Areenan analyysisessio
tiistaina 26.2.2019 alkaen klo 15.30
Isaak Boleslavski 100 v

Isaak Jefremovitš Boleslavski (1919-1977) kuului Ukrainan juutalaisiin shakkimestareihin, joiden panos Neuvostoliiton hegemonian kehittymisessä oli keskeinen. Hänen kollegansa David Bronstein ja Jefim Geller sekä hieman nuorempi Leonid Stein olivat sodan jälkeen neuvostoshakin kirkkaimpia tähtiä.

Boleslavski vietti nuoruutensa Dnepropetrovskissa ja voitti Ukrainan mestaruudet jo 1938, -39 ja -40. Hän ei joutunut heikon näkönsä vuoksi asepalvelukseen ja muutti saksalaisten hyökkäyksen alta Sverdlovskiin (nykyisin Jekaterinburg) 1941. Sverdlovskin yliopistossa hän ryhtyi opiskelemaan filologiaa, josta suoritti loppututkinnon 1950. Neuvostoliiton mestaruusfinaaleissa hän oli vuonna 1940 Botvinnikin kanssa 5.-6. ja absoluuttisessa uusinnassa neljäs. Vuonna 1944 hän oli kolmas Botvinnikin ja Smyslovin jälkeen. Seuraavana vuonna toinen Botvinnikin jälkeen ja 1947 taas toinen Keresin jälkeen. Radio-ottelussa USA:ta vastaan Boleslavski voitti Ruben Finen 1945 pöydällä 3. Helsingin olympialaisiin 1952 hän osallistui 1. varapelaajana saaden tuloksen 7/8 p.

Budapestin ehdokasturnauksessa hän jakoi voiton Bronsteinen kanssa, mutta hävisi tälle uusinnassa 6½-7½ vuonna 1950. Hän toimi kuitenkin Bronsteinin MM-ottelun sekundanttina. Samoin hän oli Petrosjanin valmentaja ja pääavustaja 1963-69. Boleslavski tunnetaan shakkiteoreetikkona, syvällisenä strategina ja kirjailijana. Hän kehitti sisilialaiseen puolustukseen oman nimikkomuunnelman, johon liittyy myös käsite Boleslavskin aukko. Erityisen ansiokkaasti hän uudisti kuningasintialaista ja vanhaintialaista puolustusta.

Boleslavski muutti 1951 Minskiin, Valko Venäjän pääkaupunkiin, jossa hän kuoli talvella 1977 liukastumisen jälkeen lonkkaleikkauksen infektioon. Kuriositeettina mainittakoon, että Boleslavskin tytär Tatjana (s. 1948) avioitui David Bronsteinen kanssa.

Joose Norri vie meidät Boleslavskin shakin hurjiin ansoihin ja hienostuneisiin sommitelmiin:
o Boleslavski – Flohr, 1-0, N-liiton mestaruus -50, B16, Caro-Kann
o Alatortsev – Boleslavski, 0-1, N-liiton mestaruus -50, A54, vanhaintialainen
o Toluš – Boleslavski, 0-1, N-liiton mestaruus -45, A45 Trompowskin avaus
o Ufimtsev – Boleslavski, 0-1, Omsk 1943, loppupeli
o Kotov – Boleslavski, 0-1, N-liiton mestaruus -45, A45 Trompowskin avaus

Tervetuloa, Gambiitin vartit alkavat session jälkeen klo 18.00.
Petri Saharinen
Vapaaehtoinen ovimaksu 2 euroa.