Kuudennen kierroksen aikaan oli niin paljon kongressiohjelmaa, että en päässyt seuraamaan pelejä lainkaan. Klo 9-13.30 oli Development Commission (jossa muuten on paljon parannettavaa!), klo 15-17 Ethics Commission ja vielä klo 17-19.30 Verification Commission FIDE:n taloudesta (aivan erinomaisen kiinnostavaa!!). Ainakin istumista pitää vielä harjoitella. Onneksi maanantaina Comissionit eivät vaivanneet, aamupäivästä olisi ollut EB, mutta olo oli aamulla sen verran flunssainen, että päätin jatkaa nukkumista aina klo 13 asti. 3.10. alkaakin sitten kongressin General Assembly (yleiskokous), jonka ensimmäisenä päivänä on paljon odotetut vaalit.

Ethics Commission käsitteli eilen Makropouloksen tekemän valituksen Dvorkovichistä ja neljästä shakkiliitosta epäeettisestä kampanjoinnista ja Dvorkovichin tekemän vastakanteen Makropouloksesta. Lopputuloksena oli jopa odotetusti, että kumpaakin presidenttiehdokasta vastaan nostettu syyte hylättiin ja lopulta ainoastaan Serbian liitto neljästä syytetystä liitosta asetettiin toimenpidekieltoon (lue: äänestyskieltoon). Menetimme siis yhden äänen. Ideaalisin tilanne kampanjamme kannalta olisi tietysti ollut, että Ethics Commission olisi nostanut molemmat riitelevät ’pojat’ jäähylle ja Nigel Shortin tiketti ja minä sen jäsenenä olisimme voitaneet vaalit ilman äänestystä!

Miehet pelasivat IPCA:a vastaan eli ”physically disabled” joukkuetta vastaan, joka koostuu eri maiden pelaajista. Sinänsä tämä on erikoinen kuvio, että ”kansojen otteluissa” pelaa kolme eri tavalla muodostettua joukkuetta. Keskustelin pitkään Disabled commisionin puheenjohtajan, SM Thomas Lutherin kanssa ja heillä on toiveissa pästä paraolympialaishenkisesti pelaamaan omia kisoja jonakin päivänä, mutta niiden tuominen varsinaisten olympialaisten yhteyteen voi olla haasteellista, koska olympialaiaset kustannukset ovat kasvaneet järjestäjälleen jo nyt 15-20 miljoonaan euroon, joten paisuttamisen varaa ei erityisesti ole.

Itse otteluun, joka päättyi 2-2. Tomin pelaama katalonialainen onnstui hyvin ja keskipeliin siirryttiin edun merkeissä. Sitten jonkinlainen yliyrittäminen kuningasaseman turvallisuuden kustannuksella johti nopeasti häviöasemaan, jota 2376 -vahvuinen ukrainalainen ei päästänyt käsistään, joten nolla tuli. Mikan valkeilla pelaama Volga-gambiitti johti oikein mukavaan etuun, mutta torniloppupeliin siirryttäessä etu haihtui ja tulostauluun kirjotettiin hiukan karvas tasapeli. Toivon pelaama suljettu sisilialainen oli tasainen suoritus alusta loppuun eikä tasapaino juurikaan järkkynyt. Onneksi meillä on Vilka, jonka räväkkä pelityyli takasi jälleen kipeästi kaivatun pisteen ja ottelutasoituksen. Valkean 23. siirrossa tekemä virhe ei jäänyt Vilkalta huomaamatta ja realisointivaihe sujui mallikkaasti.

Naisten puolella ykköstykkimme Anastasia oli lepovuorossa Syyriaa vastaan. Tämä ei tahtia haitannut, sillä lopputuloksena oli puhdas 4-0 voitto 1700-vahvuisia pelaajia vastaan – niinkuin tietysti pitikin. Heini P:n lontoolainen avaus muuttui edulliseksi 15 siirron kohdalla ja 20 siirron jälkeen etu oli jo voittavaa luokkaa, vaikka antautumista saatin odotella aina 49. sirtoon asti. Alia tasoitti helposti mustilla modernissa puolustuksessa ja alkoi saada mukavaa etua 20. siirron kohdalla. 30 siirtoon tultaessa etu oli jo voittavaa luokkaa. Etu lipsahti tasa-asemaksi, mutta onneksi syyrialainen vastustaja teki 54. siirron kohdalla häviävän virheen vähänappulaisessa loppupelissä ja Alia sai varmistettua koko pisteen. Sarabella sai 12 siirrossa jo ratkaisevan edun sisilialaisessa, mutta aseman monimutkaisuus johti uudelleen suunnilleen tasa-asemaan. 30. siirrossa Sarabella hyödynsi hienosti vastaustajan takarivin heikkoutta ja sai ratkaisevan materiaaliedun.

Liettua hävisi Hollannille 7. pöydällä peräti ½-3½, Ruotsi hävisi 9. pöydällä Turkille 1½-2½, Tanska hävisi Unkarille 1-3, Fär-Saaret Australialle niinikään 1-3 ja Viro Iranille ½-3½. Norja voitti Indonesian 3½-½, Islanti Etelä-Korean 2½-1½ ja Latvia Jordanian 4-0.

Naisten puolella Liettua pelasi 7. pöydällä tasan Kazakhstanin kanssa, kuten myös Tanska ja Kolumbia sekä Viro ja Itävalta. Norja voitti Valko-Venäjän 2½-1½, Islanti hävisi Slovenialle peräti 0-4 ja ruotsi albanialle 1½-2½. Latvia oli kivunnut peräti 4. pöydälle, mikä tarkoitti vahvan Azerbaidjanin kohtaamista. Kunniakas 1½-2½ tappio oli erinomainen suoritus vahvaa vastustajaa vastaan.

Yleisen sarjan kärjessä maksimipistein 12/12 ovat vielä Azerbaidjan ja Puola. Näistä pisteen päässä on USA, kymmenessä pisteessä on jo 10 joukkuetta. Mahtavasti pelannut Puola voitti niukasti Ukrainan 2½-1½ ja Azerit pesivät Tsekit 3-1. Mm. Venäjä joutui tyytymään 2-2 tasapeliin Intiaa vastaan ja heillä on 9 pistettä. Lähialueista korkeimmalla on Ruotsi (26.), Norja (27.) ja Liettua (40.) 8 pisteellä, Latvia (58.), Suomi (63.), Tanska (64.), Viro (66.) 7 pisteellä, Islanti (78.) 6 pisteellä ja Fär-saaret (111.) 5 pisteellä.

Naisten sarjassa 11 pisteessä ovat USA, Georgia ja Armenia, 10 pisteessä on jo 9 joukkuetta. Liettualla (16.) on 9 pistettä, Latvialla (26.) ja Norjalla (36.) 8 pistettä, Tanskalla (52.), Suomella (55.), Virolla (57.) 7 pistettä, Ruotsilla (66.), Islannilla (77.) 6 pistettä.

Teksti: Panu Laine

Kuva: Panu Laine (Viron miesten kärkipöydät Alexander Volodin, Ottomar Ladva ja Kaido Kulaots in action)