SEURAJOUKKUEIDEN SM-KILPAILU 2022–2023: Kilpailukutsu

Suomen Shakkiliitto järjestää Seurajoukkueiden SM-kilpailun 2022–2023.

Kilpailu pelataan neljällä sarjatasolla täydellisenä turnauksena seuraavasti:
SM-liiga pelataan yhdessä, I-divisioona kahdessa ja II-divisioona neljässä lohkossa. Sekä I- että II-divisioonassa lohkovoittajat nousevat suoraan ylemmälle sarjatasolle. III-divisioonan lohkomäärä ja sarjanousujärjestelmä päätetään ilmoittautumisten perusteella. SM-liiga ja I-divisioona pelataan 8-henkisin joukkuein, ja II- ja III-divisioona 5-henkisin joukkuein.

Kolme ylintä sarjatasoa ovat myös FIDEn vahvuuslukulaskentaan toimitettavia kilpailuja. III-divisioonan tulokset toimitetaan vain selolaskentaan. Peliaika kaikilla sarjatasoilla on 90 min/40 siirtoa + 30 min + 30 s/siirto. Pelaajalisenssi vaaditaan kaikilta pelaajilta lukuun ottamatta III-divisioonaa, jossa korkeintaan 10 selopeliä pelanneet saavat pelata ilman lisenssiä.

III-divisioonassa sallitaan puulaakijoukkueet kuten joukkuepikashakkikisoissa. Shakkiliiton ulkopuolella olevaa yhdistystä edustava joukkue voi nousta seuraavalla kaudella II-divisioonaan, jos joukkueen taustayhdistys täyttää Shakkiliiton jäsenkriteerit ja liittyy Shakkiliiton jäsenseuraksi.

Ilmoittautuminen

SM-liigan, I- ja II-divisioonan joukkueet varmistavat osallistumisensa viimeistään 30.6.2022. Myös mahdolliset luopumiset on ilmoitettava tähän määräpäivään mennessä.
III-divisioonan viimeinen ilmoittautumispäivä on 31.7.2022.

Ilmoittautumiset ja varmistukset osoitteeseen jsm2223@shakkiliitto.fi

Osanottomaksut

SM-liiga: 360 euroa (sisältää 100 euroa matkakulujen tasausjärjestelmään)
I-divisioona: 130 euroa
II-divisioona: 90 euroa
III-divisioona: 50 euroa. III-divisioonan ilmoittautuvan uuden joukkueen osanottomaksu on vain 30 euroa. Uudeksi joukkueeksi katsotaan joukkue, joka ei ole pelannut JSM-kilpailussa kahden edellisen kauden aikana. III-divisioonassa on mahdollista hankkia joukkuekohtainen lisenssi hintaan 60 euroa.

Shakkiliitto laskuttaa osanottomaksut ja joukkuelisenssit seuroilta, eli niitä ei makseta oma-aloitteisesti tilille! Laskut lähetetään elokuussa.

Palkinnot

SM-liigassa kolmelle parhaalle joukkueelle rahapalkinnot ja SM-mitalit.

1. 2 500 euroa
  2. 1 500 euroa
  3. 500 euroa

Kokoonpanolistojen ja yhteyshenkilöiden ilmoittaminen

SM-liiga, I- ja II-divisioona pelataan FIDEn peliajoin ja seura ilmoittaa jokaiseen joukkueeseen enintään 25 pelaajaa, SM-liigassa ja I-divisioonassa 8 vakiopelaajaa ja varapelaajat sekä II-divisioonassa 5 vakiopelaajaa ja varapelaajat. III-divisioonaan ilmoitetaan 5 vakiopelaajaa, varapelaajia ei tarvitse ilmoittaa. Lisäksi jokainen joukkue ilmoittaa yhteyshenkilön nimen, puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen.

Kokoonpanolistat ja yhteyshenkilöt on ilmoitettava sähköpostitse osoittesseen jsm2223@shakkiliitto.fi viimeistään 9.8.2022.

Kiintiösarjapaikat
SM-liiga (12 joukkuetta): EtVaS, Gambiitti, HSK, JoeSK, JyS, MatSK, RaahLi, SalSK, SK Ninja, TammerSh, TuTS, VammSK.

I-divisioona (16 joukkuetta): AkaaS, Aatos, Aatos 2, EtVaS 2, JyS 2, JoeSK 2, KarjUra, KS-58, KSY, KäpSK, LahS, LauttSSK, MatSK 2, PSY, Pässi, TuTS 2

II-divisioona (28 joukkuetta): AS, EtVaS 3, Gambiitti 2, HSK 2, HämSK, I-HSK, JoeSK 3, JyS 3, JärvSK, KarjUra 2, KokkSK, KSY 2, KurVi, KymS, KäpSK 2, LoimSK, MatSK 3, Me-Ra, OSS, PSY 2, SalSK 2, SeinSK, TammerSh 2, TammerSh 3, TSY, VSS, X, VammSK 2

Aikataulu

Syyskauden 2022 pelipäivät ovat 24.–25.9., 15.–16.10. ja 12.–13.11. Kevätkauden 2023 pelipäivät ilmoitetaan myöhemmin.

JSM-toimikunnan kokoonpano

Esa Lappi (pj.), Sami Hämäläinen (vpj.), Pekka Hietala ja Petteri Paronen.

Yhteydenotot: jsm2223@shakkiliitto.fi tai 0407542810/Esa Lappi