Shakkiliiton hallitus on eilisessä kokouksessaan päättänyt perua aiemman, 16.9. tehdyn päätöksensä ulkomaalaispelaajien rajoittamisesta yhteen liigakaudella 2020–21.

Alun perin päätös tehtiin liigaseuroille suunnatun kyselyn tulosten perusteella. Tuolloin ulkomaalaisten rajoittamista liigassa kannatti enemmistö, kuusi joukkuetta, asiaa vastusti neljä joukkuetta ja kaksi joukkuetta ei osannut sanoa kantaansa.

20.9. liitolle toimitettiin viiden liigaseuran kirjelmä, jossa vastustettiin ulkomaalaispelaajien rajoittamista. Kirjelmässä yksi liigaseura oli vaihtanut kantaansa aiemmasta kyselystä. Liiton hallitus päätti siten uusien tulosten myötä perua aiemman päätöksensä. Samalla todettiin, että vaikka jokaisella onkin oikeus muuttaa mielipidettään, kyselyihin perustuva päätöksenteko muuttuu tällöin vaikeaksi.

Uudet tulokset:

Pitäisikö liigassa (ei koske I-divaria) ulkomaalaisvahvistusten käyttö kieltää kaudella 2020–21?
Kyllä 5
Ei 5
Pitäisi rajoittaa yhteen 1
En osaa sanoa 1

Hallitus päätti samalla esittää JSM-toimikunnalle, että liigan pelaajalistoja voi muokata vielä 3.10. saakka.

(Julkaistu 23.9. klo 18.9. Muokattu 3.10.: korjattu, että vain yksi liigaseura muutti kantaansa.)