42. shakkiolympialaiset pelataan Bakussa, Azerbaidžanin pääkaupungissa, jossa on yli 2 miljoonaa asukasta. Kahden vuoden välein pelattavat shakkiolympialaiset ovat merkittävin shakkitapahtuma, ja tänä vuonna mukana tässä mahtavassa joukkuekilpailussa on lähes 180 maata.

Kisat myönnettiin Bakuun Fiden kongressissa Istanbulissa 2012. Vuonna 2018 pelataan puolestaan Batumissa, Georgiassa. Vuoden 2020 kilpailut myönnettäneen Venäjälle Hanty-Mansijskiin, sillä se on ainoa hakija. Viime vuosikymmeninä valtaviksi kasvaneet shakkiolympialaiset ovat taloudellisesti suuri haaste järjestäjälleen. Bakun olympialaisten budjetti on yli 15 miljoonaa euroa.

Suomi on osallistunut vuodesta 1927 alkaen lähes kaikkiin shakkiolympialaisiin. Vain vuosina 1928, 1931, 1933 ja 1939 meiltä ei ole ollut joukkuetta mukana. Naisille on ollut oma sarja olympialaisissa vuodesta 1957 alkaen. Suomi on osallistunut naisten joukkueella lähestulkoon aina, paitsi vuosina 1963, 1966, 1969 ja 2010. Maamme ehkä parhaat menestykset ovat tulleet Helsingissä 1952, Nizzassa 1974 ja Dresdenissä 2008.

Kilpailun viralliset sivut

Live-pelit (klo 14 Suomen aikaa)

Vaihtoehtoinen paikka seurata live-pelejä

Tulokset (yleinen sarja)