On ehkä pari tärkeääkin

Keskustelua säännöistä ja tulkinnoista

On ehkä pari tärkeääkin

UNREAD_POSTKirjoittaja Joose Norri » To Syys 20, 2012 3:25 am

Tutkikaamme näitä, tykönämme syventykäämme:
http://www.chesscafe.com/geurt/An_Arbit ... ijssen.asp
Joose Norri

Re: On ehkä pari tärkeääkin

UNREAD_POSTKirjoittaja vanha jäärä » To Syys 20, 2012 11:51 am

Kiitos tästä löydöksestä. Sääntötoimikunnan puheenjohtajan huomautuksin varustettu yhteenveto on arvokas. Varsinaisen koko tekstin, joka tulee voimaan 1.7.2013, saamme nähtäville vasta muutaman kuukauden kuluttua.
vanha jäärä

UNREAD_POSTKirjoittaja havumaki » Pe Syys 21, 2012 1:50 pm

Minust on perin outoa, että siihen ei puututa mitenkään, et vastustaja tekee siirtonsa toisen vuorolla. Toki saa painaa kelloa, jonka jälkeen vastustajalla on oikeus painaa kelloa, mut tuntuu et sääntö 6.2 antaa oikein luvan siirtää vastustajan vuorolla. 6.2.d sitten erikseen sanotaan, että korjaaminen on sallittua vaan vuorossa olevalle pelaajalle.

Muutama kysymys vielä:
-Kohdan 6.2 mukaisesti, jos vastustaja ottaa kiinni nappulasta minun vuorolla ja painan kelloa, voiko vastustaja vaihtaa nappulaa jota aikoo siirtää? Entä tilanteessa missä hän ottanut nappulastaan kiinni minun vuorolla ja laskenut sen takaisin paikalleen ennenkuin kerkeän painaa kelloa. Voinko silloin vaatia siirtämään sitä? Entäpä sitten jos vastustaja on tehnyt siirtonsa minun vuorollani, painan kelloa, voiko vastustaja sanoa "korjaan", siirtää nappulan takaisin lähtöpaikalleen ja siirtää jotain muuta?
-Enkö voi syyttää vastustajaa häiritsemisestä tai nappuloiden sekasortoon saattamisesta, jos hän siirtää minun vuorolla? Ajatuksena, että joko itse korjaan vastustajan nappulan takaisin omalle paikalleen ennen kellon painamista tai käsken vastustajaa korjaamaan, laitan vastustajan ajan päälle, odotan hänen korjaavan nappulan takaisin, hän painaa kelloa, jonka jälkeen voin taas painaa kelloa oman siirtoni lopettamiseksi?
havumaki

Shakkisääntöjen muutoksista

UNREAD_POSTKirjoittaja vanha jäärä » Ke Touko 22, 2013 8:36 pm

vanha jäärä kirjoitti:Kiitos tästä löydöksestä. Sääntötoimikunnan puheenjohtajan huomautuksin varustettu yhteenveto on arvokas. Varsinaisen koko tekstin, joka tulee voimaan 1.7.2013, saamme nähtäville vasta muutaman kuukauden kuluttua.

Olin optimistinen! Mikään näiden sääntöjen muutos ei tule voimaan alkavana kesänä.
FIDE:n kongressissa 2012 sääntöjen lopullinen vahvistaminen päätettiin alistaa puheenjohtajaneuvostolle (Presidential Board). Tämä PB on nyt kokoontunut kaksi kertaa käsittelemään sääntöehdotusta ja siihen vielä muilta tahoilta saamiaan lisäehdotuksia, mutta ei ole päässyt yksimielisyyteen. Ainoa päätös, joka on saatu aikaan, on se, että sääntöjen muutosehdotuksia käsitellään uudelleen Tallinnassa lokakuussa 2013 pidettävässä FIDE:n kongressissa. Siellä (toivottavasti) hyväksyttävä teksti tulee ilmeisesti voimaan vasta heinäkuun 2014 alusta.
vanha jäärä

UNREAD_POSTKirjoittaja Toivo Pudas » To Touko 23, 2013 12:08 am

Valitettavasti minun Firefoxini tai Chromeni ei löytä Joosen antamasta osoitteesta mitään. Osaisiko joku antaa paremman osoitteen, ellei sitten kyseessä ole GG:n toukokuun notebook (jossa vertaillaan USA:n ja FIDEn sääntöjä.
Toivo Pudas

UNREAD_POSTKirjoittaja JiK » To Touko 23, 2013 12:54 am

Toivo Pudas kirjoitti:Valitettavasti minun Firefoxini tai Chromeni ei löytä Joosen antamasta osoitteesta mitään. Osaisiko joku antaa paremman osoitteen, ellei sitten kyseessä ole GG:n toukokuun notebook (jossa vertaillaan USA:n ja FIDEn sääntöjä.

Ketjun alkuosa on viime syyskuulta, jolloin JNorrin [henkilötieto muokattu piiloon -JiK] linkin takaa löytyi tällaista: http://web.archive.org/web/20121002131807/http://www.chesscafe.com/geurt/An_Arbiters_Notebook_by_Geurt_Gijssen.asp
JiK

Paluu Sääntökeskustelu