NAISET JA SHAKKI

Suomen maajoukkueen naisia: Heini Rinne, Sarabella Norlamo ja Anastasia Nazarova.

SHAKKILIITTO ON MUKANA ASSEMBLY WINTER -TAPAHTUMASSA NAISET JA SHAKKI -LAJIESITTELYLLÄ KESKIVIIKKONA 17.3. KELLO 17-18!

Netflix-sarja Queen’s Gambit on innoittanut monia uusia shakin harrastajia lajin pariin. Shakkia voi pelata ja treenata netissä Lichess ja Chess.com alustoilla.  Intohimoinen shakin pelaaja Jethro Rostedt jututti eri ikäisiä shakkinaisia sekä Metropolia AMK:n pelialan opiskelijoita, jotka kertovat koodaamastaan shakkibotista. Myös striimajana tunnettu Emmi Tuimala (Emmi_hakkaa_pleikkaa) osoittaui shakin ystäväksi.

Netissä voi pelata sekä botteja että ihmisiä vastaan. Opiskelijat Otso Säävälä ja Kerttu Kautto kertovat shakkibotti-projektista ja miten se käytännössä toimii pelatessaan ihmistä vastaan.

Shakkimaajoukkueen naiset Anastasia Nazarova, Heini Rinne, Heljä Lehtinen ja Sarabella Norlamo kertovat, miten he aloittivat shakin ja missä shakkia voi pelata.

Peli-demossa näet, miten 10+10 min pikapeli etenee, millaisia strategioita pelaajat käyttävät. Selostaja FIDE-mestari Erik Rönkä avaa havainnollisesti peliä vasta-alkajille. Pelaajina salaperäiset shakkinaiset Pl4yCh355 ja valu42.

Tule kyselemään shakista harrastuksena tai kilpaurheiluna Suomen maajoukkuenaisilta. He ovat livenä vastailemassa chatissa Assemblyn Discordissa #shakki aihekanavalla 17.3. klo 17-18.

Shakkiliitto panostaa tänä vuonna naisten shakin pelaamisen edistämiseen. Lue lisää shakin historiasta ja mahdollisuuksista Naisten päivän jutustamme Naiset shakkaa.

Muistathan myös lauantaina 20.3. pelattavan Suomi-Ruotsi shakkimaaottelun? Tule mukaan seuramaan jännittäviä pelejä!

Lisätietoja:
Shakkiliitto