Eniten yhden siirron matteja?

Eniten yhden siirron matteja?

UNREAD_POSTKirjoittaja pelailija » Ma Syys 19, 2016 5:21 pm

Minulle esitettiin JSM:n 1. kierroksella seuraava tehtävä: Missä laillisessa (ja johon voi laillisesti päästä) shakkiasemassa on eniten yhden siirron matteja? Kysymyksessä on siis jonkinlainen apumatti. Kysyjä ei vastausta tiennyt ja nyt olen pari päivää hiljakseen parannellut vastausta ja tällä hetkellä tulos on 49 yhden siirron mattia. Mahtaako tämä olla lopullinen oikea vastaus vai pystyykö vielä parantamaan?
pelailija

Re: Eniten yhden siirron matteja?

UNREAD_POSTKirjoittaja jot » Ma Syys 19, 2016 6:40 pm

Pystyy vielä parantamaan. Vuodelta 1947 (Nenad Petrovic) on 105 mattia, en tiedä onko se nykyinen ennätys:

http://pdb.dieschwalbe.de/search.jsp?ex ... 0004129%27

http://chess.stackexchange.com/question ... ne-legal-p
jot

UNREAD_POSTKirjoittaja okkivas » To Marras 10, 2016 11:17 am

Tietääkseni ennätys on 105 yhden siirron mattia (Petrovic 1947)
Itse olen saanut aikaiseksi 102 mattia.
okkivas

UNREAD_POSTKirjoittaja jot » Pe Marras 11, 2016 6:26 pm

Voisitteko laittaa tänne löytämänne asemat?
jot

UNREAD_POSTKirjoittaja okkivas » La Marras 12, 2016 6:30 pm

Tarkistus osoitti, että oma ratkaisu on 100 yhden siirron mattia.
Liitteet
55. 105 mattisiirtoa (maailmanenn.).jpg
55. 105 mattisiirtoa (maailmanenn.).jpg (63.68 KiB) Katsottu 11950 kertaa
okkivas

UNREAD_POSTKirjoittaja okkivas » La Marras 12, 2016 6:36 pm

Oma ratkaisu
Liitteet
38. 100 mattisiirtoa. Omaennätys.jpg
38. 100 mattisiirtoa. Omaennätys.jpg (64.53 KiB) Katsottu 11946 kertaa
okkivas

UNREAD_POSTKirjoittaja jot » Ma Marras 14, 2016 5:53 pm

Sain laskettua kuviostasi 102 mattia. Kun sen kääntää 90 astetta oikealle, tuloksena on lähes identtinen kuvio Petrovicin ratkaisun kanssa (jostain syystä nyt en näe enää täällä kuin sinun kuviosi). Käännetystä kuviostasi huomaa että tornilla c7:ssä ei ole maksimimäärää siirtoja (14), koska daami c2 tukkii kaksi ruutua. Dc2:n voi siirtää b6:een (ja b6-ratsun h6:een) kuten Petrovicin ratkaisussa, jolloin daami saa siirron lisää ja torni 2, jolloin ollaankin jo 105 matissa eli maailmanennätyksessä. Dd2 saa yhden matin lisää (Db2X) ja Dh4 menettää yhden (Dh8X).
jot

UNREAD_POSTKirjoittaja okkivas » Ma Marras 14, 2016 7:18 pm

Tarkistuksen tarkistus: 101 mattia. c7 daami ei voi tehdä mattia ruudussa c5, mK löisi sen.
Muutokset kuviossa lisää mattimäärää, en tiedä sitten, kuinka lähellä ollaan kopiointia.

Mutta laskekaapa seuraavaa: Kuningas lähtee ruudusta a1 ja siirtyy joko ylös, oikealle tai viistoon ylös/oikealle. Montako reittivaihtoehtoa sillä on siirtyä ruutuun h8 ?
Sama tehtävä, mutta siirtyminen tapahtuu vain ylös ja oikealle ?
okkivas

UNREAD_POSTKirjoittaja jot » Ti Marras 15, 2016 5:28 pm

Tarkistin vielä uudestaan oman laskelmani. Antamassasi kuviossa tosiaan c5 on vain Dc7:n uhkaama, joten olin laskenut Dc7:lle peräti 5 mattia liikaa, kaikki shakit jotka jättävät c5:n suojatta. Eli kuviossasi on viimeisimmän käsitykseni mukaan 97 mattia. Vain kaksi shakkaavaa nappulaa antamassasi kuviossa (90 astetta käännettynä) on eri paikassa kuin Petrovicin ratkaisussa - Dg3 ja Rc2. Kun ne siirtää c2:een ja c8:aan, saa Tb3 kaksi mattia lisää, Dc2 yhden ja Dc7 viisi. 97+8=105 eli sama kuin Petrovicilla.

Tarkoituksenani ei ollut esittää parannettua ratkaisua, kiinnitti vain huomiota että kuviot ovat lähes identtiset. Kuinka kauan sinulta meni tuon ratkaisun löytämiseen? Tiesitkö ratkaistessasi olemassaolevista muista ratkaisuista?

Olisi mukava nähdä myös se 49 siirron ratkaisu.
jot

UNREAD_POSTKirjoittaja okkivas » Ti Marras 15, 2016 5:58 pm

jot kirjoitti:Tarkistin vielä uudestaan oman laskelmani. Antamassasi kuviossa tosiaan c5 on vain Dc7:n uhkaama, joten olin laskenut Dc7:lle peräti 5 mattia liikaa, kaikki shakit jotka jättävät c5:n suojatta. Eli kuviossasi on viimeisimmän käsitykseni mukaan 97 mattia. Vain kaksi shakkaavaa nappulaa antamassasi kuviossa (90 astetta käännettynä) on eri paikassa kuin Petrovicin ratkaisussa - Dg3 ja Rc2. Kun ne siirtää c2:een ja c8:aan, saa Tb3 kaksi mattia lisää, Dc2 yhden ja Dc7 viisi. 97+8=105 eli sama kuin Petrovicilla.

Tarkoituksenani ei ollut esittää parannettua ratkaisua, kiinnitti vain huomiota että kuviot ovat lähes identtiset. Kuinka kauan sinulta meni tuon ratkaisun löytämiseen? Tiesitkö ratkaistessasi olemassaolevista muista ratkaisuista?

Olisi mukava nähdä myös se 49 siirron ratkaisu.

Vain Dc7 ei voi shakata ruudusta c5. Muut daamit voi siitä shakata, koska Dc7 suojaa ne.
Tiesin Petrovicin ratkaisusta sen, että daameja oli 9 kpl. Yritin olla kopsaamatta, mutta sama periaate piti olla sekä torni-, että lähettilinjojen avaamisessa. Kyllähän minä sitä joitakin iltoja pähkäilin.
okkivas

Seuraava

Paluu Tehtäväshakki