PELIPAIKKA

klo 11.00 5. kierros
klo 13.00 6. kierros

YSTÄVYYSOTTELUN ERIKOISMÄÄRÄYKSET
1. Kilpailun järjestäjää Suomen Shakkiliitto.

2. Kilpailun järjestelytoimikunnassa ovat Arto Satonen, Juha Sundelin, Marko Tauriainen, Aleksi Olander, Pekka Kauppala, Petteri Laihonen, Tônu Kalvet, András Mészáros ja Vladimir Vinogradov.

3. Kilpailujen tuomareina toimivat KvT Markku Kosonen, FT Timo Munukka, FT Mika Hakala ja kt Veikko Valo.

4. Kilpailu pelataan 25-henkisin joukkuein täyskierroskilpailuna. Kilpailussa pelataan yksi kierros päivässä. Joukkueiden peliparit arvotaan viimeistään torstaina 16.11. Henkilökohtaiset parit ilmoitetaan pelipäivänä.

5. Osanoton lopullinen varmistaminen tapahtuu ensimmäisen kierroksen pelipäivänä 17.11. klo 13.30–14.30. Palkintojenjako suoritetaan viimeisen kierroksen pelien päätyttyä sunnuntaina 19.11.2017. Pelien alkamisajat ovat pe 17.11. klo 15, la 18.11. klo 12.30 ja su 19.11. klo 9.30.

6. Kilpailun aikataulua voidaan täsmentää kilpailun aikana sopimalla asiasta osanottajien kanssa.

7. Pelinopeus on 1 h 30 min + 30 s lisäaika joka siirtoa varten.

8. Turnauksessa noudatetaan Fiden shakkisääntöjä ja shakin kilpailumääräyksiä Suomessa. Tämän mukaan mm. pelaajan matkapuhelin ei saa olla päällä pelin aikana. Enintään 30 min myöhästyminen pelin alusta on sallittu.

9. Tulokset lähetetään sekä selolaskentaan että Fiden kansainväliseen vahvuuslukulaskentaan.

10. Kilpailun voittaa se joukkue, joka kerää eniten pelipisteitä yhteensä kaikista kolmesta ottelustaan. Jos joukkue voittaa kaikki ottelunsa, se voittaa kilpailun yhteenlasketuista pelipisteistä riippumatta. Pelipisteiden ollessa tasan ratkaistaan sijoitukset vertailulla seuraavassa järjestyksessä: keskinäinen ottelu tai ottelut, vertailu keskinäisessä ottelussa (voitosta 25, 24, 23…1 pistettä ja tasapelistä puolet tästä), voitto korkeammalla pöydällä keskinäisessä ottelussa.

11. Pelaajat eivät pelin kestäessä saa poistua pelialueelta ilman tuomarin lupaa. Siirtovuorossa oleva pelaaja ei saa poistua pelisalista ilman tuomarin lupaa. Pelaajan, jonka peli on käynnissä, ei ole sallittu osallistua pelien kommentoimiseen esimerkiksi analyysitiloissa.

12. Pelisalissa on noudatettava hiljaisuutta. Tupakoinnissa on noudatettava tupakkalain vaatimuksia ja järjestäjien antamia määräyksiä. Myös Suomen Shakkiliittoa sitovia doping-säännöksiä (http://www.suek.fi) on noudatettava.

13. Päivystävä puhelinnumero pelien aikana pelipaikalle on 040 511 6464 (Aleksi Olander).