PELIPAIKKA

email: kimmo.telenius@shakkiliitto.fi

SM-kilpailut 2022: Erikoismääräykset

1 § Aikataulut ja pelipaikka
Aikataulu on kaikissa ryhmissä seuraava:

Osanoton varmistus: perjantaina 15.4. klo 14.30–16.00
1. k:
pe 15.4. klo 16.30
2. k: la 16.4. klo 16.30
3. k: su 17.4. klo 16.30
4. k: ma 18.4. klo 16.30
5. k: ti 19.4. klo 16.30
6. k: ke 20.4. klo 16.30
7. k: to 21.4. klo 16.30
8. k: pe 22.4. klo 16.30
9. k: la 23.4. klo 16.30

Pelipaikka: Shakkiareena, Hiomotie 10, 2. kerros, 00380 Helsinki

2 § Yleiset kilpailumääräykset
Suomen Shakkiliitto järjestää yleisen, naisten sekä senioreiden S 65+ SM-kilpailut. Kilpailuissa noudatetaan Fiden shakkisääntöjä ja muita Fiden määräyksiä. Lisäksi noudatetaan Suomen Shakkiliiton kilpailumääräyksiä, SM-kilpailumääräyksiä sekä muita soveltuvia Shakkiliiton määräyksiä. Turnauksen tulokset toimitetaan sekä kansalliseen selolaskentaan että Fiden elolaskentaan.

Myöhästymisaika kierrokselta on 30 minuuttia.

Pelaajat eivät saa sopia tasapelistä ilman tuomarin hyväksyntää ennen kuin molemmat pelaajat ovat suorittaneet loppuun vähintään 20 siirtoa. Mahdollisissa tasapelivaatimustilanteissa tuomari on pyydettävä paikalle käsittelemään tasapelivaatimus. Rikkomustilanteissa pelaajat määrätään ensisijaisesti jatkamaan peliä ja pelaajille annetaan varoitus. Mikäli pelin jatkaminen ei ole mahdollista tai asiaan liittyy jokin muu moitittavuutta lisäävä asianhaara (esim. rikkeen toistuvuus), tuomari voi käyttää harkintansa mukaan myös ankarampia seuraamuksia.

3 § Kilpailun toimihenkilöt yhteystietoineen
Kilpailun johtaja: KT Kimmo Telenius (0404851547, kimmo.telenius@shakkiliitto.fi)
Päätuomari:
KvT Timo Munukka (0509310608, timo@munukka.net)
Apulaispäätuomari: FT Eetu Tiiva (0409357959, eetu.tiiva@shakkiliitto.fi)
Päätuomaristo vastaa parien määräämisestä.
Muut tuomarit: KT Tomi Renberg
Muut toimihenkilöt: Marko Tauriainen, Tiitus Karimies, Toivo Pudas

Kilpailun johtaja ja päätuomaristo on tavoitettavissa puhelimitse ja sähköpostitse koko kilpailun ajan kaikissa kilpailuun liittyvissä asioissa. Kilpailutoimikuntaa voidaan täydentää.

4 § Parien määrittäminen
Yleinen SM-kilpailu pelataan suljettuna 10 pelaajan täyskierroskilpailuna. Parit määritetään etukäteen Berger-taulukoiden mukaisesti.

Naisten SM-kilpailu ja seniorien SM-kilpailu pelataan 9 kierroksen vajaakierroskilpailuina. Parit määritetään sveitsiläisellä järjestelmällä selolukujen perusteella. Mahdollisesta vapaakierroksesta annetaan 0,5 pistettä.

Parien määritys ja tulosten kirjaus toimitetaan Swiss-Manager-ohjelmistolla.

5 § Peliaika ja pöytäkirjanpito
Peliaika on kaikissa ryhmissä 90 minuuttia / 40 siirtoa + 30 minuuttia + 30 sekuntia joka siirrosta. Pöytäkirjaa on pidettävä koko pelin ajan. Kelloissa ei käytetä siirtolaskuria.

6 § Matkapuhelimista ja muista elektronisista laitteista
Pelaaja ei saa säilyttää, pitää hallussaan tai käyttää pelin kestäessä matkapuhelintaan tai muuta elektronista laitetta pelihuoneistossa ilman tuomarin lupaa. Pelihuoneistolla tarkoitetaan tässä tapauksessa pelitilaa ja sen välitöntä läheisyyttä, saniteettitiloja, kanttiinia sekä tupakointialuetta sekä muita tuomariston ilmoittamia alueita.

Yllä mainitun kohdan rikkomisesta automaattinen seuraamus on kesken olevan pelin häviö. Mahdollisia jatkotoimia harkitaan tapauskohtaisesti.

Suositeltavaa on, että pelaajat jättävät matkapuhelimensa sekä muut elektroniset laitteet pelin ajaksi esimerkiksi kotiinsa, hotellihuoneeseensa tai autoonsa. Vaihtoehtoisesti laitteet voi jättää pelin ajaksi kilpailun tuomariston osoittamaan säilytykseen Shakkiareenan neuvotteluhuoneessa.

Pelien kestäessä pelitilaan saa tuoda elektronisen laitteen ainoastaan tuomarin luvalla. Lähtökohtaisesti elektronisten laitteiden käyttö pelitilassa pelien kestäessä on kielletty.

7 § Pelaajien ja katsojien käyttäytyminen
Pelien aikana pelitilassa on noudatettava hiljaisuutta. Pelaajat eivät saa kommentoida tai analysoida kesken olevia pelejä. Pelien analysointi pelitilassa tai sen välittömässä läheisyydessä on kielletty. Ylimääräisiä henkilöitä ei päästetä pelitilaan ilman tuomarin antamaa lupaa.

Suosittelemme vahvasti, että pelaajat poistuvat pelitilasta välittömästi pelin päätyttyä.

8 § Vertailut ja palkinnot
Käytettävät vertailut ovat SM-kilpailumääräyksen mukaiset.

Täyskierroskilpailussa (yleinen SM):

1. Keskinäinen peli tai pelit (pelaamattomat pelit huomioidaan)
    2. Voitot keskinäisissä peleissä (pelaamattomat pelit huomioidaan)
    3. Voittojen määrä (pelaamattomat pelit huomioidaan)
    4. Sonneborn-Berger
    5. Tulos poistamalla heikoin pisteryhmä, tulos poistamalla 2. heikoin pisteryhmä jne.
    6. Suoritusluku turnauksessa

Yleisessä SM-kilpailussa mitalisijat ja naisten ja seniorien SM-kilpailuissa mestaruus ratkaistaan nopeammilla ajoilla pelattavin uusintapelein, mikäli kaksi tai useampi pelaaja on tasapisteissä. Uusinnan toteuttamisesta säädetään seuraavassa kohdassa.

Vajaakierroskilpailussa (naiset ja S65+):

1. Buchholz (no cut)
    2. Sonneborn–Berger
    3. Keskinäinen peli tai pelit (pelaamattomat pelit huomioidaan)
    4. Voitot keskinäisissä peleissä (pelaamattomat pelit huomioidaan)
    5. Voittojen määrä (pelaamattomat pelit huomioidaan)
    6. Kumulatiivinen vertailu (Fide tiebreak)
    7. Suoritusluku pelatuista peleistä

Yleisen SM-kilpailun voittaja saa vuodeksi haltuunsa SM-kiertopalkinnon. Kunkin ryhmän kolmelle parhaalle jaetaan SM-mitali. Kilpailussa jaetaan rahapalkintoja, jotka ilmoitetaan tulorekisteriin.

Rahapalkintoja ei vertailla pisteiden ollessa tasan, vaan ne jaetaan.

9 § Uusintapeleistä
Yleisessä SM-kilpailussa ja naisten SM-kilpailussa mestaruus ratkaistaan nopeammilla ajoilla pelattavin uusintapelein, mikäli kaksi tai useampi pelaaja on tasapisteissä. Kilpailun tuomaristo päättää uusintojen yksityiskohdista (esim. aikataulu) ennen uusintojen aloittamista.

Uusinnassa pelataan ensin vaihtovärein kaksi peliä nopeaa shakkia miettimisajalla 20 min + 10 s / siirto.

Mikäli nopeat pelit menevät tasan, pelataan vaihtovärein kaksi peliä pikashakkia Fiden pikashakkisäännöillä miettimisajalla 5 min + 3 s / siirto.

Mikäli tilanne on edelleen tasan, pelataan Armageddon-peli, jossa valkeilla pelaavan miettimisaika on 6 minuuttia ja mustilla pelaavan 5 minuuttia, mutta mustilla pelaavalle riittää tasapeli mestaruuden voittamiseksi. 61. siirrosta alkaen molemmille pelaajille lisätään 2 sekunnin siirtolisä.

Mahdollisissa useamman pelaajan välisissä uusinnoissa menetellään seuraavasti:
Jos kolme (tai useampi) parasta pelaajaa päätyy samaan pistemäärään, he pelaavat ensin yksinkertaisen uusinnan miettimisajalla 20 min + 10 s/siirto. Jos uusijoita on viisi tai enemmän, tuomarit ratkaisevat uusintojen yksityiskohdat. Mahdollinen teoreettinen tilanne tällöin kerrotaan ennen päätöskierroksen alkamista kirjallisella ilmoituksella tulospalvelun yhteyteen (pelitilan seinällä).

Alla esimerkkejä useamman pelaajan uusinnan ratkaisemisesta:
Jos uusinnassa saadaan ratkaisu mestaruudesta pistein 2 – 1 – 0 tai 1½ – 1 – ½, saadaan samalla ratkaisu toisesta ja kolmannesta sijasta (= myös neljän pelaajan uusinnoissa jne.).

Jos tulos on 1½ – 1½ – 0, on kolmanneksi jäänyt eliminoitu, ja hänen lopullinen sijoituksensa on kolmas. Kaksi parasta pelaa vaihtovärein pikashakkia Fiden pikashakkisäännöillä miettimisajalla 5 min +3 s/siirto. Mikäli nämä pelit menevät tasan, mestaruus ratkaistaan edellä kuvatulla Armageddon-pelillä.

Jos ensimmäisen uusintakierroksen tulos on 2 – ½ – ½, eli toinen ja kolmas ovat pelanneet tasan keskenään, on voittaja selvitetty.  Toinen ja kolmas sija määräytyvät alkuperäisen turnauksen muiden vertailujen perusteella.

Jos tulos on 1 – 1 – 1, jatketaan pikashakkia miettimisajalla 5 min + 3 s/siirto, alkaen yhdellä kolmen pelaajan kierroksella. Mikäli kolmas pelaaja eliminoituu pikashakkivaiheessa ilman, että mestaruus ratkaistaan, mestaruus ratkaistaan pelaamalla edellä kuvattu Armageddon-peli.

10 § Seuraamukset
Yleisen SM-kilpailun kaksi parasta (kolme, jos kolmanneksi tullut on valintalistalla 10 parhaan joukossa) saavat kiintiöpaikan 44. Shakkiolympialaisiin, jotka pelataan Intiassa heinä-elokuun vaihteessa.

Naisten SM-kilpailun voittaja saa kiintiöpaikan 44. Shakkiolympialaisiin, jotka pelataan Intiassa heinä-elokuun vaihteessa.

Muut olympiajoukkuepaikat täytetään valintalistan mukaisessa järjestyksessä. Valintajakso alkaa 1.1.2019 ja päättyy 23.4.2022. Olympiajoukkueeseen valittavilla tulee olla pelattuna vähintään kymmenen vahvuuslukulaskentaan laskettua peliä tuolla aikavälillä.

11 § GDPR
Euroopan unionin parlamentin ja neuvoston asetuksen 2016/679 (yleinen tietosuoja-asetus) asetuksen johdosta toteamme seuraavaa: Kilpailutoimikunta käsittelee pelaajien henkilötietoja kilpailutapahtumien pohjalta ja tuottaa näiden perusteella kilpailutulokset. Kilpailutulokset julkaistaan. Shakkiliitto käyttää pääasiallisena kilpailuohjelmistona Swiss-Manager -nimistä ohjelmistoa, jolla tulokset välitetään internetissä www.chess-results.com-tulossivustolle, selolaskentaan sekä Fiden elolaskentaan. Tuloksia ja niistä muodostettuja tilastoja voidaan toimittaa julkaistavaksi myös muilla verkkosivuilla, teksti-tv:ssä, televisiossa, sanoma- ja aikakauslehdissä, sosiaalisessa mediassa sekä liiton hallinnoimissa video- ja valokuvagallerioissa. Kilpailujen yhteydessä osallistujia voidaan kuvata ja videoida.
Osallistumalla kilpailuun pelaaja hyväksyy edellä mainitut toimenpiteet.

12 § Muuta
Mahdollisiin kysymyksiin vastaamme mielellämme.

Kilpailun tulospalvelu löytyy osoitteesta chess-results.com

Livelaudat ovat käytössä, ja pelejä välitetään esimerkiksi DGT:n Livechess-alustalle, Chess24:ään ja Follow Chessiin.

Yhteysnumeroja turnauksen aikana:

• Päätuomari: KvT Timo Munukka, 0509310608
  • Apulaispäätuomari: FT Eetu Tiiva, 0409357959
  • Kilpailun johtaja: KT Kimmo Telenius, 0404851547

13 § COVID-19
Kilpailussa noudatetaan valtiovallan ja Suomen Shakkiliiton hallituksen antamia ohjeistuksia koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi:

• Osallistuminen on sallittua vain terveenä. Mikäli henkilöllä ilmenee COVID-19 -tautiin liittyviä oireita tai mikäli henkilö on altistunut hiljattain taudille, osallistuminen ei ole sallittua
  • Kasvomaskien käyttöä suositellaan kaikille osallistujille
  • Kättelyistä pidättäydytään
  • Turvaväleistä pyritään huolehtimaan
  • Käsihygienia. Tarjolla on käsidesiä. Kädet tulee pestä ja desinfioida ennen jokaista kierrosta.
  • Mikäli tapahtumaan osallistuvalla ilmenee COVID-19 -oireita, osallistuminen on välittömästi keskeytettävä. Pelaajan sijoitus määräytyy saavutettujen pisteiden perusteella. Oireilusta on myös ilmoitettava kilpailuorganisaatiolle välittömästi, jotta kilpailuorganisaatio voi ryhtyä tarvittaviin toimiin.
  • Mahdollisessa altistumistapauksessa olemme yhteydessä viranomaisiin ja menettelemme viranomaisohjeiden mukaisesti
  • Keskeytystapauksissa menetellään SM-kilpailumääräysten mukaisesti