Tammer-Shakki voitti joukkuepikashakin SM-kisan Porissa sunnuntaina. Tammer-Shakin joukkueessa pelasivat Mika Karttunen, Jani Ahvenjärvi, Veijo Mäki ja Jyrki Kytöniemi. Edellinen kerhon mestaruus oli vuodelta 2008.

Vammalan Shakkikerhon hopeajoukkueen ykköspöydällä pelasi Norjan kakkospelaaja 1990 syntynyt Jon Ludvig Hammer. Suurmestari Hammer on maailman ykköspelaajan Magnus Carlsenin tavoin Norjan urheilulukion kasvatteja. Muut Vammalan  pelaajat olivat Henri Pohjala, Jussi Kauko ja Tero Lehtimäki.

Viimevuotinen voittaja Turun Työväen Shakkikerho tuli kolmanneksi. Joukkueessa pelasivat Riho Liiva, Vilka Sipilä, Aleksei Holmsten ja Teemu Topi-Hulmi.

Pöytäpalkinnot:

1. Jon Ludvig Hammer VammSK 25/27
2. Tarvo Seeman Aatos 24
3. Veijo Mäki TammerSh 21,5
4. Jyrki Kytöniemi TammerSh 21,5

Paras senioriryhmä oli Tampereen Shakkiklubilla (Esa Lehmusvaara, Seppo Markkanen, Olavi Poutanen ja Olavi Ahava), ei Suomalaisella Shakkikerholla, kuten palkintojenjaossa erehdyksessä ilmoitettiin. Paras junioriryhmä oli Loimaan Shakkikerholla (Valtteri Nokso-Koivisto, Oskari Nyman, Janne Nyman ja Markus Nokso-Koivisto).

Henkilökohtaisen cupin voitti Joensuun Shakkikerhon Dmitri Sklyarov, joka finaalissa voitti Jyväskylän Risto Nevanlinnan.

Pikashakin joukkuekisaa on pelattu vuodesta 1963, ja tämä oli viideskymmenes joukkuepikashakin SM-turnaus. Turnauksen alussa palkittiin Shakkiliiton ansiomerkillä ja pokaalilla porvoolainen Raine Heikkilä, joka on osallistunut kaikkiin järjestettyihin 50 turnaukseen.

Nelihenkisiin joukkueisiin saa kuulua yksi ulkomaalaispelaaja. Pelissä kummallakin pelaajalla on käytettävissä 5 minuuttia peliaikaa. Lauantaina ja sunnuntaina pelattiin yhteensä 50 kierrosta. Kisa järjestettiin Porin Urheilutalolla, ja siihen osallistui 167 joukkuetta, yhteensä 668 pelaajaa. Järjestävä seur oli Porin Shakinystävät.

Tuloksia:

1. Tammer-Shakki 82.5 pelipistettä (48.0 joukkuepistettä, 22 joukkuevoittoa)
Mika Karttunen 19,5
Jani Ahvenjärvi 20,0
Veijo Mäki 21,5
Jyrki Kytöniemi 21,5

2. Vammalan Shakkikerho 80.0 (50.0, 24)
Jon Ludvig Hammer 25,0
Henri Pohjala 21,5
Jussi Kauko 15,0
Tero Lehtimäki 18,5

3. Turun Työväen Shakkikerho 80.0 (46.0, 21)