Tapani Sammalvuo

4. kierros
Norlamo – Tanni                   ½–½, 41
Ristoja – Oksanen                 0–1, 37

Pistetilanne 4. kierroksen jälkeen:
1. Norlamo 3½
2. Tanni 2½
3. Oksanen 2
4. Ristoja 0

Norlamo pelasi vaihtomuunnelmaa Tannin slaavilaista puolusta vastaan. Avauksella on hyvin solidi, jopa kuiva maine, mutta tämä pätee vain eliittitasolla. Johanna teki avauksessa muutaman epätarkkuuden, ja Sarabella sai painostuksellaan pakotettua mustaa heikentämään tummia ruutujaan vakavasti. Niiden hyödyntäminen ei mennyt kuitenkaan aivan putkeen, ja Johanna sai vietyä ratsunsa e4:ään, missä se tilkitsi näitä heikkouksia ja rajoitti valkean aktiivisia mahdollisuuksia. Sittemmin valkea sai vielä uudelleen mahdollisuuksia etuun loppupelissä, mutta virheellinen daamienvaihto sai mustan luotua vahvan puolustusasetelman, jota Sarabella ei onnistunut murtamaan.

Ristoja pelasi valkeilla Collen kiilaa Oksasta vastaan. Valkea pääsi pian kiinnittämään mustan c6-ratsun ja samalla vapautumaan oman f3-ratsun kiinnityksestä edullisesti tempovoitoin. Taktisessa käsikähmässä musta olisi menettänyt g4-lähettinsä, mutta Aulikilta jäi huomaamatta materiaalivoiton takaava välisiirto. Seurasi keskipeli, jossa valkealla oli lähettipari, mutta hänen tummaruutuinen lähettinsä jäi passiiviseksi. Mustan 22…f5? heikensi e6-sotilasta, joka ei kuitenkaan ollut suoraan voitettavissa. Peli sai äkillisen päätöksen, kun valkea edullisessa asemassa uhrasi tornin epäkorrektisti.