Hiljattain avatut Flere mot sjakktoppen -verkkosivut kielivät Norjan shakkiliiton kovista tavoitteista: maassa tähdätään eteenpäin sen sijaan että jäätäisiin pelkästään ihastelemaan hallitsevan maailmanmestarin saavutuksia. Esimerkiksi Bakun shakkiolympialaisista 2016 irronnut viides sija valaa uskoa tulevaan.

Norjassa on tällä haavaa 16 suurmestaria:

– Minun tehtävänäni on pitää huoli siitä, että maahan saadaan vähintään kymmenkunta suurmestaria lisää, toteaa ruotsalainen Jesper Hall, joka alkuvuodesta palkattiin tämän kunnianhimoisen projektin vetäjäksi.

KvM Hall on epäilemättä pätevä henkilö tehtävään, onhan hän aiemmin valmentanut niin kotimaansa kuin Norjankin nuorisomaajoukkueita. Sitä paitsi hän on nytkin seulomassa Ruotsille lahjakkuuksia Team Sweden -hankkeen puitteissa.

Norjalaiset aikovat siis kiriä itänaapurinsa ohi osittain ruotsalaisopein. Se vaatii aivan uudelle kymmenluvulle yltämistä, sillä Ruotsi on tähän mennessä tuottanut 24 suurmestaria.