Tiedote 1/18-19

Lisenssit

Henkilö, joka pelaa sarjaottelun ilman voimassa olevaa pelaajalisenssiä, merkitään hävinneeksi riippumatta pelinsä tuloksesta, ja vaikutus ulottuu myös joukkuetulokseen. Lisenssimaksu hoidetaan viimeistään ennen ottelun alkua ensi sijaisesti Suomisport-palvelussa. Lisäksi maksun voi suorittaa Suomen Shakkiliiton tilille FI39 2059 1800 0147 18. Lisenssiä ei voi maksaa JSM:ssä pelipaikalla. Shakkiseura vastaa siitä, että kaikilla sen sarjaotteluissa pelaavilla on voimassa oleva lisenssi.
III-divisioonassa on mahdollista hankkia joukkuekohtainen lisenssi (60 €), joka kattaa kaikki joukkueen pelaajat. III-divisioonassa lisenssiä ei vaadita pelaajalta, jolla ei ole virallista seloa, ts. luku perustuu enintään 10 peliin.

III-divisioonan nousukarsinnat

Karsintaottelut noususta II-divisioonaan: Ottelut pelataan
kahdeksassa(8) otteluparissa eli kaksitoista (12) lohkovoittajaa ja neljä (4) parasta lohkokakkosta ovat karsinnassa. Karsintaottelut pelataan viiden (5) pelaajan joukkuein.

JSM-kilpailutoimikunta päättää otteluparit harkintansa mukaan, kun nousukarsintaan osallistuvat joukkueet ovat selvillä. Otteluparien määräytymisessä sovelletaan seuraavia periaatteita: Otteluparien maantieteelliset etäisyydet pyritään minimoimaan. Alueellisuutta voidaan lisäksi huomioida, mutta saman lohkon joukkueet eivät kohtaa karsinnassa.

Ottelupareissa otetaan mahdollisuuksien mukaan huomioon vahvuuskeskiarvo (matkaero alle 50 km) siten, että kaikki otteluparit olisivat toisiinsa nähden mahdollisimman tasapuoliset. Kotiedun saa joukkue, joka on matkustanut enemmän kauden aikana. Jos kuitenkin joukkueiden pelipaikat sijaitsevat alle 50 km etäisyydellä toisistaan, niin vähemmän matkustanut on kotijoukkue ja järjestää karsinnan. Mahdollinen yöpyminen huomioidaan tuplamatkana.

Jos karsintaottelun matkustusetäisyys on muodostumassa kohtuuttoman pitkäksi, toimikunta voi tehdä ”luovan puolivälin ratkaisun” ottelun sijaintipaikan määräämisessä. Jos karsintaottelu päättyy tasan, vertailuna käytetään pysyvien SM-kilpailumääräysten kohdan 4.5 mukaista vertailua. Jos karsintaottelun kaikki pelit päättyvät tasan, ratkaistaan voittaja uusintaottelulla nopeammin ajoin. Joukkueet voivat yhdessä päättää uusintaottelun peliajan. Mikäli yhteistä päätöstä ei synny, ratkaisee kilpailun päätuomari asian.

Lohkokakkosten vertailu: Lohkokakkosista neljä (4) parasta valitaan seuraavin vertailukriteerein: lohkon kolmea parasta vastustajajoukkuetta (sijat 1., 3. ja 4.) vastaan: joukkuepisteet, maaliero, tehdyt maalit, korkeamman sijoituksen joukkuevoitto ja tarvittaessa arpa. Jos lohkossa on tapahtunut joukkueluopuminen ja on yhteensä vähemmän kuin neljä joukkuetta, niin lohkon kakkonen ei pääse nousukarsintavertailuun.

SM-Liigan matkakulujen tasausjärjestelmä

Joukkue ja tasaussumma

JoeSK 370 €
VammSK 280 €