Baku – 5. kierros toi voiton miehille, tappion naisille

5. kierroksella Ukraina jatkoi vahvoja otteita voittamalla Kiinan 2½-1½. Ennakkokaavailuissa Suomella oli 100-200 pisteen vahvuuslukuetu Luxemburgia. Voitto tuli lopulta 3-1. Naiset kohtasivat vahvemman Belgian. Muutaman tunnin kohdalla tilanteet näyttivät aika hyvältä, mutta lopulta rutinoituneemmat belgiattaret veivät 1-3 voiton.

Baku – Ensimmäinen kierros takana

Ensimmäinen kierros on takanapäin ja live-seurantaa katsoneet näkivät Suomen miesten nopean 4-0-voiton tuloksissa. Naisilla oli sen sijaan kova paikka Mongoliaa vastaan.

Areenan analyysisessio 6.9.2016

Syyskuun 1.–14. pelattavien Bakun shakkiolympialaisten ennakkosuosikkeja ovat kolme suurvaltaa: Kiina, USA ja Venäjä, joilla on fantastiset joukkueet heitettäväksi Bakun liekkeihin.

Ennen ensimmäistä kierrosta

Suomen yleisen sarjan joukkueen pöytäjärjestys näkyy vielä muuttuneen puolenyön jälkeen ja Karttunen pelaa 2. pöydällä ja Ebeling 3. pöydällä. Ensimmäisellä kierroksella miehet kohtaavat 54. pöydällä Kamerunin, jonka ei pitäisi aiheuttaa ongelmia. Naisten ensimmäisen kierroksen vastustaja ei ole yhtään vähemmän eksoottinen: Mongolia.

Jokailtainen raportointi shakkiolympialaisista alkaa

On taas aika shakkiolympialaisten ja olen lupautunut kirjoittamaan tilanteista ja tapahtumista Shakkiliiton uutissivustolle. Viime kerralta tullut positiivinen palaute ajantasaisesta raportoinnista johti tähän toiseen yritykseen ja tarkoituksena on raportoida päivittäin. Pesti tuli vähän kuin ”pyytämättä ja yllättäen” tiistaina Areenan analyysisession jälkipeleissä, jossa käsittelimme Kortshnoin pitkää ja vivahteikasta uraa.