Koululaisten SM-kilpailussa menestyville nuorille on paikkoja ensi vuoden PM-kilpailuissa. Koululaisten SM:n kilpailun ikärajathan ovat:

• A (17-20)
  • B (15-16)
  • C (13-14)
  • D (11-12)
  • E (korkeintaan 10)

Kunkin yllä mainitun ryhmän kaksi parasta saa paikan Vierumäellä helmikuussa 2018 pelattaviin nuorten PM-kisoihin.

Tyttöjen PM-kilpailuun Islannissa 2018 on jaossa kuusi paikkaa, kaksi kussakin alla mainitussa ikäryhmässä.

Johtuen PM-kisojen ja Suomen koululaisten SM-kisojen poikkeavista ikärajoista tyttöjen PM-kilpailuun valitaan koululaisten SM-kilpailuissa parhaiten menestyneet tytöt, jotka voivat ensi vuonna pelata PM-kilpailujen määrittämissä ikäsarjoissa.

• Kilpailuvuonna (2018) 20 vuotta täyttävät tai nuoremmat
  • Kilpailuvuonna (2018) 16 vuotta täyttävät tai nuoremmat
  • Kilpailuvuonna (2018) 13 vuotta täyttävät tai nuoremmat

Jos siis esimerkiksi koululaisten SM:n A-ryhmässä (17-20-v) on tyttö sijoilla 3 ja 4 ja B-ryhmässä (15-16-v) on tyttö sijalla 4 (ja he voivat kaikki pelata PM-kisan vanhimpien ryhmässä ensi vuonna), niin kilpailuun valitaan A-ryhmän 3:nneksi tullut ja A- tai B-ryhmästä se 4:nneksi tullut, jolla on korkeampi seloluku (heti koululaisten SM-kilpailun 2017 jälkeen julkaistavalla selolistalla).

HUOM! PM-kisojen ikärajoista johtuen ne pelaajat, jotka täyttävät tänä vuonna (2017) 20 vuotta, eivät voi osallistua ensi vuonna PM-kisaan.

Lisätietoja: Marko Tauriainen, etunimi.sukunimi (at) shakkiliitto.fi, 050 5813500