossa toimitaan. Päätöksentekoa varten tulemme keräämään kommentteja ja mielipiteitä laajasti. Tavoitteena edelleen on viedä tätä lähemmäksi aikuisten maajoukkueen valintatapaa, jolloin yhden yksittäisen kisan painoarvo ei ole niin suuri.

Mitä muuten tulee nuorten maajoukkuerinkiin, niin valmentajan valinta on tällä hetkellä kesken. Olemme saaneet kolme hakemusta ja haastatelleet kaikki ehdokkaat viime sunnuntaina ja maanantaina. Olemme pyytäneet heiltä tarkennetun tarjouksen tämän viikon loppuun mennessä. Sen jälkeen asia etenee kohti hallituksen päätöstä.

Itse valmennuksen runko tulee pysymään hyvin samantapaisena kuin alun perin oli ajateltu. Kokonaisuus koostuu leireistä, etävalmennuksesta ja kisojen aikana tapahtuvasta valmennuksesta. Valinnat tehdään jo aiemmin esitetyn periaatteen mukaisesti mutta vasta toukokuussa. Ryhmään voi nousta myös valmennuskauden aikana. Ensimmäinen valmennuskausi kestää vuoden 2019 loppuun saakka. Valmennus toteutetaan myös osin kaikille avoimena, mutta kriteerien ulkopuolelta tulevat maksavat osallistumisensa itse. Tänä vuonna valmentaja on mukana EM-kisoissa, joista kerätään kokemuksia seuraavia vuosia silmällä pitäen.