(Tämä ohje löytyy myös materiaalipankista.)

Tavallinen selokelpoinen viikonlopputurnauskin on mahdollista saada mukaan Fiden vahvuuslukulaskentaan. Halu saada kilpailu Fiden laskentaan on ilmoitettava selokelpoisuutta anottaessa. Lisäksi myöhemmin tarvitaan seuraavat tiedot:

1. Kilpailun nimi ja paikkakunta
2. Alkamis- ja päättymispäivät
3. Kierrosten lukumäärä
4. Niiden päivien lukumäärä, joina pelataan enemmän kuin yksi peli päivässä
5. Kilpailun muoto (ryhmien määrä, täysturnaus vai vajaakierroskilpailu)
6. Arvioitu pelaajien määrä
7. Pelimuoto (normaali, nopea vai pikashakki) sekä käytettävä miettimisaika
8. Kilpailun tuomari (jolla tulee olla Fiden tuomarilisenssi; lista täällä: http://arbiters.fide.com/images/stories/downloads/2013/List_of_Licensed_Arbiters.pdf). Myös SSL:n sivuilla oleva toimitsijalista sisältää tämän tiedon.
9. Järjestäjä
10. Käytettävä parienmääritysohjelmisto
11. Käytettävä ensimmäinen vertailu (Suomessa vajaakierroskilpailuissa vertailut ovat tavallisesti järjestyksessä Buchholz, Sonneborn-Berger, voittojen määrä, keskinäiset pelit, tulokset yhteisiä vastustajia vastaan ja kumulatiivinen vertailu)
12. Mahdolliset ikärajoitukset (juniorit, seniorit)
13. Mahdolliset sukupuolirajoitukset
14. Yhteyshenkilön sähköpostiosoite

Nämä tiedot tulee toimittaa Suomen Fide-yhteyshenkilölle (Jouni Lehtivaara, jouni.lehtivaara@pp.inet.fi) vähintään kymmenen päivää ennen kilpailun alkua.

Jokaisella Fiden laskentaan menevän kilpailun pelaajalla tulee olla Fiden ID-numero. Jos mukana on pelaajia, joilla tätä numeroa ei ole, sen saa Fide-yhteyshenkilöltä. Tarvittavat tiedot ovat pelaajan koko nimi ja syntymäaika sekä sukupuoli, jos se ei etunimen perusteella ole selvä. Kilpailuun ei saa ottaa mukaan sellaisia ulkomaisia pelaajia, joilla ei ole Fide-tunnusta, sillä tällaisen pelaajan voi rekisteröidä vain hänen oman liittonsa yhteyshenkilö.

Kilpailun päätyttyä järjestäjän tulee viipymättä lähettää Fide-yhteyshenkilölle kilpailun tulokset trfmuodossa. Jos kilpailussa on käytetty Swiss-Manager -ohjelmistoa, riittää lähettää linkki kilpailun tuloksiin Chess-Results -sivustolla osoitteeseen tulokset@shakkiliitto.fi