Ukrainasta on lähtöisin lukuisia shakkihistorian suurimpia pelaajia, kuten Bogoljubov, Boleslavski, Bronstein, Geller, Stein, Tukmakov, Beljavski, Ponomarjov ja alkuaan myös Karjakin. Samaan kategoriaan voi nostaa Vasili Ivantšukin, joka syntyi 18.3.1969 Berezanyn pikkukaupungissa Lvovin ja Tšernobylin välillä. Ivantšukin läpimurto shakkimaailman tietoisuuteen tapahtui vuonna 1988, kun hän voitti ensin New York Openin pistein 7½/9, oli toinen Adeleidin nuorten MM-turnauksessa tasapistein Joel Lautierin kanssa ja sai suurmestarin arvon.

Maailman huippupelaajien joukkoon hän nousi Linaresissa 1991, kun voitti pistein 9,5/13 turnauksen todella kovan pääryhmän. Erityisesti voitto Kasparovista herätti huomiota. Vasilista tuli Ukrainan maajoukkueen ykköspelaaja. Olympialaisissa hän on edustanut Neuvostoliittoa kaksi kertaa ja Ukrainaa kaksitoista kertaa, joista yhtä lukuun ottamatta aina ykköspöydällä. Lukuisten huipputurnausten palkintosijojen joukossa Ivantšuk voitti blitzin maailmanmestaruuden 2007 Moskovassa ennen Anandia. Ivantšukin huippuelo on 2779 vuodelta 2011.

Tämän psyykeltään hyvin eksentrisen (epäsovinnainen, tasapainoton) pelaajan esittelee meille Jan Ristoja, joka on valinnut esitykseensä seuraavat pelit:
o Ivantšuk – Shirov (1-0) Wijk aan Zee 1996, daamigambiitti D44
o Topalov – Ivantšuk (0-1) Linares 1999, Zukertortin avaus A04
o Ivantšuk – Aronjan (1-0) Linares 2007, daamigambiitti D38
o Ivantšuk – Karjakin (1-0) Nizza 2008 (rapid), sisilialainen B87
o Jemelin – Ivantšuk, (0-1) Tallinna 2006 (rapid), Caro-Kann B14

Tervetuloa seuraamaan Jan Ristojan debytointia analyysisessiossa. Maamme tunnetuimman shakkiperheen toinen sukupolvi lähtee vanhempiensa poluille.
Uudelleen syntyneen Gambiitin vartit alkavat heti analyysien jälkeen klo 18.00.

Petri Saharinen

Perimme tilaisuudesta 2 euron vapaaehtoista ovimaksua.