Suomalais-ugrilaiset kansat kohtaavat shakin ystävyysottelussa marraskuussa ja juhlistavat samalla Suomen 100-vuotista itsenäisyyttä.

Kolmipäiväiseen tapahtumaan tulee Suomesta, Virosta, Unkarista ja yhteenkootuilta Venäjän suomalais-ugrilaisilta alueilta 25 hengen joukkue kustakin. Yhteensä sata pelaajaa kamppailee ystävyysottelun hengessä, mutta samalla seurataan tiiviisti, mikä joukkue nappaa komeimmat voitot ja eniten pisteitä.

Joukkueiden kokoaminen on paraikaa käynnissä, samoin tapahtumapaikan valinta suoritetaan lähiaikoina. Ottelu pelataan 17.–19.11., ja samaan ajankohtaan pyritään järjestämään myös kaikille avoin turnaus.

Opetus-ja kulttuuriministeriö tukee hanketta 20 000 eurolla. Unkarin Tiede- ja kulttuurikeskus Suomessa ja Haka Moskova ovat myös yhteistyössä mukana. Muita yhteistyökumppaneita selvitellään paraikaa.

Maailman Shakkiliiton Fiden presidentti Kirsan Iljumžinov on mahdollisesti tulossa avaamaan tämän ainutlaatuisen tapahtuman.

Lisätietoja: Pekka Kauppala, pekka.kauppala@shakkiliitto.fi, p. 0400 354 064.