PELIPAIKKA
Shakkiareena, Hiomotie 10, 00380 Helsinki

AIKATAULU
Pelinumeroiden arvonta 9.6. Shakkiareenalla.

Osanoton varmistus:
seniorit +65 10.6. klo 9.00–9.30
seniorit +50 14.6. klo 16.00–17.00
yleinen 10.6. klo 15.00–15.30
naiset 12.6. klo 15.00–15.30

Turnaus pelataan 10.–18.6. Seniorien +65 sarjassa pelit alkavat joka päivä klp 10. Yleisessä SM:ssä ja naisten SM:ssä pelit alkavat klo 16 (naisten kilpailu alkaa vasta 12.6.). Seniorien +50 sarja pelataan viikonloppuna 14.–16.6. ja pelit alkavat perjantaina klo 17, lauantaina ja sunnuntaina klo 10 ja klo 15.

MIETTIMISAIKA
Yleinen, naiset ja seniorit +65: 90 min / 40 siirtoa + 30 min, lisäaikaa kuhunkin siirtoon 30 s alkaen 1. siirrosta.
Seniorit +50: 90 min + lisäaikaa kuhunkin siirtoon 30 s alkaen 1. siirrosta.

KILPAILUORGANISAATIO
Päätuomari: Timo Munukka
Tuomarit: Malek Alhamoud, Seppo Karasmäki, Valo Hallman
Kilpailun johtaja: Eetu Tiiva
Toimitsijat: Marko Tauriainen ja Aleksi Olander

KILPAILUN ERIKOISMÄÄRÄYKSET

Erikoismääräysten yhteinen osa
1. Kilpailut järjestää Suomen Shakkiliitto.
2. Kilpailujen johtajana toimii NA Eetu Tiiva.
3. Kilpailujen päätuomarina on: IA Timo Munukka
– Tuomarit: FA Malek Alhamoud, NA Seppo Karasmäki
– Muut tuomarit: NTD Valo Hallman
– Toimitsijat: NA Marko Tauriainen, NTD Aleksi Olander
Tuomareiden päätökset ovat lopullisia.
4. Yleinen SM pelataan 9-kierroksisena vajaakierroskilpailuna,
naisten SM 7-kierroksisena täyskierroskilpailuna,
seniorien (S65+) SM 9-kierroksisena vajaakierroskilpailuna ja
seniorien (S50+) SM 5-kierroksisena vajaakierroskilpailuna.
5. Yleisen, naisten SM:n ja S65 SM-turnauksien parien ja värien arvonta suoritetaan sunnuntaina 9.6. kello 15:00  Shakkiareenalla. Kilpailujen osanottajien läsnäolo arvonnassa ei ole pakollinen. S50 SM-turnauksen värit arvotaan torstaina 13.6. kello 15:00.
6. Osanoton lopullinen varmistaminen tapahtuu kunkin kilpailun ensimmäisen kierroksen pelipäivänä kello 15.00-15.30 (Yleinen ja naiset), S65-sarjassa kello 9.00-9.30 sekä S50-sarjan senioreille kuitenkin klo 16.00-17.00. Palkintojen jako suoritetaan viimeisen kierroksen pelien sekä mahdollisten uusintapelien päätyttyä.

7. Pelinopeus yleisessä, naisten ja S65-sarjan seniorien kilpailussa on 1h 30 min / 40 siirtoa + 30 min loppuun + 30 sek lisäaika joka siirtoa varten.  S50-sarjan seniorien kilpailussa peliin käytettävissä oleva aika on 1h 30 min + 30 sek lisäaika joka siirtoa varten.

8. Kilpailussa noudatetaan FIDE:n shakkisääntöjä, Shakin SM-kilpailumääräyksiä ja Shakin kilpailumääräyksiä Suomessa. Tämän mukaan mm. pelaajan matkapuhelin ei saa olla päällä eikä pelaajan mukana pelin aikana. Enintään 30 min myöhästyminen pelin alusta on sallittu, ellei tuomari toisin päätä.

9. Pelaajat eivät saa ehdottaa tai sopia tasapeliä ennen kuin kumpikin on suorittanut 20 siirtoa. Tasapelivaatimukset on esitettävä tuomarille, mikäli siirtomäärä ei muutoin täyty. Tasapelin sopiminen ilman tuomarin lupaa johtaa rangaistukseen – ääritapauksessa pelin häviöön (myös 0-0).

10. Tulokset lähetetään sekä selolaskentaan että FIDE:n kansainväliseen vahvuuslukulaskentaan.

11. Mestaruus ratkaistaan pelipisteiden ollessa tasan pelaamalla kahden pelin uusinta nopean shakin peliajoilla (20 min + 10 sek/siirto) kääntövärein. Ensimmäisen pelin väri on vastaväri itse kilpailussa olleeseen ja tämän jälkeen värit vuorottelevat. Jos kahden pelin jälkeen ei paremmuutta ole selvitetty, jatketaan kahdella kääntövärein pelattavalla pikapelillä (5 min + 3 sek/siirto). Jos tilanne on edelleen tasan, jatketaan yksittäisten pikapelien pelaamista, kunnes ratkaisu saadaan aikaan. Muut sijoitukset ratkaistaan SM-kilpailumääräyksissä kerrottujen vertailujen avulla.

Mahdollisesta uusinnasta kolmen pelaajan kesken on erillinen osa näissä määräyksissä.
12. Kunkin kilpailun kolme parasta palkitaan SM-mitalein.
13. Pelaajat eivät pelin kestäessä saa poistua pelihuoneistosta (Hiomotie 10:n rakennus ja ulko-oven edusta) ilman tuomarin lupaa. Siirtovuorossa oleva pelaaja ei saa poistua pelisalista (shakki- ja bridgesali) ilman tuomarin lupaa. Pelaajan, jonka peli on käynnissä, ei ole sallittu osallistua pelien kommentoimiseen esimerkiksi analyysitiloissa.
14. Pelisalissa on noudatettava hiljaisuutta. Pelaajien on liikkuessaan pitäydyttävä oman kilpailunsa pelitilassa ja katsojille sallituilla alueilla. Kaikenlainen häirintä on kokonaan kielletty!
15. Alkoholin nauttiminen pelin aikana on ehdottomasti kielletty ja tupakoinnissa on noudatettava tupakkalain vaatimuksia ja järjestäjien antamia määräyksiä. Myös doping-säännöksiä (www.antidoping.fi) on noudatettava.
Erikoismääräykset (yleinen SM ja naisten SM)

1. Yleisen SM:n ja naisten SM:n pelit pelataan maanantaista 10.6. tiistaihin 18.6. joka päivä alkaen klo 16.00. Naisten SM alkaa 12.6. Mahdolliset uusintapelit mestaruudesta pelataan viimeisen kierroksen jälkeen, kuitenkin siten, että uusintaparien varmistuttua uusinta alkaa noin 10 minuutin kuluessa, vaikka muita pelejä olisi vielä käynnissä.

2. Kilpailussa muutoin käytettävät vertailut ovat: Buchholz, Sonneborn-Berger, keskinäinen peli tai pelit, voitot keskinäisissä peleissä, voitot koko turnauksessa, kumulatiivinen vertailu, suoritusluku pelatuista peleistä. NAISTEN SM: keskinäinen peli tai pelit, voitot keskinäisissä peleissä, voitot koko turnauksessa, Sonneborn-Berger, tulos poistamalla heikoin pisteryhmä, sitten poistamalla seuraavaksi heikoin pisteryhmä jne, suoritusluku turnauksessa.
3. Yleisen SM-kilpailun voittaja (Suomen mestari) saa SM-kiertopalkinnon vuodeksi haltuunsa
4. Seuraamuksista päättää Suomen Shakkiliiton hallitus.
Lisämääräykset (=esimerkit) kolmen tai useamman pelaajan uusinnasta:
Jos kolme (tai useampi) parasta pelaajaa päätyy samaan pistemäärään, he pelaavat ensin yksinkertaisen
uusinnan eli yhteensä kolme (kierrosta) peliä ajalla 20 min +10 sek/siirto. Jos uusijoita on viisi tai enemmän, tuomarit ratkaisevat uusintojen yksityiskohdat. Mahdollinen teoreettinen tilanne tällöin kerrotaan ennen päätöskierroksen alkamista kirjallisella ilmoituksella tulospalvelun yhteyteen (pelisalin seinällä).
Esimerkkejä, jos tässä (uusinnassa) saadaan ratkaisu mestaruudesta pistein 2 – 1 – 0 tai 1½ – 1 – ½, saadaan samalla ratkaisu toisesta ja kolmannesta sijasta (= myös neljän pelaajan uusinnoissa jne)
Jos tulos on 1½ – 1½ – 0, on kolmanneksi jäänyt eliminoitu, ja hänen lopullinen sijoituksensa
on kolmas. Kaksi parasta jatkaa pikashakilla ajoin 5 min +3 sek/siirto (ensin kaksi peliä ja sitten peli kerrallaan).
Jos ensimmäisen uusintakierroksen tulos on 2 – ½ – ½, eli toinen ja kolmas ovat pelanneet tasan keskenään, on voittaja selvitetty.  Toinen ja kolmas sija määräytyvät alkuperäisen turnauksen muiden vertailujen perusteella.
Jos tulos on 1 – 1 – 1 jatketaan pikashakilla vastaavalla tavalla, alkaen yhdellä kolmen pelaajan kierroksella.
Päätuomari tai tuomari(t) päättävät uusintojen yksityiskohdat ennen uusintojen aloittamista).
Seniorien S65-sarjan SM-kilpailun erikoismääräykset
1. Kilpailu pelataan 9-kierroksisena vajaakierroskilpailuna. Parien määräämisen perusteena käytetään selolukuja. Mahdollisen vapaakierroksen arvoksi lasketaan 1 piste.

2. Pelit pelataan maanantaista 10.6. tiistaihin 18.6. joka päivä alkaen klo 10.00. Mahdolliset uusintapelit mestaruudesta pelataan viimeisen kierroksen jälkeen, kuitenkin siten, että uusintaparien varmistuttua uusinta alkaa noin 10 minuutin kuluessa, vaikka muita pelejä olisi vielä käynnissä. Uusinnoista on määrätty Yleisen ja Naisten SM-kilpailun vastaavassa kohdassa.

3. Kilpailun vertailut ovat: Buchholz, Sonneborn-Berger, keskinäinen peli tai pelit, voitot keskinäisissä peleissä, voitot koko turnauksessa, kumulatiivinen vertailu, suoritusluku pelatuista peleistä.
Seniorien S50-sarjan SM-kilpailun erikoismääräykset

1. Kilpailu pelataan 5-kierroksisena vajaakierroskilpailuna. Parien määräämisen perusteena käytetään selolukuja. Mahdollisen vapaakierroksen arvoksi lasketaan 1 piste.

2. Pelit pelataan viikonlopputurnauksena seuraavan aikataulun mukaan:
Perjantaina 14.6. klo 16.00–17.00 lopullinen osanoton varmistus
perjantaina 14.6. klo 17.00 alkaen 1. kierros
lauantaina 15.6. klo 10.00 alkaen 2. kierros
lauantaina 15.6. klo 15.00 alkaen 3. kierros
sunnuntaina 16.6. klo 10.00 alkaen 4. kierros
sunnuntaina 16.6. klo 15.00 alkaen 5. kierros
Mahdolliset uusintapelit mestaruudesta pelataan viimeisen kierroksen jälkeen, kuitenkin siten, että uusintaparien varmistuttua uusinta alkaa noin 10 minuutin kuluessa, vaikka muita pelejä olisi vielä käynnissä. Tarkemmin uusinnoista on kohdassa Yleinen SM-turnaus ja Naisten SM-turnaus.