Kysymys tasapelisäännöstä

Keskustelua säännöistä ja tulkinnoista

Re: Kysymys tasapelisäännöstä

UNREAD_POSTKirjoittaja Boris » La Joulu 06, 2014 1:29 pm

JiK kirjoitti:
Jari J kirjoitti:AI, nytkö pitää jo sama asema olla viidesti, kun aiemmin riitti, että kyseinen asema oli laudalla ollut kolme kertaa?

Väärinkäsitysten syntymisen välttämiseksi lienee syytä huomauttaa, että uusi sääntö on siis lisäys eikä aiempiin sääntöihin ole tullut muutoksia.


JiK on aivan oikeassa; haluan lisätä vain sen, että näistä uusista sääntöasioista voi lukea myös Suomen Shakin numerosta 4/2014, sivulta 39.
Boris
 
Viestit: 246
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 6:26 pm

Re: Kysymys tasapelisäännöstä

UNREAD_POSTKirjoittaja jot » Su Joulu 07, 2014 7:40 pm

Tämäkin menee vähän varsinaisen aiheen vierestä: Korshnoin ja Karpovin MM-ehdokasottelun 1974 21. pelissä Kortshnoi kysyi tuomarilta, voiko hän tornittaa, kun vastustajan lähetti d5:ssä uhkasi ruutua h1. En ollut muistaakseni paikalla, joten en voi varmasti sanoa, tapahtuiko näin. Tuon ottelun voitolla Karpovista tuli maailmanmestari!
jot
 

Re: Kysymys tasapelisäännöstä

UNREAD_POSTKirjoittaja jot » Ma Joulu 08, 2014 6:33 pm

>Väärinkäsitysten syntymisen välttämiseksi lienee syytä huomauttaa, että uusi sääntö on siis lisäys eikä aiempiin sääntöihin ole tullut muutoksia.
>JiK on aivan oikeassa;

"Aiemmilla säännöillä" tarkoitetaan tässä varmaankin vanhaa aseman esiintymistä kolmesti. Kirjoittajat eivät ehkä ole lukeneet uutta sääntöä aseman esiintymisestä kolme kertaa englanniksi. Sitä on muutettu reippaasti, eikä pelkästään minun mielestäni:
FIDE:n sääntötoimikunnan "Usein kysyttyjä kysymyksiä" -sivulla
http://rules.fide.com/faq/13-faq/96-rtrc-faq.html
on kysymys
"Q. 9.2. This is the Law which has undergone the most extensive changes. Why?"
eli
"K. 9.2. Tämä sääntö on muuttunut kaikkein eniten. Miksi?"
Selvennyksenä on vielä annettu, että kysymykset koskevat 1.7.2014 tapahtuvaa sääntömuutosta:
"The material refers, where appropriate, to the forthcoming Laws that take effect from 1 July 2014."

Pelkästään suomenkielistä uutta sääntöä lukiessa ei voi tietää, että sääntö on muuttunut niin paljon, koska muutoksia ei ole käännöksessä. Ilmeisesti tällöin alkuperäinen englannininkielinen sääntö on se, jota on noudatettava?

Kirjoitin aiheesta kesällä toiseen ketjuun, mutta en laittanut pykälästä 9.2. tekemiäni huomioita ja korjausehdotuksia, koska aihe ei vaikuttanut ketään kiinnostavan.
viewtopic.php?f=12&t=1113
jot
 

Re: Kysymys tasapelisäännöstä

UNREAD_POSTKirjoittaja JiK » Ma Joulu 08, 2014 7:06 pm

jot kirjoitti:"Aiemmilla säännöillä" tarkoitetaan tässä varmaankin vanhaa aseman esiintymistä kolmesti. Kirjoittajat eivät ehkä ole lukeneet uutta sääntöä aseman esiintymisestä kolme kertaa englanniksi. Sitä on muutettu reippaasti, eikä pelkästään minun mielestäni:


Hyvä täsmennys! Yritin siis sanoa, että tasapelin vaatiminen tämän säännön perusteella on mahdollista täsmälleen silloin kuin se vanhojen sääntöjenkin vallitsevan tulkinnan mukaan oli mahdollista, eikä tämän ketjun aloitusviestissä käsiteltävä sääntö liity tähän sääntöön. Tarkoitukseni ei ollut ottaa kantaa siihen, ovatko muotoilut tai mahdolliset aikasakot muuttuneet. Tässä siis vielä vanha ja uusi versio:

Ennen 1.7.2014: http://www.fide.com/component/handbook/?id=124&view=article

9.2 The game is drawn upon a correct claim by the player having the move, when the same position, for at least the third time (not necessarily by a repetition of moves):
a. is about to appear, if he first writes his move on his scoresheet and declares to the arbiter his intention to make this move, or
b. has just appeared, and the player claiming the draw has the move.

Positions as in (a) and (b) areconsidered the same, if the same player has the move, pieces of the same kind and colour occupy the same squares, and the possible moves of all the pieces of both players are the same.
Positions are not the same if a pawn that could have been captured en passant can no longer be captured in this manner. When a king or a rook is forced to move, it will lose its castling rights, if any, only after it is moved.


1.7.2014 alkaen: http://www.fide.com/component/handbook/?id=171&view=article

9.2 The game is drawn, upon a correct claim by a player having the move, when the same position for at least the third time (not necessarily by a repetition of moves):
a. is about to appear, if he first writes his move, which cannot be changed, on his scoresheet and declares to the arbiter his intention to make this move, or
b. has just appeared, and the player claiming the draw has the move.

Positions areconsidered the same if and only if the same player has the move, pieces of the same kind and colour occupy the same squares and the possible moves of all the pieces of both players are the same. Thus positions are not the same if:
1. at the start of the sequence a pawn could have been captured en passant.
2. a king or rook had castling rights, but forfeited these after moving. The castling rights are lost only after the king or rook is moved.
JiK
 
Viestit: 36
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2011 8:52 pm

Re: Kysymys tasapelisäännöstä

UNREAD_POSTKirjoittaja Boris » Ma Joulu 08, 2014 9:14 pm

jot kirjoitti:"Q. 9.2. This is the Law which has undergone the most extensive changes. Why?"
eli
"K. 9.2. Tämä sääntö on muuttunut kaikkein eniten. Miksi?"
Selvennyksenä on vielä annettu, että kysymykset koskevat 1.7.2014 tapahtuvaa sääntömuutosta:
"The material refers, where appropriate, to the forthcoming Laws that take effect from 1 July 2014."

Pelkästään suomenkielistä uutta sääntöä lukiessa ei voi tietää, että sääntö on muuttunut niin paljon, koska muutoksia ei ole käännöksessä. Ilmeisesti tällöin alkuperäinen englannininkielinen sääntö on se, jota on noudatettava?


Häh? Tässä sääntö 9.2 englanniksi:

9.2 The game is drawn, upon a correct claim by a player having the move, when the same position for at least the third time (not necessarily by a repetition of moves):

is about to appear, if he first writes his move, which cannot be changed, on his scoresheet and declares to the arbiter his intention to make this move, or
has just appeared, and the player claiming the draw has the move.

Positions are considered the same if and only if the same player has the move, pieces of the same kind and colour occupy the same squares and the possible moves of all the pieces of both players are the same. Thus positions are not the same if:

at the start of the sequence a pawn could have been captured en passant.
a king or rook had castling rights, but forfeited these after moving. The castling rights are lost only after the king or rook is moved.

Ja sama suomeksi:
9.2. Peli on tasapeli, jos siirtovuorossa oleva pelaaja aiheellisesti niin vaatii, jos sama asema vähintään kolmannen kerran
(ei välttämättä siirtojen toistolla):
a. on syntymässä laudalle, jos pelaaja ensin kirjoittaa siirron, jota ei voi vaihtaa, pöytäkirjaansa ja sitten ilmoittaa tuomarille aikomuksensa tehdä kyseinen siirto, tai
b. on juuri esiintynyt ja vaatija on siirto vuorossa.
Kohdissa (a) ja (b) tarkoitetut asemat katsotaan samaksi, jos sama pelaaja on siirtovuorossa, samanlaiset ja samanväriset nappulat ovat samoilla ruuduilla ja kaikkien nappuloiden siirtomahdollisuudet ovat samat. Asemat eivät ole samat, jos
(1) sotilas olisi aikaisemmin voinut suorittaa ohestalyönnin.
(2) kuninkaalla tai tornilla oli oikeus linnoitukseen, mutta menetti sen myöhemmin siirryttyään.
Nappula menettää mahdollisen oikeutensa linnoitukseen vasta, kun nappulaa on siirretty.

Tekstin kääntämiseen pääsyyllisenä mielelläni kuulisin, mitä käännöksestä oikein puuttuu.
Boris
 
Viestit: 246
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 6:26 pm

Edellinen

Paluu Sääntökeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa