Viikonlopputurnaus verkossa 6.–7.2.2021: Avoin ryhmä & erillinen senioriryhmä

Suomen Shakkiliitto järjestää nelikierroksisen viikonlopputurnauksen verkossa 6.–7.2.2021. Kilpailu pelataan kahdessa sarjassa: Avoimessa ja senioriryhmässä. Senioriryhmään osallistumisoikeus on v. 1956 tai aiemmin syntyneillä. Mikäli sarjaan ilmoittautuu yli 16 pelaajaa, kumpikin sarja voidaan jakaa useampaan tasoryhmään järjestäjän harkinnan mukaan.

Pelaaminen turnauksessa tapahtuu omalla nimellä. Parit määrätään ensisijaisesti SELO-luvun mukaisesti. Uusien pelaajien osalta käytetään aloituslukua 1525 tai selolukuihin skaalattua ilmoitettua vahvuuslukuarviota. Ryhmät pelataan osallistujamäärän mukaan joko täys- tai vajaakierroskilpailuina, ja parit määrätään Swiss-Managerilla. Tulokset eivät vaikuta vahvuuslukulaskentaan.

Ajankohta: 6.–7.2.2021

Paikka: Tornelo (tornelo.com): Oheisesta linkistä pääsee seuraamaan pelejä: https://tornelo.com/chess/orgs/shakkiliitto/events/shakkiliiton-online-viikonlopputurnaus-2-2021/lobby

Miettimisaika: 40 min + 20 s/siirto

Palkinnot: Ei palkintoja

Ilmoittautuminen: Verkkolomakkeella viimeistään perjantaina 5.2.2021 klo 23.59. Jälki-ilmoittautumisia ei hyväksytä. Lomake: https://bit.ly/3qUOpDc.
Vaihtoehtoisesti sähköpostilla alla oleviin yhteystietoihin: ilmoita nimi, sähköpostiosoite sekä ryhmä. Ilmoita sähköpostiosoite, jolla olet rekisteröitynyt/haluat rekisteröityä Torneloon!

Osallistujalista päivitetään Torneloon päivittäin klo 15.00 sekä ilmoittautumisen päätyttyä. Tämän ajankohdan jälkeen saat sähköpostiisi liittymislinkin turnaukseen. Tarkasta myös sähköpostisi roskapostikansio. Jos et löydä linkkiä, ota yhteyttä alla oleviin yhteystietoihin.

Jos sinulla on jo Tornelo-käyttäjätili, et saa sähköpostikutsua. Tällöin pääset ilmoittautumisen jälkeen liittymään turnaukseen tästä.

Liittyminen turnaukseen kannattaa tehdä jo ennakkoon linkin ohjeiden mukaisesti. Ongelmatilanteissa ota rohkeasti yhteyttä.

Tiedustelut: Eetu Tiiva, 0409357959, eetu.tiiva@outlook.com. Turnauspäivänä neuvontaa saa Zoomissa klo 8.30 alkaen: https://bit.ly/3a8K88u. Zoomiin liittyminen ei ole pakollista, mutta suosittelemme sitä lämpimästi mahdollisten ongelmatilanteiden varalta.

Suosittelemme pelivälineeksi tietokonetta. Puhelimella/tabletilla pelaaminen sallitaan.

Liite 1: Kutsua täydentävät kilpailumääräykset
  1. Kilpailussa menetellään FIDEn verkkopelaamista koskevien sääntöjen artiklojen 2–7 mukaisesti: https://www.fide.com/docs/regulations/Annex_6.4%20Fide%20Online%20Chess%20Regulations.pdf. Myöhästymisaika kierrokselta on 20 minuuttia.
  • Kiteytetysti normaalia verkkopelaamista. Muutama erityinen huomio:
    • 50 siirron/3 toiston jälkeen peli päättyy automaattisesti tasapeliin
    • Yhteyden katketessa pelaajan kello jatkaa käymistä ajan loppumiseen saakka
  1. Kilpailun päätuomari ja parien määrääjä on FA, OA Eetu Tiiva. Apulaispäätuomarina on IA Mika Hakala. Kilpailutoimikuntaan kuuluu Jorma Paavilainen. Tuomareita ja kilpailutoimikuntaa voidaan täydentää.
  2. Kaikkien ulkopuolisten tiedonlähteiden (esim. shakkiohjelma, avauskirja tai toinen henkilö) käyttö pelin kestäessä on ehdottomasti kielletty.
  3. Pelaajilta ei vaadita mitään erityisiä valvontamekanismeja (esim. Zoom, kamera tai näytön jako), vaan kilpailu perustuu ensisijaisesti luottamukseen pelaajien rehellisyydestä. Pelejä kuitenkin tarkastetaan vilpin ehkäisemiseksi turnauksen kestäessä ja sen päätyttyä seulontatyökalulla reilun pelin varmistamiseksi. Kilpailun päätuomari voi harkintansa mukaan sulkea pelaajan kilpailusta sekä mitätöidä hänen tuloksensa, mikäli päätuomari katsoo vilpin todennäköiseksi. Päätuomarin päätös on lopullinen. Päätuomarin harkinnan mukaan tapaus voidaan lähettää tarvittaessa myös SSL:n kurinpitoelimen käsiteltäväksi.
  4. Yhteyden katketessa pelaajan kello jatkaa käymistään aina ajan loppumiseen saakka. Harkintansa mukaan tuomari voi kuitenkin pysäyttää kellon tai lisätä aikaa yhteyskatkosta kärsineelle pelaajalle.
  5. Tuomari voi perustellusta syystä lisätä tai vähentää pelaajan tai molempien pelaajien aikaa pelin kestäessä. Perustelluksi syyksi voidaan katsoa esimerkiksi yhteysongelmat tai vastustajan häiritseminen toistuvilla tasapeliehdotuksilla tai perusteettomalla tuomarin kutsumisella.
  6. Päätuomari vahvistaa kilpailun lopputulokset. Ristiriitatilanteissa Chess-Resultsissa julkaistut lopputulokset ovat lopulliset.
  7. Pelien striimaus on sallittu niin pelaajille kuin ulkopuolisille.
  8. Vertailut: 1) Buchholz 2) Sonneborn-Berger 3) Keskinäinen peli (vertailut lasketaan Swiss-Managerilla)
Liite 2: Muutama erityishuomio Tornelosta
  • Pelaaminen tapahtuu vain omalla nimellä, nimimerkillä rekisteröityminen ei sallittua
  • Premove eli ennakkosiirto ei ole mahdollinen à siirron voi tehdä vasta sen jälkeen, kun vastapelaaja on tehnyt siirtonsa
  • Ei aikakatkaisua: Yhteyden katketessa tai pelaajan myöhästyessä pelaajan kello jatkaa käymistään
  • Ongelmatilanteissa kilpailun järjestäjällä on hyvin laajat puuttumismahdollisuudet: peli voidaan tarvittaessa aloittaa alusta, aikoja voidaan korjata pelin aikana, tuloksia voidaan korjata jälkikäteen jne. Kaikissa ongelmatilanteissa kannattaa näin ollen olla rohkeasti yhteydessä kilpailun järjestäjiin.
  • Järjestelmä kysyy ilmoittautumisen yhteydessä arvioitua vahvuuslukua ja syntymäaikaa. Näitä tietoja ei kuitenkaan tarvitse syöttää, vaan kentät voi jättää tyhjäksi. Turnaukseen ilmoittautumisen yhteydessä järjestelmä kysyy myös puhelinnumeroa. Puhelinnumeroakaan ei tarvitse antaa, vaan voitte syöttää tähän kenttään sen sijaan numeron 0
  • Pelin aikana näkyvä ”Call the Arbiter” -painike pysäyttää kellon ja kutsuu tuomarin paikalle: Tätä painiketta saa käyttää vain, jos on perusteltu syy pyytää tuomari paikalle.
  • Toimii parhaiten tietokoneella, myös puhelimella tai tabletilla pelaaminen mahdollista
  • Muihin mieltä askarruttaviin kysymyksiin vastauksia saa