Shakkiliiton hallitus kokoontui keskiviikkoiltana 8.3. käsittelemään erityisesti kilpailutoimintaan liittyviä asioita etäyhteydellä. Vilkkaan keskustelun jälkeen yhteiset askelmerkit löydettiin reilun parin tunnin kokoustamisen jälkeen.

Toimikunnat ja työryhmät

Selotoimikunta (Jouko Viljanen)

Todettiin iloksemme, että mestariehdokasarvot ja I luokan pelaajien arvot on lisätty näkyviin selolistalle 17.2. julkaistun selolistapäivityksen yhteydessä. Mahdollisia virheitä tai puutteita tiedoissa korjataan, mikäli niitä havaitaan. Virheistä kannattaa ilmoittaa suoraan selotoimikunnalle: selot@shakkiliitto.fi

Selotoimikunta oli edellisessä kokouksessaan pohtinut tilannetta, jossa pelaaja on ulkomaisessa elokelpoisissa arvokisoissa SSL:n kansainvälisissä edustustehtävissä. Toimikunta tulee esittämään muutosta, jossa kaikki nämä pelit tulisivat selolaskentaan. Tämän osalta hallitus jää odottamaan tarkempaa esitystä.

Shakkituomaritoimikunta (Eetu Tiiva)

Shakkituomaritoimikunta on kokoontunut lauantaina 25.2. Asialistalla on ollut pääasiassa juoksevia asioita. Hallitus huomioi myös tuomaritoimikunnan lausunnon koskien JSM-kilpailun uudistusta. Lisäksi shakkituomaritoimikunta on laatinut lisäysehdotuksen shakin kilpailumääräyksiin.

Hallitus päätti shakkituomaritoimikunnan esityksen pohjalta lisätä shakin kilpailumääräysten kohtaan 9 kaksi kappaletta:

”Häiriökäyttäytymisestä rangaistuksena seuraa ensin huomautus ja sitten varoitus. Jos häiritseminen jatkuu, pelaajan peli tuomitaan hävityksi ja hänet voidaan poistaa pelihuoneistosta ja sulkea pois yhdeltä tai useammalta tulevalta kierrokselta. Rangaistus voi olla myös suoraan varoitus tai poisto, jos käyttäytyminen sitä edellyttää. Häiriökäyttäytymisen perusteella tuomittavasta pelin häviöstä tai yhdeltä tai useammalta tulevalta kierrokselta sulkemisesta päätöksen voi tehdä vain kilpailun päätuomari tai hänen valtuuttamansa tai häntä sijaistava kilpailun tuomari.

Jos pelaaja kilpailuun palattuaan jälleen jatkaa häiritsevää käytöstään, hänet suljetaan kokonaan pois kilpailusta.”

Lisäys astuu voimaan maanantaina 3.4.2023.

JSM-toiminta ja sen uudistaminen

JSM-toimikunnan ohjesäännön muutosesitys

Päätettiin JSM-kehitystyöryhmän ja shakkituomaritoimikunnan suosituksien perusteella esittää kevään liittokokoukselle, että JSM-toimikunnan hallinnollisista päätöksistä valitetaan tulevilla JSM-kausilla SSL:n hallituksen sijaan shakkituomaritoimikunnalle, jonka ratkaisuista voi valittaa edelleen Urheilun oikeusturvalautakuntaan.

Asia vaatii liittokokouskäsittelyn, koska muutos vaatii syksyllä hyväksytyn JSM-toimikunnan ohjesäännön kohdan 8 muuttamista.

JSM-kehitystyöryhmän esitys JSM-kilpailun kehittämisestä

Keskusteltiin mittavasti JSM-kilpailun uudistamisesta JSM-kehitystyöryhmän esityksen ja shakkituomaritoimikunnan lausunnon perusteella. Keskustelun jälkeen päädyttiin lopulta siihen, että puheenjohtaja laajentaa ja muokkaa esitystä hallituksen evästyksien perusteella viikonlopun aikana seuratoimintapäivää varten. Materiaali ei muodosta virallista hallituksen esitystä, vaan se toimii vain keskustelun pohjana.

Muokattu materiaali jaetaan seuroille 13.3. alkavalla viikolla, ja materiaalin perusteella JSM-toiminnan uudistamisesta käydään keskustelua sunnuntaina 26.3. klo 13 alkaen etäyhteydellä järjestettävässä seuratoimintapäivässä. Seuratoimintapäivän kutsu julkaistaan materiaalin jakamisen yhteydessä.

Yleisen ja naisten SM-kilpailun palkinnoista

Keskusteltiin yleisen ja naisten SM-kilpailun palkinnoista. Tehtiin periaatepäätös, jonka mukaan vuodesta 2024 alkaen yleisen ja naisten SM-kilpailujen palkintorakenne muodostuu seuraavasti:

Liitto määrittää yleiseen ja naisten SM-kilpailuun peruspalkintopotin, joka jaetaan tasan yleisen ja naisten SM-kilpailun kesken. Tämän lisäksi kummankin sarjan palkintopottiin lisätään kyseiseen sarjaan maksetut osanottomaksut samassa suhteessa.

Seuraava kokous

Seuraavan kerran hallitus kokoontuu maalis-huhtikuun vaihteessa käsittelemään tilinpäätöstä ja toimintakertomusta ja valmistelee ne liittokokouksen käsittelyä varten. Mahdollisesti kokouksessa käsitellään myös seuratoimintapäivän antia JSM-kilpailun uudistamisen osalta.

Mikäli tämä kokoustiedote herätti kysyttävää tai kommentoitavaa, olkaa yhteydessä hallituksen puheenjohtajaan: Eetu Tiiva, eetu.tiiva@shakkiliitto.fi, 0409357959 (ma-pe klo 12–14).