Lisenssit & Maksut

Pelaajalisenssit 2017 ja muita maksuja

Pelaajalisenssin voimassaolo päättyy aina kalenterivuoden lopussa.

• A-lisenssi maksaa 90 euroa, perhelisenssi 60 euroa.
  • nuorten (1997–2000 syntyneet) A-lisenssi 60 euroa, perhelisenssi 40 euroa.
  • varhaisnuorten (2001 tai myöhemmin syntyneet) A-lisenssi 35 euroa, perhelisenssi 25 euroa.

A-lisenssi sisältää Suomen Shakin lisenssin voimassaolon ajan. Perhelisenssiin ei kuulu Suomen Shakkia ja sen voi saada vain henkilö, jonka osoitteeseen on jo lunastettu A-lisenssi. Lisenssi on voimassa kalenterivuoden loppuun.

Loppuvuoden lisenssi on 1.7.–31.12. ostettava pelaajalisenssi, joka maksaa vuosilisenssin hinnan + 50 % vuosilisenssin hinnasta. Aikuisten loppuvuoden lisenssi on 135, nuorten 90 ja varhaisnuorten 50 euroa. Loppuvuoden lisenssi on voimassa ostohetkestä seuraavan kalenterivuoden loppuun.

Joukkuelisenssi joukkuekilpailuun maksaa 30 euroa ja oikeuttaa pelaamaan yhden joukkuekilpailun loppuun saakka. Joukkuelisenssi on pelaajakohtainen.

Kertalisenssi henkilökohtaiseen kilpailuun maksaa 30 euroa (alle 20-vuotiaat 15 euroa). Kertalisenssi maksetaan kilpailun järjestäjälle.

Lisenssiä ei henkilökohtaisessa kilpailussa vaadita pelaajalta, jolla ei ole virallista seloa, ts. luku perustuu enintään 10 peliin. Lisenssiä ei vaadita ulkomaalaiselta pelaajalta, joka ei edusta suomalaista seuraa. Aikaisemmin lisenssipelaajana ollut mutta kolme edellistä vuotta ilman henkilökohtaista lisenssiä ollut pelaaja saa pelata ilman lisenssiä yhden turnauksen, jossa normaalisti vaaditaan henkilökohtainen lisenssi.

Liitto toimittaa kilpailun järjestäjälle tiedon lisenssin maksaneista ja järjestäjä on vastuussa lisenssitiedon tarkistamisesta. Seurajoukkueiden SM-kilpailussa pelaajan seura on vastuussa siitä, että kaikkien pelaajien lisenssit ovat voimassa. Kerta- ja vuosilisenssi voidaan maksaa kilpailun järjestäjälle, joka antaa kuitin maksusta ja tilittää lisenssit liitolle.

Lisenssinhaltijan on kuuluttava johonkin SSL:n jäsenseuraan. Lisenssin voimassaolo julkaistaan selolistan verkkoversiossa L-kirjaimella, ellei pelaaja itse kiellä tiedon julkaisemista.

Kannattavan jäsenen vuosimaksu on 150 euroa. Kannattava jäsen saa A-lisenssin kalenterivuoden loppuun asti.

Lisenssimaksut maksetaan Suomen Shakkiliiton tilille FI39 2059 1800 0147 18.

Lisätietoja pelaajalisenssiin liittyvistä asioista: SSL, palvelupäällikkö Petteri Paronen, Hiomotie 10, 00380 Helsinki, email:petteri.paronen@shakkiliitto.fi, p. 050 4002855.

Seuranvaihtomaksu on 10 euroa. Mahdollinen karanteeni alkaa maksupäivästä.

Turnausmaksu on 5 euroa/pelaaja (nuorilta 2,50 euroa) normaaleissa turnauksissa ja 1,50 euroa/pelaaja nopean shakin ja pikashakin kilpailuissa. Säännöllisesti pelattaville nopean shakin ja pikashakin kilpailuille voidaan antaa alennus maksuista. Maksua ei peritä SM-kilpailuista.

Kerhon jäsenmaksu liitolle on 7 euroa aikuisilta (v. 1995 ja aikaisemmin syntyneet) ja 4 euroa nuorilta (v. 1996 ja myöhemmin syntyneet). Minimijäsenmaksu on 70 euroa. Jäsenmaksu on maksettava kunkin kalenterivuoden maaliskuun loppuun mennessä.

Liittymisjäsenmaksu on myös 70 euroa.

Suomen Shakin vuositilaushinta on 45 euroa. Tämä ei sisällä pelaajalisenssiä ja maksetaan Suomen Shakkikustannuksen tilille FI96 1064 3000 2049 38.

Membership fees and other payments

By paying your yearly membership fee you get a licence to take part in tournaments and receive your copy of the Finnish chess magazine, Suomen Shakki (6 issues in a year). The licence is valid until the end of the current year.

There are three exceptions when you do not need a licence

• first 10 tournament games in Finland
  • if you are foreign player and you do not represent any Finnish chess club
  • if you have had licence (not a team licence) before, but not in the three previous years, you are allowed to play one tournament.

Membership fees (1 year)

• A-licence (for adults) = 90 euros
  • Juniors (under 20 years) = 60 euros
  • Juniors (under 16 years) = 35 euros

Special licences

Discount for families (family licence)
There is discount available for a family with many chess players. With one family member taking an A-licence, the others will have a discount through the family licence. The Finnish chess magazine is not included in the family licence.

Family licence (for adults) = 60 euros
Family licence for juniors (under 20 years) = 35 euros
Family licence for juniors (under 16 years) = 25 euro

One and half year membership fee
In the period 1.7.–31.12 you can buy licence that lasts one and half years (maximum). This licence is valid till the end of the following year. One and half year membership fees are 1.5 times the normal ones.

Team licence
You can buy a team licence and play one team tournament with it. The team licence fee is 30 euros.

Licence for one tournament (individual)
A-licence for one tournament costs 30 euros (under 20 year olds 15 euros). This licence fee will be paid to the tournament organiser.

All membership fees should be paid to FI39 2059 1800 0147 18 (Finnish Chess Federation account).

Team change
The fee for changing your team is 10 euros.

Information for tournament organisers

Tournament organisers are responsible for checking that every player has a valid licence. Players’ licence validity can be checked from the selo list (www.shakki.net/cgi-bin/selo). The character ’L’ in the selo list means that player has a valid licence and the character ’J’ stands for a valid team licence.

Tournament fees
For every player participating in a tournament a fee must be paid to the Federation by the organisers.

Normal tournaments

• 5 euros / player (adult) and 2.5 euros / player (under 20 year old)

Rapid and blitz tournaments

• 1.5 euros / player (all players)

For official Finnish championship tournaments there is no fee to the Federation.

Information for club chairmen
Club annual fees to the Finnish Chess Federation are

• 7 euros / player (adults)
  • 4 euros / player (under 20 year old)

The minimum payment is 70 euros. The fee should be paid by the end of March. When a new club joins the Finnish Chess Federation there is a one time fee of 70 euros.

Chess magazine
The Finnish chess magazine, Suomen Shakki, costs 45 euros for one year (licence not included). Payment to FI96 1064 3000 2049 38 (Suomen Shakkikustannus).

For more information contact
Service manager Petteri Paronen, email: petteri.paronen@shakkiliitto.fi, phone: +358504002855.

Avainsiirto