Spasski ja Fischer Reykjavikissa 1972.

Shakin MM-ottelu Norjan Magnus Carlsenin ja Venäjän Sergei Karjakinin välillä käydään New Yorkissa 11.–30.11.2016. Carlsen on ottelun ennakkosuosikki, mutta Karjakin on varteen otettava vastustaja, ja kamppailusta tulee taatusti jännittävä. Ottelua seurataan myös Suomen Shakkiliiton kotisivuilla.

Ennen ottelun alkua käymme lämmittelyn vuoksi läpi kaikki shakin maailmanmestarit ennen Carlsenia alkaen 1800-luvulta Wilhelm Steinitzista aina Viswanathan Anandiin saakka. Esittelysarjassa julkaistaan noin päivittäin yksi maailmanmestari. Esittelyt on julkaistu alun perin Henri Torkkolan kirjassa Magnus Carlsen – nappulasta kuninkaaksi (Suomen Shakkikustannus, 2014). Kirjoittajina ovat Jyrki Kytöniemi ja Petri Saharinen. Tähän nettiversioon on lisätty esittelyjen yhteyteen yksi peli kultakin maailmanmestarilta.

Artikkelisarja löytyy parhaiten näiden sivujen oikealla olevasta sivupalkista otsikon Shakin maailmanmestarit alta.

MAAILMANMESTAREIDEN TIE

WILHELM STEINITZ 1886–1894