Entinen Jugoslavian sosialistinen liittovaltio perustettiin toisen maailmansodan jälkeen 1945 marsalkka Titon johdolla. Se säilyi Titon kuoleman 1980 jälkeen vielä lähes kaksitoista vuotta, kunnes Balkan ajautui hajoamissotiin 1992 Neuvostoblokin romahdettua. Lähes puolivuosisataisen historian aikana Jugoslavia osoitti olevansa shakin suurvalta. Helsingin olympialaisista 1952 lähtien maa on saavuttanut kuusi hopeaa ja kuusi pronssia, mitä voi pitää hienona saavutuksena vain 20,5 miljoonan asukkaan valtiolta.

Jugoslavian tunnetuimmista suurmestareista voidaan mainita slovenialaiset Milan Vidmar (1885-1962) ja Vasja Pirc (1907-80), serbialaiset Svetozar Gligoric (1923-2012), Borislav Ivkov (1933-), Ljubomir Ljubojevic (1950-) ja Milan Matulovic (1955-2013). Myös bosnialaiset Predrag Nikolic (1960-) ja Ivan Sokolov (1968-) ovat menestyneet hyvin. Tällä hetkellä Fiden top 100 -listalla on vain yksi kroaatti entisen Jugoslavian alueelta.

Joose Norri kertoo meille tuoreen 70 v sankarin Ljubomir Ljubojevicin shakkiurasta ja elämästä. Ljubon kirkkain kansainvälinen saavutus lienee 1987 Brysselissä saavutettu SWIFT-turnauksen voitto ennen Kasparovia ja Karpovia. Esityksen pelilistaa:

• LL – Petrosjan, Milano 1975, ½-½, espanjalainen
  • LL – Andersson, Hoogovens 1976, 1-0, sisilialainen
  • Polugajevski – LL, Linares 1985, 0-1, kuningatarintialainen
  • LL- Karpov, Dubai 1986, 1-0, espanjalainen
  • Hjartarson – LL, Belgrad 1987, 0-1, semislaavilainen

Tervetuloa seuraamaan tunnetun sommittelupelaajan edesottamuksia.

Petri Saharinen