Suomen Shakkiliitto ottaa käyttöön koronapassin Shakkiareenalla järjestettävissä kilpailuissa ja tapahtumissa. Koronapassi tarkistetaan kaikilta yli 16-vuotiailta 13.12.2021 alkaen. Koronapassia ei kuitenkaan toistaiseksi vaadita muualla kuin Shakkiareenalla järjestettävissä kilpailuissa ja tapahtumissa.

Päätöksen taustalla vaikuttavat seuraavat seikat:

• Koronapassi vaaditaan Areenalla, koska koko Areena on pelitiloja myöten ravintolan anniskelualuetta ja ravintola on ottanut käyttöön koronapassin.
  • Koronavirustilanne on merkittävästi pahentunut viime aikoina. Myös Shakkiliiton tapahtumissa on sunnuntaina ja maanantaina 5.–6.12. altistuttu koronalle. Aluehallintoviranomaiset ovat myös antaneet Helsingissä tartuntatautilain 58 d § perusteella päätöksen, jonka mukaan asiakas- ja yleisötiloista vastaavien toimijoiden on järjestettävä tilojen käyttö siten, että asiakkaiden ja toimintaan osallistuvien sekä seurueiden lähikontaktin aiheuttamaa koronatartunnan riskiä voidaan ehkäistä. Tästä velvoitteesta voidaan poiketa ottamalla koronapassi käyttöön. Tällöin koronapassia on edellytettävä kaikissa urheilutilojen käyttöä koskevissa tilanteissa niin sisä- kuin ulkotiloissa. Koronapassia edellytetään kaikilta tilassa olevilta mukaan lukien esimerkiksi urheilijat, pelaajat, toimihenkilöt, valmentajat, erotuomarit ja toimitsijat.
  • Samoissa tiloissa kanssamme toimiva Suomen Bridgeliitto on ottanut 1.12. käyttöön koronapassin kaikissa SBL:n alaisissa kilpailuissa. Helsingin kaupunki on tehnyt 3.12. päätöksen, jonka mukaan koronpassi otetaan käyttöön 4.12. alkaen kaikissa liikunta- ja urheilutiloissaan.

Koronapassi tarkastetaan kaikilta yli 16-vuotiailta henkilöiltä ennen Areenalle tuloa. Koronapassi tarkistetaan lukijasovelluksella skannaamalla QR-koodi kännykästä tai paperitodistuksesta. Valmistaudu todistamaan henkilöllisyytesi tarvittaessa henkilötodistuksella.

Tiedoksi, että koronatodistuksen lukija ei kerää tai tallenna todistusten tietoja eikä sillä pysty näkemään henkilön terveystietoja. Jos sovellus lukee todistuksen hyväksytyksi, ruudulle tulee näkyviin henkilön nimi ja vihreä väri. Jos todistus hylätään, ruudulle ei tule nimeä vaan vain punainen väri.

Suomen Olympiakomitean linjaukset: https://www.olympiakomitea.fi/2021/09/13/ajankohtaista-tietoa-koronavirustilanteen-vaikutuksesta-urheiluun/
AVI: Usein kysyttyä koronaviruksesta: https://avi.fi/usein-kysyttya-koronaviruksesta#item-XFQUjikz9Cd3-98795949
Helsingin kaupungin tiedote koronapassin käytöstä: https://www.hel.fi/uutiset/fi/kaupunginkanslia/koronapassi-kayttoon-yleisotilaisuuksissa-ja-asiakastiloissa
Suomen Bridgeliiton päätös koronapassin käyttöön ottamisesta: http://www.bridgefinland.com/bilbo/info.php?id=2135