[Julkaistu 15.8.2016. Muokattu 23.11.2016 ja 24.11.2016]

Alla oleva muistutuksena niille seuroille, jotka eivät mahdollisesti ole vielä PRH:n ilmoitusta huomanneet tai muistaneet/ehtineet siihen reagoida. Asia kannattaa hoitaa kuntoon viipymättä. Rekisteröimättömät seurat eivät voi olla SSL:n sääntöjen mukaan liiton jäseniä.

24.11.2016 PRH:n yhdistysrekisterin mukaan asia ei ole vireillä vielä seuraavilla seuroilla:

Töysän Shakkikerho
Euran Shakkikerho
Käpylän Shakkikerho
Etelä-Vantaan Shakki
Hyvinkään Shakkikerho
Kankaanpään Shakkikerho
Jalasjärven Shakkikerho
Kuusamon Shakkikerho
Loimaan Shakkikerho
Loviisan Työväen Shakkikerho
Mikkelin Shakkikerho
Shakki-77
Rauman Shakkiystävät
Vaasan Shakkiseura
Valkeakosken Shakkikerho

*****

Lähes 25:tä Suomen Shakkiliittoon kuuluvaa shakkikerhoa uhkaa poisto PRH:n yhdistysrekisteristä. Uuteen yhdistyslakiin perustuen tiedot poistetaan rekisteristä, jos yhdistykseltä ei ole tullut ilmoitusta vuoden 1995 jälkeen. Jos yhdistys haluaa jatkaa toimintaansa, on sen ilmoitettava siitä kirjallisesti PRH:lle 12.1.2017 mennessä!

Ainakin seuraavia suomalaisia shakkiseuroja uhkaa siis lakkautus:

Töysän Shakkiseura ry
Tampereen Shakkiklubi ry
Vaasan Shakkiseura ry
Valkeakosken Shakkikerho ry

Täydellinen lista lakkautusuhan alla olevista yhdistyksistä löytyy PRH:n nettisivuilta ja alla olevasta PRH:tiedotteesta löytyvistä linkeistä.

*****

Yhdistysrekisteriä ylläpitävä Patentti- ja rekisterihallitus (PRH) poistaa rekisteristä toimintansa lopettaneita yhdistyksiä. Poistouhan alla on noin 40 000 yhdistystä eri puolilta Suomea. Näiltä yhdistyksiltä ei ole tullut ilmoitusta yhdistysrekisteriin vuoden 1995 jälkeen.

Mikäli poistomenettelyssä mukana oleva yhdistys jatkaa toimintaansa, siitä tulee ilmoittaa kirjallisesti PRH:lle 12.1.2017 mennessä. Ne yhdistykset, joilta ei kehotuksesta huolimatta saada ilmoitusta, poistetaan tammikuussa 2017 yhdistysrekisteristä.

PRH:n käynnistämä poistomenettely perustuu heinäkuussa 2016 voimaan tulleeseen yhdistyslakiin. Lain yhtenä tavoitteena on lisätä yhdistysrekisterin ajantasaisuutta ja mahdollistaa toimimattomien yhdistysten poistaminen rekisteristä.

Lista poistomenettelyssä mukana olevista yhdistyksistä (pdf, 8.63 Mt)

Lista koneellisesti käsiteltävässä muodossa (xlsx, 1.73 Mt)

Virallinen kuulutus ja ohjeet yhdistyksille

Asiakastiedustelut puh. 029 509 5900 ma-pe klo 9.00-16.15.

Lisätietoja:

Patentti- ja rekisterihallitus