Osmo Kaila (1916−1991) on yksi suomalaisen shakin suuruuksista. Oikeusneuvoksen poika ja arkkipiispan pojanpoika Kaila jätti jo nuorena lakitieteen opintonsa ja heittäytyi shakin kiehtovaan maailmaan. Pelilaudan lumo oli niin voimakas, ettei se päästänyt irti Kailasta missään
vaiheessa. Kohtalo vei mukanaan lopullisesti sotavuosina, kun Kaila sai tehtäväkseen luoda rintamamiehille shakista ajantappajan kuoleman kentille.

Sodan jälkeen miehet toivat shakin kotiinsa, ja 1950-luvulla shakkiharrastus levisi Suomessa ennennäkemättömällä tavalla. Kailan menestyksekäs toiminta Helsingin shakkiolympialaisten parissa nosti hänet koko kansan tietoisuuteen. Shakin järjestökentän aktiivinen organisointi, radiopelien selostaminen ja lähes neljäkymmentä vuotta kestänyt shakkipalstojen laatiminen eturivin lehtiin tekivät Osmo Kailasta yleisön silmissä shakin auktoriteetin Suomessa.

Thomas Ristoja taustoittaa Osmo Kailan elämän suuria tapahtumia värikkäästi ja mukaansatempaavasti. Kirjaan sisältyy Kailan 35 valittua peliä ja 32 shakkitehtävää terävästi analysoituna.

Thomas Ristoja
OSMO KAILA – KOHTALONA SHAKKI
Suomen Shakkikustannus Oy 2018
256 s., 30,00 eur (+ postikulut)