Kansainvälisen shakkituomarin ja järjestömiehen elämä päättyi äkilliseen sairaskohtaukseen 1.3.2012 vain 64 vuoden iässä. Vielä edellisenä viikonloppuna Mikko oli hyväntuulisena ja elinvoimaisen näköisenä järjestämässä MatSK:n viikonlopputurnausta, osallistui maanantaina Shakkiliiton hallituksen kokoukseen ja tiistaina shakkituomaritoimikunnan kokoukseen. Torstaina hän oli poissa.

Mikon shakkivaikuttajan ura alkoi jo 70-luvulla Matinkylän shakkikerhossa ja hän vaikutti merkittävästi suomalaiseen shakkielämään 80-, 90- ja 2000-luvuilla Suomen Shakkiliitossa ja Keskusshakkiliitossa. Vuodesta 1994 lähtien Mikko on ollut Suomen FIDE-edustaja kongresseissa ja arvostetun korotustoimikunnan puheenjohtaja vuodesta 1998. Hän oli myös vaikuttamassa parienmääritystoimikunnassa alusta lähtien sekä jo 80-luvun lopulta sääntö- ja tuomaritoimikunnissa. Näiden lisäksi hän toimi myös ECU:ssa (European Chess Union) jopa varapresidenttinä ja PSL:ssä (Pohjoismainen Shakkiliitto) hallituksessa sen pitkäaikaisimpana jäsenenä.

Kotimaan kamaralla Mikko tunnettiin vaikuttavana hahmona aina siellä, missä tapahtui. Hän oli arvostettu tuomari, SELO-laskentajärjestelmän kantava voima ja digi-lautojen pioneeri kotimaassa tuomassa turnaustapahtumia livenä meidän kaikkien kotiin asti. Mm. helmikuussa järjestetyn Nuoriso-PM:n järjestelyt saivat varauksetonta kiitosta hyvin organisoidun turnauksen ja digi-lautojen kautta. Mikon rooli oli vahva myös tuomari- ja SELO-toimikunnissa, puhumattakaan lukuisista muista vaikutuskanavista ja henkilökohtaisista suhteista niin Suomen kuin kansainvälisenkin shakkiyhteisön parissa, joista lukuisat puuttuvat tästä listasta.

Jäämme kaipaamaan shakin suurta järjestömiestä, jonka matka päättyi ennenaikaisesti 64. ruutuun.

SKSL hallitus