Nykyaikaisessa shakissa maailmanmestarit ja heidän kruununsa tavoittelijat ovat määritelleet pelityylin, jota muu shakkimaailma sitten yrittää seurata. Poikkeuksen tähän on muodostanut kautta vuosikymmenten omintakeisesti ja itsenäisesti ajattelevien nuorten pelaajien joukko, joka on kehittynyt juniorivuosistaan nopeasti suurmestaritasolle. Joitakin heistä on pidetty ihmelapsina, mutta todellisuudessa he ovat tehneet valtavasti työtä noustakseen suurten mestarien rinnalle rakkaan harrastuksensa parissa. 2000-luvulla shakin tempo, turnausten monipuolistuminen ja internet ovat mahdollistaneet entistä nopeamman nousun taivaalle shakkimaailman ihailtavaksi.

Ristojan arvostetun shakkiperheen pojat Jan ja Samu ovat lukuisista nuorista suurmestareista valinneet muutaman nuoren hurjapään, joiden pelityylejä he nyt esittelevät meille. Listalle ovat päässeet Fiden lokakuu/2021 rankingin mukaisessa järjestyksessä:

v  Alireza Firouzja (FRA) 2770, 9. X/-21, synt. 2003 Iranissa

v  Richard Rapport (HUN) 2770, 10.X/-21, synt. 1996 Unkarissa

v  Andrei Jesipenko /RUS) 2720, 25.X/-21, synt. 2002 Rostovin alueella

v  Daniil Dubov (RUS) 2714, 28.X/-21, synt. 1996 Moskovassa

v  R. Praggnanandhaa (IND)  2618, jun. 14.X/-21, synt. 2005 Chennaissa (ent. Madras)

Nämä pojat näyttävät, että shakkityyleissä kuten muodissakin vanha seuraa aina uutta jossain vaiheessa. Gambiitit eivät unohdu koskaan. Tervetuloa seuraamaan viihdyttäviä pelihetkiä.

Seuraava analyysi-iltamme aiheena on tämän syksyn kuumin shakkinimi Jan Nepomnjaštši. Jos ääntäminen tuottaa vaikeuksia, se on yhtä helppoa kuin Aleksandr Grištšuk, joka yhä jaksaa huipulla (2773, sijoitus 8.X/-21). Pekka Kauppala esittelee meille Nepomnjaštšin henkilönä ja pelaajana tiistaina 2. marraskuuta.

Petri Saharinen

____________________________________________________

SSHS:n vuosikokouskutsu

Suomen shakkihistoriallisen seuran ry:n vuosikokous pidetään tiistaina 19. lokakuuta klo 16.30-17.30 Areenalla. Kokouksessa käsitellään sääntömääräiset asiat.

Tervetuloa.

Koollekutsujana yhdistyksen hallitus: